Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met korte broek en T-shirt op motor?
Reactie van bezoeker 'berend', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Eergisteren werd ik vermanend toegesproken door de politie op de snelweg, nadat ik in korte broek en T-shirt werd staande gehouden. Ben ik de enige die er wat gemakkelijk over denkt? Of zijn er meer 'wat minder beschermde' motorrijders? Ik heb de agent uitgelegd dat ik over goede remmen beschik en m'n rijstijl aanpas (en goed anticipeer op andere weggebruikers). Ik vind zelf wielrenners gevaarlijk, met dunne bandjes en een remweg van 200 meter (vooral bij nat weer). Maar ieder moet het zelf weten, toch? 't Is echt iets van de laatste tijd, dat geharnaste rijden. Maar dat is mijn mening... Overigens was de agent sympathiek en kon ik m'n weg zonder problemen vervolgen.
Hallo

Ik rijdt ook deze dagen niet met leer of nylon.Alleen wanneer het koud is. Wanneer je je rijstijl aanpast is het ook wel verantwoord om zonder te rijden. We praten mekaar ook wel het een en ander aan. Waarom zijn trouwens bijna alle motorpakken zwart, dat absorbeerd ook alleen maar warmte. Als jij je er goed bij voelt, kun je rustig zonder die zogenaamd beschermende kleding. Ook wanneer je valt met een leren pak , voel je dat volgens mij ook wel donders goed, al ben ik in de 34 jaar dat ik rij, nooit komen vallen.

Berend
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

's morgens rijd ik me m'n jack met protectie aan en met handschoenen.
's middags gaan helaas het jack en de handschoenen uit bij 35+ graden
Ik rijd op een R100RT en die kuip is zo goed dat je van je stokkie gaat met beschermende kleding; het is echt niet te doen. Ik heb er zelfs geen luchtgaten in zitten omdat daar van die schijnwerpers in zitten.
Ik vind het lang niet ideaal, maar de enige manier om te overleven.
(zou dat luchtdoorlatende pak wat zijn?)
Ik kijk altijd met verbazing naar de Franse motorpolitie, die rijdt ook altijd in shirt met korte mouwen, zelfs als het wat frisser is! Dus NLpolitie kan nog wat missie-werk doen bij de buren....

Het is geen motorweer, al denkt de leek daar anders over!
Ik tokkel rustig door de hitte, laten anderen maar aan een touw of een elastiek gaan hangen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Roel,
Je moet het zelf weten maar ik zal nooit meer zonder beschermende kleding rijden.
Ooit een schuivertje gemaakt met beschermende kleding maar dat was al snel "op".
Daarna een rondje ter grootte van een rijksdaalder weggesleten op mijn wreef tot op het bot.
Je wilt niet weten wat voor een pijn dat doet de dagen en vooral nachten daarna.
Oja dit was dus maar met een gangetje van 40.
Heb jij ooit die uitzending gezien van Blik op de Weg?
Daar reed een Honda Goldwing lekker rustig op de snelweg te tokkelen met een gangetje van 100.
Werd van achter aangereden en de dader was doorgereden.
Als je dat zag hoe die mensen eruit zagen. brrr
En ik had alleen maar ooit een rondje weggesleten.
Hele billen knieen en handen waren weggesleten.
Die mensen stonden te rillen terwijl het bloedheet was.
Shock noem je dat.

Maar het is gewoon geen motorweer boven de 25 graden.
Daarom snap ik ook niks van die toerrijders.
Liever afzien met kleding aan dan de gedachte van weer zo'n opgengeschaafde huid.
Ook al ziet dat er niet meer zo best uit als vroeger met z'n 45 jaar.
Maar om dat proces nou op zo'n grove wijze te versnellen...
Reply
Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:

Dit is een technisch forum maar vooruit maar iedereen schrijft, ik hink op twee gedachten, bevangen door de hitte bijna flauwvallend reed ik vandaag op mijn brommer bij 34 graden naar huis, heb ook nog een zonnesteek opgelopen denk ik.
Om met zulk weer een zwart leren motoroverall aan te trekken, ik lijk wel gek.
In het najaar en in de winter, en in het voorjaar, motorkleding geen probleem.
Maar met deze hitte is een motorfiets toch niet zo'n praktisch vervoermiddel!

Het kan ook misgaan: Mijn vriend reed op zijn motor 50 km/uur over binnenwegen, hij rijdt nooit te hard, kijkt altijd heel goed uit, kan heel goed antisiperen, is nooit gevallen, en reed met dit mooie weer in zijn gewone kleren, toen stak er een eend met jonge eendjes 2 meter voor zijn wiel over. Hij greep in paniek zijn voorrem, je hand is altijd sneller, en bam daar lag tie op zijn snuit. Met de gaten in zijn ellebogen en zijn knieen raapte die de brokken van z'n motor op, en kon de schade opnemen, zo zijn er ook nog honden en katten en anderen huisdieren die zo'n schadegeval kunnen veroorzaken, niet zo'n prettig vooruitzicht!
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Een mede Vrije rijder is ambulance chauffeur ze schreef vanmorgen dit over haar werk gisteren:

