Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Jan Bakker', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb mijn K1100lt gereviseerd en kom het volgende probleem tegen.
Het cardan heb ik aan de buitenzijde schoon gemaakt en gespoten en bij montage blijkt dat ik het pignontandwielas buiten het cardan +/- 1cm heen en weer kan halen, is dit juist? Ik heb aan het cardan zelf niets gewijzigd/uit elkaar gehaald.
Mijn motor is van 2001 en heeft 45.000 km gelopen.
Wie helpt mij.
Groet Jan
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Jan,
De pignonas behoort zoals is opgemerkt geen speling te hebben, dit wordt bepaald door het pigninlager.
Als er wel speling aanwezig is, betekent dit dat het kroonwiel en het pignonwiel niet in een gefixeerde positie werken, hierdoor is het aannemelijk te verwachten dat er met de tandwielen ook een probleem kan zijn.
Het lijkt mij dan ook raadzaam om het cardan uit elkaar te halen zo dat je de tandwielen en de lagers goed kan inspecteren op slijtage en op beschadigingen.
Stel dat je niets ongewoons zou zien, kan je met in acht name van de aandraaimomenten van de bouten het geheel met behoud van de afstellingen van de fabriek straffeloos weer monteren.
Als er iets is te vervangen, zal er beslist wel moeten worden gecorrigeerd aan de afstellingen, wij horen dit dan wel, er zullen voldoende techneuten aanwezig zijn die hierin een vakkundig advies kunnen geven.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Jan Bakker', geïmporteerd van het oude forum:
Helmer,
Juist opgemerkt, deze motor is in 2001 op kenteken gezet en is een ex politie motor die ik bij de domeinen heb gekocht. Hij is onderhouden bij de dealer in heerenveen en daar heb ik ook bij aanschaf in 2005 navraag gedaan met de wetenschap dat hij een klepbreuk heeft gehad ben ik verder gegaan. Ik heb de zuigers met veren laten vervangen en de klepspeling door de Jong in alphen ad rijn laten vervangen. Het motorblok heb ik helemaal gespoeld.
Verder heb ik zelf alles gespoten en opgeknapt de bedrading geupdated en wat andere ass. aangebracht. Tijdens het terug zetten van het cardan voelde ik deze speling en vandaar mijn vraag.
Groet Jan
Reactie van bezoeker 'Helmer', geïmporteerd van het oude forum:
vermoedelijk is het dan een ex-marechaussee motor . Politiemotoren hebben n.l. altijd een burgerkenteken, militaire voertuigen niet. Domeinen veilt zowel voeruigen zonder als met burgerkenteken.
Gisteren nog vertelde me een onderhoudsmonteur dat marechauseemotoren anders worden bereden dan politievoeruigen, veel volgas weg met koude motor bv (grenscontroles), en vaker ongunstige terreinomstandigheden.
Voor wat het waard is ...kwhitenight.. for the record