Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met korte broek en T-shirt op motor?
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Indien je nuchter op je fiets stapt, en met lekker weer vrij onbeschermd op pad gaat, ben je altijd de spreekwoordelijk gewaarschuwde mens. Rustig toerwerk en goed opletten (!) zal tot weinig problemen leiden. Het incidentele eendje dat je ten val brengt, levert weinig meer schade op dan bijv. de z¸ndappproblemen uit de 70's, waarmee ondergetekende een mooie doch niet altijd pijnloze leerschool heeft gehad. Dames en heren forumbezoekers, gaan jullie nog wel eens ooit tot grenzen? Dan weet je: alleen als het kan!
Vandaag (35?) dacht ik: het is gevaarlijk om nu in leer te rijden! Met respect voor allen, Lei
Reply
Reactie van bezoeker 'maurits', geïmporteerd van het oude forum:

He Ton,
ik ben 18+. (wie niet hier op deze site zou ik zeggen).Ik heb even gekeken.
Je wordt bedankt. Nu hou ik brood over op mijn werk en BBQ wil ik vanavond ook niet meer. getverr. Verder, als die sukkels in t Tshirt een lekkere asfalt tattoo willen krijgen moeten dat gewoon lekker doen. Ik vind het stoer om je ongans kapot te zweten in je pak< kan je namelijk ook extra stoer kijken met je zonnebril
Reply
Reactie van bezoeker 'bert daamen', geïmporteerd van het oude forum:

Het is een verhaal over het kip en/of het ei.
In de zomer is kleding wel belangrijk, pas deze dan aan naar de situatie.
O.a. Difi open (met veel ventilatie) is prima te doen, onder deze kleding veelal
T-shirt en verder uitstekend geventileerd. BMW helm op (ook geventileerd) en
het hoofd blijft koel. Overigens Risico's (vallen) wordt bepaald door de kans x effect
Met beschermende kleding worden alleen de gevolgen beperkt. 1 maal bij ca. 50 km.
onderuit gegleden in Frankrijk gelukkig wel spijkerbroek en jas aan maar nog behoorlijke schafwonden. De kans factor is in wezen wel belangrijker maar met het huidige verkeer en ''oplettende'' automobilisten een moeilijk (nauwelijks) voorspelbare factor. Een gevorderde rijopleiding en goed kunnen handelen in
noodsituatie kunnen de kans op ongelukken ook aanzienlijk reduceren, dus de
uiteindelijk afweging is snel gemaakt. Uiteraard bij temp 30 + is alles warm pas dan meer pauzes toe en rij desgewenst vroeger naar bestemming. Hierbij ook minder
verkeer, etc. dus ook weer risico reductie. Voor mij dus wel kleding minimaal jas en/of spijkerbroek of gevent. broek. En iedereen (broer, kennissen, etc.) maar lachen wat moet je nou met zo'n doorkijk motorpak, aantrekken dus !!
In Utrecht (motorbeurs) ben je voor ca. 160 euro klaar, dat is nog eens een goedkope plast. chirurg. Uiteraard iedere keuze is overwegen, echter niet klagen
nadien dat het zo'n pijn doet. groet, Bert Daamen hoger veiligheidskundige.
Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

In reaktie op de vruchtbare discussie., speciaal voor de z.g veiligheids deskundigen.
Ondergetekende bedrijft een aantal sporten waar een knappe "hoofdprijs" opstaat als je een foutje maakt. Motorvliegen (vanaf 1970), BMW rijden van af 1978 (90 km per dag), bergbeklimmen.
Inmiddels komt de oude l.....n leeftijd naderbij en ik leef nog steeds.

Ik heb les gehad van een van de beste vlieginstructeurs van de luchtmacht en enorm veel van die man geleerd.

- ALTIJD, ALTIJD, dus niet 99 %, maar de pure 100% opletten. Voor je, achter je opzij van je (kan je met een auto die uitschaart meeveren). Overal weten waar het verkeer zit, je dode hoeken. de vijand kan van alle kanten komen. Het is gewoon vermoeiiend. Je marges... moeten vooral bij nat weer voldoende zijn, je remt jezelf o zo makkelijk onderuit.
Gisteren nog een dodelijk ongeval Pijnacker bij kurk droog weer. De motor remde zo hard dat ie over de kop sloeg, zo goed was de rem. OOk bij droog weer doceren dus.
Enkele druppels regen na een lange droge periode geeft een soort melk op de weg: een olie/rubber/water mayonaise, die super glad is. Een paar dagen geleden nog geskied met de schoenen op de grond en de kont op het zadel : geen frikte op de grond!!!! Diesel uit trucks en bestelautos' gelopen in rotondes vooral: is superglad.. vaak gezien. Zand op de weg: idem..

