Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorolie K75
Reactie van bezoeker 'Jakob', geïmporteerd van het oude forum:

Hetv volgende gevonden op bovengenoemde website en zit ook bij mijn K1100 instructieboekje:

http://bmwk.byethost22.com/sleutelen/ond...3_olie.jpg

Dit zijn gewone motorolieen die je overal kunt verkrijgen, dus helemaal geen speciale.

Sterker nog, een BMW dealer heeft mij eens aangegeven dat er er zelfs olie bijgevuld kan worden van een ander merk zolang de viscositeit maar hetzelfde is. (Natuurlijk mag je synthetisch niet bijvullen met mineraal.)

Reply
Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi

Toen de eerste K op de markt kwam, was de olie nog niet zo modern als de huidige oliesoorten. Daarom gooi ik gewoon olie van LIDL in mijn stoomfiets.Als die aan de specificatie voldoet, zoals op de jerrycan beschreven staat ( waar ik vanuit ga ) is die goed genoeg.

Berend
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi

Toen de eerste K op de markt kwam, was de olie nog niet zo modern als de huidige oliesoorten. Daarom gooi ik gewoon olie van LIDL in mijn stoomfiets.Als die aan de specificatie voldoet, zoals op de jerrycan beschreven staat ( waar ik vanuit ga ) is die goed genoeg.

Berend
Hallo,

Hierover heb ik dezelfde mening. In mijn K (1986-116 dkm) gebruik ik jaren Lidl olie. Spec. 15W40 API SJ/CF etc. In betaal Ä 6 voor 5 ltr. Onlangs nog de transmissiedemper met 6 klinknagels vervangen door een met 12 stuks. De motor zag er nog perfect uit. Ik doe ongeveer 9 dkm/jaar. Wel ververs ik iedere 4 dkm de olie en het filter om de 8 dkm. In mijn R100 (1982-144 dkm) pas ik dezelfde smeermiddelen toe. Olieverbruik van de K is niet meetbaar. De R (nieuw gekocht) gebruikt altijd tussen de 100/150 cc per 1 dkm (vanaf nieuw tot heden)

Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Tja, als iemand van mening is dat een goedkope olie dezelfde eigenschappen heeft dan een kwaliteitsproduct, dan moet hij zeker bij zijn kennis en ervaring blijven, echter professionals op het gebied van olie hebben een afwijkende mening en deze heb ik mede gedeeld.

Luister: "Als een goedkoop product net zo goed is als een duur product, of een immitatie onderdeel net zo goed is als een origineel, dan zou de fabriek van de duren of de originele producten zelf de goedkope of immitatie producten gaan verkopen, deze zijn namelijk aanmerkelijk goedkoper".

Vroeger met basis olie moest je elke 1500 km olie verversen. Nu is dat meestal rond de 10.000 of 15.000 km. Dit komt bijna volledig voor rekening van de kwaliteit van de moderne olie.
Groetjes,
Marco
Reply

Hallo mensen

Laat de mensen die erin geloven maar dure olie kopen, want als iedereen LIDL olie koopt, wordt deze natuurlijk ook duur. Er is geen enkel argument om dure olie te kopen voor een BMW, want de bouw van deze motoren is zo robuust, dat ze met gewone automobiel olie gesmeerd kunnen worden. Motoren lopen kapot van gebrek aan smering, en niet door smering met goedkope olie. Ook is de rijstijl van BMW rijders doorgaans zo rustig, dat je rustig ALDI , Hema of LIDL olie kan gebruiken.

