Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelprobleem K1
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Een vraag over een koelprobleempje van mijn K1. De koelfan slaat niet aan waardoor de temperatuur bij ongunstige omstandigheden (zoals nu dus) (te) hoog kan oplopen. Ik heb de temperatuurvoeler vervangen, maar dat bleek het probleem niet op te lossen. Daarna heb ik de koelfan maar eens kortgesloten (rechtstreeks op de accu). Omdat de koelfan ook toen niet aansloeg, heb ik aangenomen dat deze was overleden en vervangen door een gebruikt exemplaar. Bij aankoop van het gebruikte exemplaar voor de zekerheid even op de accu aangesloten, en ja hoor, hij deed het. Na montage toch weer het zelfde probleem. De koelfan slaat niet aan, ook niet bij rechtstreeks aansluiten op de accu. Heb ik nu gewoon pech gehad met het gebruikte exemplaar of zie ik iets over het hoofd!?
Alle suggesties zijn welkom.
Het zal ook wel duidelijk zijn dat electriek voor mij een moeilijk te doorgronden verschijnsel is. Dus doormeten of zoiets is aan mij niet besteed. Hopelijk dat een van jullie mij op het goede spoor kan brengen.
Voor de rest is het koelsysteem in perfecte staat.
Groet,
Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:

piep piep, misschien de zekering of relay stuk?
Reply
Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum:

hoi hoi..

Neem ff contact op met timon Quispel. Hij heef een eigen bmw garage in Deurne (NB)
Hij is zelf helemaal gek van k1's heeft zelfs een k1 club opgericht.

op zijn site staat zijn nummer... en anders ff langsgaan..

www.quispelmotoren.nl

succes..
Reply
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Zekering F7 zou stuk kunnen zijn, of het relais wat als 2e rechts voor in de relais bak zit. (zie foto)

[img]/import/photos/p18761s.jpg[/img]
Reply

Het betreft relais nr 3
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen,
Bedankt voor de reacties. Ik zou natuurlijk langs de dealer kunnen gaan. In mijn geval is dat Bert Duursma en het probleem is snel gevonden en opgelost. Ik wil echter proberen om het zelf, "with a litlle help from my friends", op te lossen (is leuker en scheelt natuurlijk ook weer geld).
De zekering had ik natuurlijk al gecheckt. Die is okay. Een relais zou natuurlijk kunnen, maar dan zou de koelfan toch nog steeds moeten aanslaan wanneer 'ie rechtstreeks op de accu wordt aangesloten. Toch? Dat werkte in ieder geval toen ik de gebruikte koelfan kocht en even ter controle op een accu aansloot (rechtstreeks).
Nog meer suggesties?
Groet,
Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Even een kleine samenvatting als ik het goed heb begrepen.

De oude ven werkt niet als je de aansluitdraden (alle twee) rechtstreeks op de accu aansluit.

De nieuwe ven werkt nu ook niet als je beide draden rechtstreeks op de accu aansluit.

Indien je beide draden op de accu rechtstreeks en niet via de bekabeling van de motor, aansluit, moet de ven draaien, anders is deze defect.

Als je niet rechtstreeks op de accu aansluit en de ven draait niet, dan is of de ven defect of er is een onderbreking/slecht contact in de bekabeling.

Omdat beide defect zijn, is het redelijk te veronderstellen dat er iets gemeenschappelijk defect is, is toeval maar het is mogelijk.

Advies sluit de oude ven rechtstreeks aan op de accuklemmen, draait er niets, dan in de vuilnisbak.
Hetzelfde met de "nieuwe ven"met hetzelfde recept.

Ik verwacht eerder dat er sprake is van een slecht of defect massa contact.

Groetjes,
Marco
Reply

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Je koopt een gebruikte fan die je test door hem rechtstreeks op de accu aan te sluiten, de fan loopt dan.
Nadat je hem in je motor gemonteerd hebt loopt hij niet, ook niet als je hem "rechtstreeks"aansluit. De vraag is hoe heb je hem rechtstreeks aangesloten in je motor.
Het relais nr 3 schakeld de fan in of uit. het relais wordt aangestuurd door de motronic door pen 16. Als je pen 16 van de multistekker van de motronic aan massa legt dan zou relais 3 op moeten komen en de fan gaan lopen.
Komt het relais niet op dan is hij stuk, komt hij wel op maar de fan draait niet dan de zekering controleren en de massa aansluiting van de fan.
Draait de fan wel als je pen 16 aan massa legt dan kan het probleem zich ook in de motronic bevinden.
Je gaf aan niet veel van electra te weten dus ik raad je aan er iemand bij te halen die wel wat inzicht in het geheel heeft. En als laatste tip zou ik zeggen koop een klein multimetertje en oefen hier wat mee.

Vgr en suc6 Arie
Reply
Reactie van bezoeker 'Jakob', geïmporteerd van het oude forum:

Activeer de testpen eens van de motronic.

In de laatste stappen van het testprogramma moet de ventilor aangestuurd worden.

Op de website van Bert Meijerink staat wel hoe dat moet.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Je koopt een gebruikte fan die je test door hem rechtstreeks op de accu aan te sluiten, de fan loopt dan.
Nadat je hem in je motor gemonteerd hebt loopt hij niet, ook niet als je hem "rechtstreeks"aansluit. De vraag is hoe heb je hem rechtstreeks aangesloten in je motor.
Het relais nr 3 schakeld de fan in of uit. het relais wordt aangestuurd door de motronic door pen 16. Als je pen 16 van de multistekker van de motronic aan massa legt dan zou relais 3 op moeten komen en de fan gaan lopen.
Komt het relais niet op dan is hij stuk, komt hij wel op maar de fan draait niet dan de zekering controleren en de massa aansluiting van de fan.
Draait de fan wel als je pen 16 aan massa legt dan kan het probleem zich ook in de motronic bevinden.
Je gaf aan niet veel van electra te weten dus ik raad je aan er iemand bij te halen die wel wat inzicht in het geheel heeft. En als laatste tip zou ik zeggen koop een klein multimetertje en oefen hier wat mee.

Vgr en suc6 Arie
Dag Arie,

Uit het aanvankelijke verhaal heb ik begrepen dat de gebruikte ven ook niet wilde draaien als deze rechstreeks is aangesloten, daarom heb ik een simpel stappenplan gemaakt om te kunnen determineren wat er met de ventilatoren aan de hand is.

Dit had ik begrepen dat de vraagsteller geen ervaring en of verstand heeft van elektriciteit.

Dit eigenlijk alleen maar om een beetje te laten proberen wat er stuk is.
That's all.
Groetjes,
Marco
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)