Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kleine scheurtjes in remschijven R100RS 1978 model
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

In mijn R100RS (1978) zitten hele kleine, nauwelijks zichtbare scheurtjes die lopen van de buitenste gaatjes van de doorboringen naar de rand van de schijf. Er zijn 4 scheurtjes zichtbaar, die vrijwel staan op de positie 12 uur, 3 uur, 6 uur en 9 uur.
Sommige andere gaatjes hebben ook micro scheurtjes, maar die zijn korter (ca 2-3 mm)en hebben de rand van de schijf nog niet bereikt. Alle scheurtjes staan precies naar buiten gericht. De remschijven zijn nog niet "versleten" wel licht ingelopen. Ik rem rustig en vermoed dat de scheurtjes er al in zaten toen ik de motor kocht. Km stand is nu 136.000.
De machine remt mooi, niet grommend of schokkend. De remmen lopen niet aan, en zijn niet heet na een rit. Ze zijn gelijk warm, handwarm na een rit van 40 km, door gemend verkeer.
Heeft iemand in Nederland een foto van een gebroken schijf, waar het dus fout ging? Of gaat het gewoon nooit fout met een gescheurde schijf (het meest waarschijnlijk)? Dus hij slijt op en gaat met microscheutjes en al de schrootbak in?

Is dit een bekend verschijnsel, of is er later een betere schijf gekomen, of wie weet er iets over te vertellen? Is het BMW kwaliteit of zijn het after sales schijven geweest?

Iedere informatie is welkom. bedankt alvast , louis.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Ik heb dit vaak genoeg gezien, en denk dat het niet veel kwaad kan.
Verhalen van gebroken schijven zijn mij onbekend.
Gewoon in de gaten houden of die scheurtjes niet groter worden.

Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd als je een keer een noodstop moet maken.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Hoewel ik berucht ben om mijn onderhoud (bijna niets) heb ik wel die schijven vervangen.
Maar wel op een veel hoger kilometerstand.
Ik weet niet beter dan dat die scheurtjes er bij mij ook inzaten.
Ik meen ze ergens bij km-stand 250.000km te hebben vervangen.
Maar dit was meer vanwege de groeven en dikte van de schijven.
Maar ze zaten er ook al in bij 100.000km

Om nou te zeggen dat ik nu beter kan remmen...
Het vervelende is dat je behalve twee schijven ook twee setjes remblokken moet vervangen. Dus ik zou ze vervangen wanneer die blokken heen zijn.
Ga maar vast sparen...

Jan W
R100RT '79 279.600km (nog ÈÈn week en 280.000!)
Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor de reakties.
Ik heb eens in professionele cirkelzaag bladen van betere kwaliteit een soort radiale sleuven zien zitten die lijken op het patroon van de scheurtjes. Misschien had de BMWontwerper moeten doorleren of bij een cirkelzaag bladen maker in de leer moeten gaan. Beide ronde dunne platen worden het heetst aan de rand en zijn koud bij het lager, zie de overeenkomst.
Ik zal de schijven in de gaten houden en wel bij 200.000 of zo vervangen. De blokjes voor gaan niet zo hard.

Enfin, die 280.000 km of daaromtrent op een R100 dat is wat ik wou horen: pure motivatie om door te gaan met goed onderhoud en het monteren van goede spullen op de fiets. Dat geeft de burger moed.

Bedankt, dag,Louis
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)