Berend
Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Alle oliÎn hebben een SAE- en API norm. De SAE staat voor de viscositeit (vloeibaarheid) bij lage en hoge temp. De API staat voor de kwaliteit en bestaat altijd uit twee letters vb. SJ/CD. De eerste letters slaat op het type motor. zo is de
S voor benzine motoren en de C voor diesels (met de laatste hoef je dus geen rekening te houden. dus de olie uit het vb. is geschikt voor bezine en diesel motoren. De tweede letter is de hoogte van de kwaliteit, dus een SJ olie is beter van kwaliteit dan een SD. toen de eerste K¥s uitkwamen was SD de hoogste kwaliteit olie op de markt dus alles wat hoger is is goed. De half- of vol synthetische oliÎn zijn niet noodzakelijk beter van kwaliteit dan minerale olie, maar kunstmatig aangemaakt. ze hebben t.o.v. minerale olie dat , wanneer de olie op bedrijfstemp. is geweest en daarna langere tijd stilstaat gaan de aditieven in de minerale olie ontbinden (shiften in de volksmond) en is de olie niet meer goed. Bedenk wel dat half synthetische olie voor 80% bestaat uit minerale olie, dus weg voordeel. Dan nog de specifieke motorfietsolie is ontwikkeld voor motoren met een natte koppeling, deze bevind zich nl. in het oliebad van het carter. In die olie zitten aditieven die de eigenschap bezitten om te smeren en tevens voorkomen dat de koppeling slipt. Conclusie de K75 heeft een droge koppeling en is een concept uit begin jaren 80 dus voldoet een normale kwaliteit minerale olie, wel ¥s winters wegzetten met nieuwe olie die niet warm is geweest.
Ik gebruik in m¥n K75 reeds 100.000km Pennzoil minerale olie SAE 15/40 API SJ/CF en ververs om de 7500Km incl. oliefilter en nooit problemen. Jammer genoeg is Pennziol gestopt in europa, dus het volgende vat zal een ander merk met dezelfde kwalificatie worden. Ps. die olie doe ik ook in m¥n auto en dat is een diesel met 250.000km.
Succes
Jos.
Reply
Reactie van bezoeker 'AB', geïmporteerd van het oude forum:

we blijven steeds hangen in die olieflauwekul omdat die discussie zo onzuiver is.
Een OUDE motor werd gevuld met de motorkwaliteit van TOEN met de TOENMALIGE
onderhoudevoorschriften en onderhoudsintervallen. De duurdere volsyntheten van deze tijd passen bij grotere onderhoudsintervallen, die je bijeen oudere motorfiets niet in hetonderhoudsboekje kunt tegenkopmen omdat die olien er eenvoudigweg niet waren....want wie kan mij verklaren de versnellingsbakolie van mijn Nissan hoeft
NOOIT vervangen te worden die van de BMW motorfiets volgens voorschrift jaarlijks.......dat kan mijns inziens slecht twee dingen betekeken; of die bmw olie is rotzooi...of het is eenvoudigweg beduvalarij........ maak uw keuze.
De onverbeterlijken die denken dat duurder altijd wel beter zal zijn.......lekker blijven geloven
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het aan mijn zoon gevraagd die werkt als Laborant bij een bekende olieboer.
Daar blenden voor verschillende maatschappijen verschillende type olie en onderling zijn er zeker verschillen.
De basis olie kan verschillen maar ook de dopes zijn anders.
De olie voldoet altijd aan de specificaties op de verpakking, daar wordt niet mee gerommeld. De kwaliteit basis olie en de dopes bepalen echter hoe lang de olie mee gaat. Goedkopere olie gaat minder lang mee dan duurdere. Zo gaat b.v. Agip (hij noemde dit merk) uit van "Betere" kwaliteit basisolie en dopes dus kan het langer mee. Als je weinig rijd, zoals ik, dan gaat dit uitstekend met goedkope olie. Rij je per jaar veel kun je dus beter duurdere olie kopen.
Echter half (vol) synthetische olie in een oud model motor te gooien lijkt me te veel van het goede.

T.a.v. de versnellingsbak olie stel ik de zelfde vraag bij VW wordt het ook nooit ververst.
Ik zal na een jaar deze olie door mijn zoon laten controleren en meld me dan weer terug.

groetend,

Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'Andy', geïmporteerd van het oude forum:

Heeft er iemand specifieke ervaring met volsynthetische olie 10W40 in een K75, K100 of K1100 (de mijne is een K75 bouwjaar 95) ? Indien je daarvoor minerale of halfsynthetische olie gebruikte, merk je dan nu een verschil in olieverbruik?
Dat was eigenlijk de bedoeling van mijn vraag geweest.

Dank.
Reply

Quote:Heeft er iemand specifieke ervaring met volsynthetische olie 10W40 in een K75, K100 of K1100 (de mijne is een K75 bouwjaar 95) ? Indien je daarvoor minerale of halfsynthetische olie gebruikte, merk je dan nu een verschil in olieverbruik?
Dat was eigenlijk de bedoeling van mijn vraag geweest.

Dank.
Andy

Uit bovenstaande reactie's kan je opmaken dat eigenlijk niemand volsynthetische olie in zijn K of R gooit. Wil je toch graag antwoord op je vraag, dan zul je het zelf moeten proberen.

Berend
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)