Verkeer op een provinciale weg kan op de gekste momenten in eens stil staan. Er steekt bijv een kolonne eendjes over. De meeste automobilisten denken dat op zo'n weg het verkeer 80 -90 km u rijdt en dat eeuwig zo zal doorgaaan.. Plots staat er bijv een truck stil en hij staat schuin: sorry voor de firma DAF, maar de wielbouten waren geknapt en het wiel lag eraf. De bouten met moeren erop lagen op de weg.

Laatst op de noordeindse weg (B&R) nog een laagvliegende fazant bijna voor m'n kanis gehad.. als ik niet gebukt had. Ik voelde zijn vleugelwind in m'n nek.. Het gevaar kan (inderdaad) van alle kanten komen, zei die instructeur in het jachtvliegen.

Veel motorrijders rijden te hard in een situatie waar de de weg niet kunnen overzien en hun motor in de overzichtbare weg niet tot stilstand kunnen brengen. Lastig als die truck daarin eens in die onoverzichtelijke bocht stilstaat...en het regent en je wil er om heen sturen maar een vuilnisauto is de tegenligger op de tegemoet komende rijstrook...en die verspert alles.

Ik stop ermee. De stelling is : beschermende kleding is goed, heel goed, altijd aantrekken en niet op bezuinigen. Maar 99% van de veiligheid zit in de grijze computer in de helm. Discipline, zelfkennis, kennis van de weg, het weer, en inschatting van de andere weggebruikers zijn de steekwoorden. Schat het onverwachte ook in:

De mevrouw die de brief op de bus deed , ze keek de andere kant van de weg op of die vrij was, liet een bestelbus voorgaan (mijn tegelligger dus ).. en stapte zonder te kijken mijn rijstrook op. Ik had haar al gezien en remde zodanig dat ik 1 m voor haar stilstond (niet extreem hard) Ze zag me en sprong met een jump terug op de stoep. M'n vizier had ik al omhoog en Ja, ja, uitkijken zei ik, en reed rustig weg.

Rijdt niet te langzaam, maar verantwoord (gematigd) snel waar dat ook kan. Wees een professional.

dag,

Louis. (R100RS driver)
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Voor alle twijfelaars is er een gratis excursie ( dan heb ik dienst) naar de trauma afdeling van het emc. Ik rijdt (natuurlijk) ook motor en heb nog voor de helmplicht in zuid-frankrijk lekker in korte broek, blote voeten enzo genoten. Toen was ik 30 jaar jonger en echt het is fantastisch geweest. Garantie bij deelname aan de excursie dat je nooit meer en nog geen 100mtr onbeschermd op je beemer gaat zitten. Geloof me het zij voor ons wanhopige trauma's laat staan voor de ongelukkige die het treft.
Reply
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:In reaktie op de vruchtbare discussie., speciaal voor de z.g veiligheids deskundigen.
Ondergetekende bedrijft een aantal sporten waar een knappe "hoofdprijs" opstaat als je een foutje maakt. Motorvliegen (vanaf 1970), BMW rijden van af 1978 (90 km per dag), bergbeklimmen.
Inmiddels komt de oude l.....n leeftijd naderbij en ik leef nog steeds.

Ik heb les gehad van een van de beste vlieginstructeurs van de luchtmacht en enorm veel van die man geleerd.

- ALTIJD, ALTIJD, dus niet 99 %, maar de pure 100% opletten. Voor je, achter je opzij van je (kan je met een auto die uitschaart meeveren). Overal weten waar het verkeer zit, je dode hoeken. de vijand kan van alle kanten komen. Het is gewoon vermoeiiend. Je marges... moeten vooral bij nat weer voldoende zijn, je remt jezelf o zo makkelijk onderuit.
Gisteren nog een dodelijk ongeval Pijnacker bij kurk droog weer. De motor remde zo hard dat ie over de kop sloeg, zo goed was de rem. OOk bij droog weer doceren dus.
Enkele druppels regen na een lange droge periode geeft een soort melk op de weg: een olie/rubber/water mayonaise, die super glad is. Een paar dagen geleden nog geskied met de schoenen op de grond en de kont op het zadel : geen frikte op de grond!!!! Diesel uit trucks en bestelautos' gelopen in rotondes vooral: is superglad.. vaak gezien. Zand op de weg: idem..

Verkeer op een provinciale weg kan op de gekste momenten in eens stil staan. Er steekt bijv een kolonne eendjes over. De meeste automobilisten denken dat op zo'n weg het verkeer 80 -90 km u rijdt en dat eeuwig zo zal doorgaaan.. Plots staat er bijv een truck stil en hij staat schuin: sorry voor de firma DAF, maar de wielbouten waren geknapt en het wiel lag eraf. De bouten met moeren erop lagen op de weg.

Laatst op de noordeindse weg (B&R) nog een laagvliegende fazant bijna voor m'n kanis gehad.. als ik niet gebukt had. Ik voelde zijn vleugelwind in m'n nek.. Het gevaar kan (inderdaad) van alle kanten komen, zei die instructeur in het jachtvliegen.

