Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Foutcode computer R1100 rs
Reactie van bezoeker 'Marcoen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Dankzij dit forum heb ik de gaskleppen van de R1100rs netjes kunnen afstellen en de zaak mooi syncroon afgesteld. De motor loopt nu echter naar mijn gevoel veel te rijk. Zwarte rook en een hoog benzineverbruik(niet exact gemeten, maar na 75 km tank half leeg). Ik denk dat er een sensor niet werk(of gewerkt heeft) en de computer op noodprogamma drraait. Ik weet dat de foutcode relatief gemakkelijk uit te lezen is, maar ik heb hier nog geen ervaring mee, en heb hiervoor ook nog geen apparatuur. Mijn vraag is of er iemand,die hiermee ervaring heeft, berijd is dit samen met mij te willen uitzoeken. Dus de foutcode van de computer uitlezen en zodoende de storing lokaliseren. Ikzelf woon in Hoogstraten, dit is tussen Breda en Antwerpen.
Bij voorbaat dank,
Marcoen
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Voor het uitlezen en resetten, lees je onderstaande links eens door.
Is eigenlijk heel simpel en al wat je nodig hebt is een 12V LED, een analoge multimeter werkt ook.

http://www.bmwgsclub.nl/motronic-reset.html

Als dit niks oplevert, zou ik eens de brandstofdruk meten.
Een T-stuk in de persleiding, manometer eraan, starten en dan moet je ongeveer 2,5/3 bar meten.
Als de drukregelaar defect is, zal er de volledige pompdruk van 5 bar op de injectoren staan

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Als je temperatuurzender (stekker) ,gaat de motor dan anders lopen? Meet anders de weerstand eens op van deze zender bij koude en warme motor. Deze waardes zijn wel op te zoeken maar moeten flink verschillen. Anders denkt de motor steeds op choke te moeten lopen bv. Je kan ok een voltmeting doen met aangesloten stekker, voorzichtig met een naald in de stekker steken, eerst even hoesje lossen. Tussen 0,5 en 4,5V afhankelijk van temperatuur. Als je 0V meet is er een kabelbreuk, als je 5V meet sluiting oftewel geen enkele weerstand in de sensor, ook niet goed dus.
Reply

Hallo,
Dankzij de tip van Paul heb ik de computer kunnen uitlezen en resetten.(Is met de juiste informatie goed zelf te doen) Resultaat was enkel een onjuist afgestelde gasklepsensor. De benzinedruk is 3,2 bar. Iets aan de hoge kant maar volgens mij niet overdreven. Is deze trouwens af te stellen? Het boek schrijft hier niets over. De temperatuursensor verdenk ik niet omdat de motor zowel koud als warm veel te rijk staat, en de temperatuuruitlezing werkt naar behoren. Heeft iemand nog een sugestie?
Reply

Hoi.

De brandstof drukregelaar staat af-fabriek afgesteld op 3 bar en daar valt niks aan te regelen.
Jouw gemeten 3,2 bar is dus wel goed, dit is niet de oorzaak van het rijk lopen.

Meet het CO eens en stel deze af op 2-2,5%
Kijk ook eens kritisch naar de lucht toevoer en filter.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Heeft de motor wel genoeg vermogen? Ooit eens een poetslap in het luchtfilterhuis gevonden...
Thermostaat ok?
Reply

Hallo,
Inmiddels denk ik te weten waarom de motor te rijk loopt. Er zat namelijk geen codestekker in. De "dealer"die de motor vroeger in onderhoud had zij dat hij regelmatig deze codestekker verwijdert. Dit om het KFR- probleem op te lossen. De motor gaat hierdoor op noodprogramma draaien met een verrijkt mengsel tot gevolg.Volgens mij op zijn minst een slechte oplossing. Je vermindert misschien het KFR maar je creeert andere problemen.
Ik ben dus op zoek naar de juiste codestekker. Deze hebben allemaal een eigen kleur. Bij mij gaat het dus om een R 1100 rs uit '95, zonder katalysator.Kan iemand mij zeggen welke kleur stekker er in deze motor hoort, of nog beter, welke doorverbindigen je met deze stekker maakt.
Bij voorbaat dank,
Marcoen
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

in mijn r1100rs zit ook geen codestekker
is van 1993 . maar hij loopt zuinig en start prima.
kan het zijn dat sommige types dit af fabriek niet hebben?
is bij een gs ook nl.
Reply

Hoi.

Een RS heeft geen codestekker, ten minste de NL, non-kat uitvoering.

Zonder deze stekker loopt de motor NIET in een noodloop,dat is een fabeltje.
Er zitten in het brein een stuk of 8 fuel-maps voorgebakken, elke map wordt geopend door zo'n stekker en 1 daarvan is de uitvoering zonder.

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)