Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelle nokkenas monteren R75/5
#11
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

Richard,
Dank voor de tip, oude bouten zijn 10mm doorsnee, bij het gewijzigde vliegwiel zijn de gaten 11 mm.
Moet ik dus andere bouten inzetten.
Tot nu toe zit het niet mee, maar aan het eind van de rit zal het allemaal wel goed komen.
Mede dankzij de adviezen en tips die ik hier krijg.
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Ik wil de feestvreugde niet verder verstoren, maar die 11mm bouten passen niet in de 10mm gaten in de krukas.

Groeten, Paul.
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'robert', geïmporteerd van het oude forum:

nou geen probleem lijkt me.
busjes met wanddikte 0.5 mm is goed te doen.
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Normaal wel, maar ik zou hier geen bussies willen hebben.

In nood kan je er bussen inpersen met een beetje plak en dan de gaten naruimen, bussen moeten dan wel van een beetje kwaliteit staal zijn, en geen p-b.

Aan de andere kant heeft Herr BMW die bouten niet voor niks opgewaardeerd, de 10mm met lager aanhaalmoment wilden nog wel eens loslopen of breken.

Groeten, Paul.
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:nou geen probleem lijkt me.
busjes met wanddikte 0.5 mm is goed te doen.
Ik zou oppassen met busjes op deze plek. Ik heb zelf een keer gebruik gemaakt van ringetjes onder de bouten resultaat:
Afgebroken bouten met als resultaat dat het hele blok uit elkaar moest en ik heb toen de gaten vergroot zodat de M11 bouten erin passen. Als ik je mag adviseren dan boor de krukas op en zet er 11 mm schroefdraad in. De 10mm bouten zijn rekbouten en de 11mm niet.
Wel leuk om je verslag te volgen.

succes, Math

[img]/import/photos/p18416s.jpg[/img]
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

Eigenlijk snap ik het niet: het vliegwiel wat aangeschaft is komt van een streep 5 af, waarom heeft deze dan 11 mm gaten en het vliegwiel wat er op zit 10 mm gaten.
De passing van het vliegwiel op de krukas is excact, zou het dan kwaad kunnen om het vliegwiel met iets te grote gaten met die 10 mm bouten vast te zetten in combinatie met Loctite.
Kan natuurlijk ook nog een Loctite product op de passing doen, zit het geheel dan niet goed vast?
En zijn hier dan in het verleden modificaties in geweest dat BMW van 10 naar 11 mm ging of zou ik een verkeerd vliegwiel hebben? van een 6 of 7 serie misschien.
Wie spreekt hier het verlossende woord.
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

In de loop van de /5, en met het komen van de /6 zijn de bouten gegroeid van 10 naar 11mm, omdat de 10mm bouten wel eens breken.
Het kan goed zijn dat het vliegwiel van een late /5 is, of een /6.

Dit vliegwiel monteren met 10mm bouten en plak is vragen om zeuren.

Groeten, Paul.
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum:

Als ik het goed begrijp zijn de vliegwielgaten 11 mm., terwijl de draadgaten in de krukas 10 mm. (=M10) zijn. Om dit verschil op te heffen met busjes lijkt mij een oplossing die meer problemen op gaat leveren. Misschien is het een idee om bij een gespecialiseerd bedrijf (machinefabriek o.i.d.) vijf speciale bouten te laten maken, met M10 draad, en een borst van 11 mm. voor de gaten in het vliegwiel?
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum:

Als ik het goed begrijp zijn de vliegwielgaten 11 mm., terwijl de draadgaten in de krukas 10 mm. (=M10) zijn. Om dit verschil op te heffen met busjes lijkt mij een oplossing die meer problemen op gaat leveren. Misschien is het een idee om bij een gespecialiseerd bedrijf (machinefabriek o.i.d.) vijf speciale bouten te laten maken, met M10 draad, en een borst van 11 mm. voor de gaten in het vliegwiel?
Reply
#20
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Rudyhadee,


Het vliegwiel wat je hebt is een mooi ding, maar waarom niet een orginele van na '82. Met een licht vliegwiel van na '82 kan je een betere koppelingsplaat monteren. Deze heeft een grotere diameter en dit ga je nodig hebben met meer vermogen. Deze gaten zijn ook voor 11mm bouten.

Ik heb verschillende nokkenassen opgemeten en zag dat de afstand waar het voorste lager zit altijd gelijk is, ook de afstand is het zelfde waar het tandwiel zit (enkel of dubbel).
Het enige verschil is de diameter van de nokkenas waar de olie-keering zit bij de ontsteking.
Ik heb geen verschillende kettingbakdeksels opgemeten, voor de ruimte van de tandwielen.

Een ander iets is dat het vliegwiel de krukas opsluit. Dwz als je een ander vliegwiel monteerd moet je ook de drukring/lager vervangen aan de achterzijde van de krukas. Dt is om speling te voorkomen of zwaar ronddraaien.


Richard


PS: de eerste jaar van de /5 serie, deze nokkenas had een dunnere spie/baan bij de oliepomp rotor, maar dat is niet belangrijk voor dit item.

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)