Veel motorrijders rijden te hard in een situatie waar de de weg niet kunnen overzien en hun motor in de overzichtbare weg niet tot stilstand kunnen brengen. Lastig als die truck daarin eens in die onoverzichtelijke bocht stilstaat...en het regent en je wil er om heen sturen maar een vuilnisauto is de tegenligger op de tegemoet komende rijstrook...en die verspert alles.

Ik stop ermee. De stelling is : beschermende kleding is goed, heel goed, altijd aantrekken en niet op bezuinigen. Maar 99% van de veiligheid zit in de grijze computer in de helm. Discipline, zelfkennis, kennis van de weg, het weer, en inschatting van de andere weggebruikers zijn de steekwoorden. Schat het onverwachte ook in:

De mevrouw die de brief op de bus deed , ze keek de andere kant van de weg op of die vrij was, liet een bestelbus voorgaan (mijn tegelligger dus ).. en stapte zonder te kijken mijn rijstrook op. Ik had haar al gezien en remde zodanig dat ik 1 m voor haar stilstond (niet extreem hard) Ze zag me en sprong met een jump terug op de stoep. M'n vizier had ik al omhoog en Ja, ja, uitkijken zei ik, en reed rustig weg.

Rijdt niet te langzaam, maar verantwoord (gematigd) snel waar dat ook kan. Wees een professional.

dag,

Louis. (R100RS driver)
HELEMAAL mee eens
Reply
Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Beste Roel,
Je moet het zelf weten maar ik zal nooit meer zonder beschermende kleding rijden.
Ooit een schuivertje gemaakt met beschermende kleding maar dat was al snel "op".
Daarna een rondje ter grootte van een rijksdaalder weggesleten op mijn wreef tot op het bot.
Je wilt niet weten wat voor een pijn dat doet de dagen en vooral nachten daarna.
Oja dit was dus maar met een gangetje van 40.
Heb jij ooit die uitzending gezien van Blik op de Weg?
Daar reed een Honda Goldwing lekker rustig op de snelweg te tokkelen met een gangetje van 100.
Werd van achter aangereden en de dader was doorgereden.
Als je dat zag hoe die mensen eruit zagen. brrr
En ik had alleen maar ooit een rondje weggesleten.
Hele billen knieen en handen waren weggesleten.
Die mensen stonden te rillen terwijl het bloedheet was.
Shock noem je dat.

Maar het is gewoon geen motorweer boven de 25 graden.
Daarom snap ik ook niks van die toerrijders.
Liever afzien met kleding aan dan de gedachte van weer zo'n opgengeschaafde huid.
Ook al ziet dat er niet meer zo best uit als vroeger met z'n 45 jaar.
Maar om dat proces nou op zo'n grove wijze te versnellen...
Hoi

Een stel laarzen misschien?
Reply
Reactie van bezoeker 'leon', geïmporteerd van het oude forum:

Gelukkig wordt het komende week wat koeler.
Reply
Reactie van bezoeker 'Koenraad', geïmporteerd van het oude forum:

bij mooi weer, ook al is het 35?C, verplichten wij onszelf om steeds een bechermende motovest te dragen. Dit combineren we met een spijkerbroek.
Vermits een spijkerbroek zeker niet afdoende beschermt bij een ongeval overwegen we om binnenkort een safetypant aan te kopen, dit is een soort broekkous, inclusief beschermhulsels, om onder een lange broek of spijkerbroek te dragen. Dit is heel wat eleganter en vooral minder warm dan de gewone beschermende motobroeken.
(tijdens koude zomerdagen draag ik mijn gewone beschermbroek)
Bij RAD in BelgiÎ verkopen ze dergelijke safetypants voor een schappelijke prijs.
Meer info op http://www.rad.be/nl/c/p/4616-dainese-02...-zwart.htm. Vanuit Nederland kan er ook per internet besteld worden: www.rad.eu.
Enkele verhalen van een verpleegsters die motorijders na een ongeluk verzorgde zetten er ons toe aan om steeds beschermkledij te dragen ...
groeten,
Koenraad
Reply
Reactie van bezoeker 'e. dekker', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Eergisteren werd ik vermanend toegesproken door de politie op de snelweg, nadat ik in korte broek en T-shirt werd staande gehouden. Ben ik de enige die er wat gemakkelijk over denkt? Of zijn er meer 'wat minder beschermde' motorrijders? Ik heb de agent uitgelegd dat ik over goede remmen beschik en m'n rijstijl aanpas (en goed anticipeer op andere weggebruikers). Ik vind zelf wielrenners gevaarlijk, met dunne bandjes en een remweg van 200 meter (vooral bij nat weer). Maar ieder moet het zelf weten, toch? 't Is echt iets van de laatste tijd, dat geharnaste rijden. Maar dat is mijn mening... Overigens was de agent sympathiek en kon ik m'n weg zonder problemen vervolgen.
Sjonge, eigenlijk ben ik het hier helemaal mee eens: dat wielrennen is levensgevaarlijk! Ik stop ermee!

Groetjes,
E. Dekker.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)