Gisteren weer een mooi gevalletje:
As usual... een motor (harley) rijder over het hoofd gezien door een koekblikker en is met een vaartje van 80 in de motorkap beland, zelf eroverheen gevlogen. Het kruispunt heeft ie vliegend en het laatste stukje schuivend gezien, is uiteindelijk in de berm (gras) geland.
Dankzij de kleding alleen een zig-zag bovenbeen en een gebroken teen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Beste Roel,
Je moet het zelf weten maar ik zal nooit meer zonder beschermende kleding rijden.
Ooit een schuivertje gemaakt met beschermende kleding maar dat was al snel "op".
Daarna een rondje ter grootte van een rijksdaalder weggesleten op mijn wreef tot op het bot.
Je wilt niet weten wat voor een pijn dat doet de dagen en vooral nachten daarna.
Oja dit was dus maar met een gangetje van 40.
Heb jij ooit die uitzending gezien van Blik op de Weg?
Daar reed een Honda Goldwing lekker rustig op de snelweg te tokkelen met een gangetje van 100.
Werd van achter aangereden en de dader was doorgereden.
Als je dat zag hoe die mensen eruit zagen. brrr
En ik had alleen maar ooit een rondje weggesleten.
Hele billen knieen en handen waren weggesleten.
Die mensen stonden te rillen terwijl het bloedheet was.
Shock noem je dat.

Maar het is gewoon geen motorweer boven de 25 graden.
Daarom snap ik ook niks van die toerrijders.
Liever afzien met kleding aan dan de gedachte van weer zo'n opgengeschaafde huid.
Ook al ziet dat er niet meer zo best uit als vroeger met z'n 45 jaar.
Maar om dat proces nou op zo'n grove wijze te versnellen...
Ja, ik heb die uitzending ook gezien. Maar je moet in je leven kiezen en soms wel eens risico's nemen. Ik rijd vrij onbeschermd (ik zou het liefst in de stad ook geen helm op doen). Daarentegen rook ik niet en sport ik veel. De een rookt als een ketter en rijdt met allerlei protectoren en beveilige kleding. De ander leeft gezond en rijdt onbeschermd. Sommige wijzen rijden veilig en leven veilig. En weer anderen rijden onbeschermd, roken en bewegen niet...
Overigens zijn er veel automobilisten die motorrijders voor gek verklaren dat ze op zo'n gevaarlijk ding rijden. En het is ook gevaarlijk; dat is statistisch bewezen en een onvoldongen feit. Dus allemaal maar afstappen dan en dan in een auto? Doen we toch ook niet?
Ik heb overigens veel respect voor de mensen die goed beschermd de weg op gaan hoor!
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

En er word natuurlijk met twee maten gemeten:
wat te denken van die scooter chaufferus, krom gebogenover hun stuur 70 rijdend om er nog een paar km extra uit te persen en wat hebben ze aan. 99 van de 100 x. Een korte broek en T shirt de weg is voor hen net zo,n schuurpapier achtig iets als voor ons motorrijders. Maar die hoor je er niet over
Reply
Reactie van bezoeker 'Jaco', geïmporteerd van het oude forum:

Precies, en daarom vallen in diezelfde categorie stoere scooterrijders ook zo ontzettend veel verkeersslachtoffers. Maar die jongens zullen ook wel minder goed uitkijken dan de t-shirt liefhebbers hierboven, dus die vergelijking gaat wel enigszins mank. Al gaat de onvoorspelbare rol van de andere weggebruikers - die Goldwingscene staat mij nog helder voor ogen - hier natuurlijk ook op.

Inderdaad, iedereen moet het zelf maar weten, maar ik vind dat bij warm weer zweten er gewoon bij hoort. Boven de 25 graden mijd ik 's middags in ieder geval de altijd snikhete snelweg, en meestal pak ik gewoon de Volvo (overigens nog zonder airbags maar wel nog met heel veel dik staal erin).
Reply
Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum:

Ook met deze hitte trek ik m`n pak aan, inclusief handschoenen. Dan maar een extra (drink) stop maken en een schoon tshirt mee. Een paar jaar geleden als brommer "piloot" een aardige schuiver meegemaakt en toen was ik ook blij dat ik handschoenen aan had.
Ook al beheers je je motor nog zo goed en anticipeer je naar beste kunnen, een ongeluk zit echt in een klein hoekje. Twee avonden geleden bijna op m`n plaat gegaan toen er een groepje reeen (bambi`s) besloot om vlak voor m`n neus over te steken.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten of je wel of niet je "tweede huid" aantrekt, al vind ik persoonlijk dat het van weinig gezond verstand spreekt als je daar niet voor kiest.
Misschien klink ik nu wel als een ouwe zeikerd, jammer dan.
Voor allen, houd het rubber onder je !!!

Groet,
Rein (1978)
K1100LT (1994)
Reply
Reactie van bezoeker 'rob goedknegt', geïmporteerd van het oude forum:

Op 12 juni ben ik op de A2 door een minder oplettende automobilist van de weg gekegeld. Ik had een "goeie" jas (met bescherm-stukken) aan. Ik reed 80; jas volledig naar de vaantjes . Ikzelf wat blauwe plekken en n gebroken sleutelbeen. Inmiddels weer helemaal hersteld. Ik reed voordien ook vaak alleen in t-shirt, zal ik nu niet meer doen. Je moet t natuurlijk helemaal zelf weten en t is inderdaad nogal afzien met deze temperaturen. veel veilige kilometers gewenst.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)