Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorolie K75
Reactie van bezoeker 'Andy', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een K75RT bouwjaar 95 met 7000 km op de teller. Ik zou de olie willen verversen, bij de dealer hebben ze me volsynthetische olie 10W40 aanbevolen, ik denk Motul V300 of zoiets. Mijn vraag was of die olie niet te dun is voor dat type motor, wat zijn jullie ervaringen met de toegepaste motorolie en het olieverbruik, welke verversingsintervallen hanteren jullie.
Dank bij voorbaad.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Dure olie denk ik, of het nodig is vraag ik mij af.
Ik heb ergens gelezen dat vol synthetische olie vuil in de kanalen oplost en daardoor juist verstoppingen kan veroorzaken.
Ook lees ik vaak dat Aldy olie ook uitstekend voldoen.
E.e.a. is afhankelijk van het aantal kilometers die je gaat rijden. Zijn dat een paar duizend per jaar dan elk jaar verversen met normaal geprijsde olie. Rij je meer dan kun je vol synthetisch overwegen.
Ik hou het op normale olie voor die 3000 km dat ik per jaar rij.

Groetend en veel wijsheid.

Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Zoek mar eens op dit forum met het zoekwoord olie want er staat genoeg over olie te lezen.

Ja zelfs testen hebben er plaats gevonden
Reply
Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum:

Op de volgende pagina vind je meer info over motorolie:

http://bmwk.byethost22.com/sleutelen/onderhoud/olie.htm

Je kunt er ook komen via de sleutelpagina van www.bmwk.nl

Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Een klein advies over supermarkt olie.
Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat in het algemeen de goedkope supermarkt olie afkomstig is van de eerste opstart van het raffinage proces.
Dit betekend dat deze olie inderdaad vet is maar absoluut niet voldoet aan de hoge eisen die de oliemaatschappijen aan hun olie stellen.

Omdat het niet mogelijk is kennelijk om de eerste olie soorten die bij de opstart van het raffinageproces onstaat, aan deze hoge spec. te laten voldoen, wordt deze olie gedumpt en zal meestal in supermarkt bussen verdwijnen.
De toegvoegde dopes zullen er wel voor zorgen dat de olie te gebruiken is als eenvoudig smeermiddel maar daar stopt de kwaliteit.
De kwaliteit wordt primair kennelijk bepaald door de basis olie.

Zelf zal ik nooit de olie van de opstart van het raffinageproces gebruiken in mijn motoren, wel is het geschikt voor stationnaire machines en voor gewoon oliesmeer werk.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Hendrik', geïmporteerd van het oude forum:

Ja hoor, daar gaan we weer.

Even zoeken op olie in dit Forum, dat scheelt een ellenlange discussie.
Reply
Reactie van bezoeker 'Luc', geïmporteerd van het oude forum:

Toch opletten met je verhaal Marco, olie heeft altijd een specificatie nummer. Olie met het zelfde specificatie nummer is altijd dezelfde om het even waar je de olie koopt en om het even welke fabrikant.
Vergelijk het met een "Mil standard" (Mil Spec), het maakt niet uit welke fabrikant of leverancier je ook kiest voor je olie, enige wat van belang is is het Mil Spec nummer. Ik heb nog nooit dure olie gekocht, niet voor de auto en niet voor de motor, tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad waar slechte smering de oorzaak van is (auto 345.000 km, met goedkope olie).
mvg,
Luc
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Auto olie in een motorfiets stoppen is zeker voor een K niet verstandig. Volg de fabrieks specificaties lijkt mij.
Trouwens een 95- er met 7000 km?
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marcel,

Als je het instructieboekje van je motor volgt blijkt dat je gewoon auto (motorolie) in je K kunt doen.
Reply
Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Jan,

Niet helemaal zo... komt door de toevoeging van een bepaalde stof.. de auto olie bestaat uit grotere deeltjes..de leidingen van een auto zijn dikker.. bij een motor geeft dat problemen.

de precieze achtergrond hiervan weet ik niet, maar het is zeker niet verstandig om auto olie in een motor te doen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)