Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
aluminium zwart verven
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Mensen,
ik wil onderdelen zoals armaturen, rempomp en dergelijke een keer een grote beut geven, dus schuren (,polijsten) en verven. Weet iemand hoe ik aan de (halfmat)zwarte verf kan komen voor deze delen? Het gaat dus niet om delen die warm worden, daarover is op dit forum al geschreven en die verf heb ik al in huis.
Alvast bedankt
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert,

bij mijn eerste Boxer een R 60/6 heb ik met schoolborden lak de klependeksels toendertijd eens zwart gemaakt en dacht binnenkort de deksels van mijn R 100 Rt ook eens zo'n opknapbeurt te geven.
Schoolbordenlak is overal te verkrijgen en met een kwastje aan te brengen
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij heb je eerst een speciale grondlak nodig, dan kun je alle kanten op. Vraag eens een verfman of autospuiter. Vroeger had je (die gele) zinkverf als grond maar zal tegenwoordig wel niet meer mogen. Alu heeft als neiging na het schuren heel snel een oxide laagje te vormen, daarom gaat aluminium niet roesten. Dat oxidelaagje is het probleem. Ben ook benieuwd naar andere reacties. gr Marcel.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

Bij mijn R75/5 spuit ik hele blok,versnellingsbak,frame en uitlaatsysteem matzwart.
Hiervoor gebruik ik hittebestendig matzwart uit een ordinaire spuitbus.
Weet nog niet zeker of alles goed blijft zitten, op de uitlaat & bochten in elk geval wel.
Begin met alles eerst goed te ontvetten en schoon te maken met thinner, is dit eenmaal vetvrij dan ga ik er nog even met een fijne korrel Scotch Brite overheen, puur voor wat fijne krassen voor de hechting van de lak.
Spuit er een paar dunne lagen op, niet meer als 5 of 6, lak moet er niet te dik op zitten.
Het is voor mij nog even afwachten of het ook blijft zitten op met name het motorblok.
Even afwachten nog.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

De gele verf, die als hechtlaag wo(e)rd (t) gebruikt heet zinkchromaat.
Het is een sterk etsende werking waardoor het licht "invreet" in de ondergrond en speciaal ontwikkeld voor zover ik weet voor zachte metalen, zoals aluminium.

Ik betrok het altijd bij Sikkens of Herberts, autolak fabrikanten.
Ook kan je van Sikkens Washprimer of van Herberts Reaktionsgrund gebruiken, dit is een twee componenten produkt, werkt ook sterk roest en oxidatie werend.
Het stinkt wel maar werkt perfect.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert,
Koral primer en allgrund werken allebij erg goed als grondverf. Je hebt dit ook beslist nodig. Zij geven een zeer goede hechting.
(je kunt dit zelfs voor geglazuurde tegels gebruiken, mocht je dit willen!?!?)
Daarna kun je eroverheen met een metaallak die de kleur heeft die jij wilt.
Deze producten zijn te kopen in de professionele verhandel en ook in kleine potjes.
De verdunning is in beide gevallen thinner. Mocht je willen spuiten dan heeft de decokay
lege spuitbussen die ze kunnen vullen met 2K lak, deze zijn ook erg goed, veel beter dan
de motip spuitbussen o.i.d. Nadeel van 2K lak in de spuitbus is dat je alles goed voorbereid moet hebben omdat de lak binnen een uur ÈÈn grote klont wordt die
je met geen mogelijkhijd uit de spuitbus krijgt. Zelf doe ik de kleine dingen altijd met de kwast en dit gaat erg goed.
Succes, Frank
Reply
Reactie van bezoeker 'robert', geïmporteerd van het oude forum:

ha,

dat vullen van een spuitbus met 2k lak heb ik ook vaak (laten) doen.
klopt preces wat je zegt, dat uur. Meestal gaat het wel een paar uur goed.
Maar mn verfboer wil dat niet meer doen :-( wegens klachten van mensen die er toch te lang mee gewcht hebben..

die deco ehm dinges, waar zit die shop? is er eentje in zuid holland??

want er moet zeer binnenkort een freempje zwart... en 2k is zo goed spul..
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Mensen,
allemaal alvast bedankt. Ik weet nu in ieder geval waar ik naar ga zoeken. U hoort het resultaat wel.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:

Als je op decokay.nl kijkt krijg je een lijst met vestegingsplaatsen. Ik weet dat niet
elke decokay spuitbussen vult, die in Hengelo niet, maar 6 km verderop in Enschede doet het met een glimlach.
Frank.
Reply
Reactie van bezoeker 'jacco...', geïmporteerd van het oude forum:

ik wil het wel voor je voorbehandelen...(stralen),dan ken je het daarna spuiten...een vriend van me heeft dat ook gedaan met onderdelen van zijn motorblok alfa v6 voor in zijn matra murena...verbluffend mooi...
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)