Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met korte broek en T-shirt op motor?
Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Wat Jeep bedoelt is dat na het vallen met een beschermend pak, zijn armen en benen beter bruikbaar zijn dan na het vallen zonder beschermd pak. Niet dat het enger is om op de motor te stappen als je bij het vallen een pak aanhad. Lijkt me toch wel een verdedigbare stelling, maar goed.

Kennelijk zijn er twee kampen, beide met hun argumenten:
1) Degenen die onbeschermd gekleed gaan
2) Degenen die beschermd gekleed gaan

Dat kunnen we vermenigvuldigen met twee benaderingen
a) "Degenen die er anders over denken: ze gaan hun gang maar"
b) "Degenen die het niet me met eens zijn, zijn volslagen idioten"

En dan komen we uit op vier categorieÎn, waarvan categorieÎn 1b) en 2b) er weer voor zorgen dat een inhoudelijke discussie erg moeilijk wordt. Bij deze aan hen het verzoek enige realiteitszin in acht te nemen, er is hier toch niemand die zich de wet laat voorschrijven.

Terug naar de inhoud.
Even een samenvatting van de genoemde argumenten - vel zelf je waardeoordeel:

1) Degenen die relatief onbeschermd gekleed gaan
- Veel prettiger gezien de temperatuur
- Je kunt je rijstijl aanpassen
- Zorg dat je motor (remmen) in orde is
- Andere weggebruikers zoals brommerrijders en wielrenners dragen ook geen pak
- Een pak is niet verplicht
- Het te warm hebben is ook slecht voor je inschattingsvermogen
- Risico 'moet je soms nemen'.

2) Degenen die beschermd gekleed gaan (meerderheid)
- Bescherming vermijdt hele enge wonden bij valpartijen
- Valpartijen zijn niet altijd te voorkomen met anticiperen
- Er zijn winddoorlatende pakken, dan valt de hitte wel mee
- Als het heel warm is, pakken we de auto
- Het is van overheidswege aanbevolen
- Op een terras kan je je motorbroek uitdoen

Zijn hier nog interessante aanvullingen op?

Jaco (vandaag weer met de Volvo met raampje open)
Hallo

Dat is het wel zo'n beetje. Laten we er nu maar mee stoppen.Geen van bijde kampen gaat zich toch anders gedragen.

Berend
Reply
Reactie van bezoeker 'Jaco', geïmporteerd van het oude forum:

Ligt eraan. Als de argumenten goed zijn...

Maar zelf zou ik inderdaad nog steeds niet met alleen t-shirt durven/willen rijden.
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Mooie eindanalyse van Jacco inderdaad. Allemaal veel valvrije ritten toegewenst! En als het dan toch gebeurt, dan hoop ik dat het geen 35 graden is ;-)

De eigenwijze korte-broekendrager (bij temperatuur > 25 graden).
Reply
Reactie van bezoeker 'jurek', geïmporteerd van het oude forum:

Bij normaal weer draag ik leer. Met dit weer ben ik vandaag met korte broek, gympen en een t-shirt van Breda binnendoor met een snelheid van 50-80 naar Rilland gereden. Dit was heerlijk. Onderweg kwam ik een mororagent tegen. Hij was gekleed in een motorbroek en daarboven alleen een overhemd en helm. Ik ben vorige week een keer met deze temp volledig ingepakt gaan rijden. Het gevaar wat je dan loopt door de hinder van de warmte (concentratie verlies/oververhitting/duizeligheid enz) is duidelijk aanwezig. De kans hierdoor op een ongeluk is hierdoor vele malen groter. Het mag verder duidelijk zijn dat een goed motorpak niet afdoende beschermt bij een aanrijding maar wel beschermt bij een schuiver. Het enige voordeel bij een motorpak bij een aanrijding is dat de stukken bot netjes bij elkaar worden gehouden door de kleding.

Motorrijden is een risicovolle bezigheid maar enorm leuk. Ik rijd reeds 29 jaar motor. Als je veilig deel wilt nemen aan het verkeer moet je geen motor rijden maar lopen of een Volvo kopen. (geen van beiden vind ik aantrekkelijk).
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Gevolgen kunnen zijn:

http://www.scheurijzer.nl/

Bij 18 +

En dan alsmaar doorgaan

Het is niet leuk om te zien je bent gewaarschuwd. Zeker geen kinderen naar laten kijken.
Reply
Reactie van bezoeker 'jurek', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor de beelden. Zet je tot nadenken. Geeft verder aan dat een motorpak
schijnveiligheid geeft en verder niets. Concentratie, voorruitkijken, verplaatsen in ander verkeers deelnemers, goed onderhoud van het voertuig en geen overschatting
van de eigen rijkunst. Daar gaat het om. Nogmaals bedankt voor de beelden.
Reply
Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:heerlijk in de zomer rijden . eindelijk kan ik dat warme zwaere lederen kostuum thuis laten en in mijn spijkerbroek met bijpassend T-shirt gaan motoren.
mijn blote voeten lekker fris in open sandaaltjes .
zalig..........
Misschien niet slim maar ik doe behalve die sandaaltjes met je mee
ik ben regelmatig met de motor in spanje en zuid frankrijk en het is gewoon niet lekker om dan helemaal ingepakt te zitten.
dat wil niet zeggen dat het slim is
ik hoop dat iedereen het rubber onder houd en tot horens
Reply
Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ligt eraan. Als de argumenten goed zijn...

Maar zelf zou ik inderdaad nog steeds niet met alleen t-shirt durven/willen rijden.
Hallo Jaco

Moet je toch eens proberen. Je begint gewoon eerst met een snelheidje van 20 km per uur desnoods met zijwieltjes, dan langzaam opvoeren, maar, niet overmoedig worden. Het valt ( sorry voor de woordspeling ) echt 100% mee.

Succes en groetjes Berend
Reply
Reactie van bezoeker 'Jaco', geïmporteerd van het oude forum:

Zou de Hobbyist die ook leveren? Toch maar eens bellen...

En natuurlijk ook een bijpassend t-shirt..... met lange mouwen.... en Kevlar inzetstukken!
Reply
Reactie van bezoeker 'wouteRT', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi.

Tot op heden is er geen kledingsplicht voor motorrijders, behalve een helm.

Anders is het als je nu een motorrijbewijs wilt halen, dan ben je verplicht te lessen gekleed in een pak met beschermstukken, goede laarzen, handschoenen en een goedgekeurde helm.

Daarna mag je dus gewoon weer in je blote reet (maar met helm) op de motor rondrijden.

Groeten, Paul.
Ha paul,
Klopt niet helemaal hoor!! In je blote kont mag helaas ook weer niet, dus trek ik alleen een string aan helmpje op en tadaa..... Alleen waar laat ik nu m'n legitimatie...... oprollen en ergens in....
wout
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)