Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanslagschroef gaskleppen
#1
Reactie van bezoeker 'Marcoen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Ik zit hier met een R1100 rs die door een iets te ijverige monteur totaal ontregelt is.Waarschijnlijk heeft hij de syncronisatie door middel van de aanslagschroeven proberen af te stellen. E
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Je zou eigenlijk de gasklephuizen moeten opsturen naar Bing om ze opnieuw te laten afstellen, maar da's teveel van het goede.

Op de gasklep staat het getal '10', dat is de hoek die de klep moet maken in ruststand.
Dus even onder en boven meten vanaf de klep naar de rand van het huis, wat wiskunde er op loslaten en op die 10 graden instellen.

Groeten, Paul.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Marcoen', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt Paul, hier kan ik wat mee.
Groeten Marcoen
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Marcoen,

Het synchroniseren in de fabriek wordt gedaan door het luchtdebiet te meten en aan de hand daarvan het geheel in te regelen.

Dit is voor het bekende concept van huis thuin en keuken principe ook zelf te doen.
Het kan namelijk zelf worden gedaan met behulp van een nylon of metaal draadje.

Als je een stukje dun koperdraad neemt, de dikte niet te veel, ik denk in de buurt van 1 mm, dan kan je de gaskleppen gelijk stellen door het draadje (kaliber) precies in het midden van de gasklep, dus tegenover het midden van de gasklepas, te plaatsen en op gevoel met een geringe wrijving, de gaskleppen op dezelfde opening afstellen.

In pricipe is het een precise afstelling, net als kleppen stellen met een voelermaat.
Vroeger kon je kaliber setjes kopen, ronde staaldraadjes met oplopende diameter.

Om de juiste afstelling in totaal te vinden is het mogelijk experimenteel de stelschroeven van een streepje te voorzien en per kwartslag verstellen.
Wel elke maal de borgmoeren vastzetten en letten op de juiste positie van de merktekens.
Het is handig om de posities van de klok te gebruiken, 3,6 9 en 12 uur.
Groetjes,
Marco
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Een andere manier om dit spul te stellen is door gebruik te maken van de motor elektriek en vacuum.

Begin links, draai de aanslag zover terug dat deze los is van de gasklephevel, draai dan de tps zover dat deze net een spanning gaat afgeven, meet de rood/witte draad naar massa en stel af op 10mv. (met contact aan)

Draai dan de aanslagschroef in en begin slagen te tellen zodra de spanning oploopt.
Doe dit ook voor de rechter gasklep, dus helemaal los dan in en als de schroef de hevel raakt, tellen.

Schroef links op totdat je een spanning meet van +/-380mV, geef rechts het zelfde aantal slagen, nu staan links en rechts ongeveer gelijk.

Start de motor en sluit je synchrometer aan, draai nu beide bypassschroeven dicht, de motor moet net blijven lopen.
Links blijf je af en rechts zet je het vacuum gelijk.

Nu weet je zeker dat beide gaskleppen evenveel lucht doorlaten.

Het stationaire tt stel je af met de bypassschroeven, allebei uitdraaien tot het tt +/-1100 is, en synchroon.

Groeten, Paul.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)