Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kleine ontploffing uitlaat K100RT
Reactie van bezoeker 'Koenraad', geïmporteerd van het oude forum:

Hoy,
via de zoekrobot heb ik eens nagegaan wat de oorzaak kan zijn van een gisteren waargenomen knal uit de uitlaat van mijn K100RT. (bij het remmen met de motor) .
De K heeft al zo'n 130000 km op de teller en is van 1986.
Ik lees ook op het forum dat het o.a. kan te maken hebben met de afstelling van de carburator, veel meer info vindt ik echter niet.
Ik heb m'n K nog niet zo lang en ben technisch nog niet goed op de hoogte maar leer vlug bij. Breng ik de K zo vlug mogelijk bij de monteur binnen of mag ik er gerust nog enkele dagen mee rijden ?
Of kan ik hier mogelijk zelf wat aan doen ?
Heeft iemand interessante tips ?

Thanks !

groeten,
Koenraad
Reply
Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum:

Mocht je hier geen antwoord krijgen dan kun je het ook proberen op het Forum van www.bmwk.nl .
Reply
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Koenraad.

kijk ook even op het forum van bert meijerink(even bij google.nl "k100" in tikken en je vindt 'm gegarandeerd).

Groet Robbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Mh', geïmporteerd van het oude forum:

Goeiedag!

Grote kans dat je een lek in je uitlaat hebt waardoor lucht word aangezogen en de niet verbrande benzine in je uitlaat tot ontploffing komt.
De uitlaten van de K staan erom bekend dat ze inscheuren door trillingen.
Verder niks aan de hand, gewoon doorrijden en zo gauw mogelijk de uitlaat nakijken op lekkage/scheuren. Scheuren zijn goed te lassen, nieuwe uitlaat niet nodig.
Eventueel Co controleren, maar dit is natuurlijk alleen goed te doen met een dichte uitlaat!!!
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans ', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Eens met opmerking vorige schrijver. Mijn k100 (1986) gaf ook soms een harde knal. Bleek een scheurtje in uitlaat te zijn. Een scheurtje van 2 cm, onder de ophangbouten. Nu 6 jaar geleden laten lassen en geen knal meer gehoord. Let op. dat het een lasser is met ervaring in rvs. Het materiaal is zeer dun en voor je het weet heb je er een probleem bij.

Succes,
Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'CK', geïmporteerd van het oude forum:

LS.
Uw K100RT heeft in het geheel geen carburateurs!
Die knal(len) stellen niets voor. Heeft te maken met de (rol) uitschakeling van de injectie bij gas dicht draaien. Soms geeft de computer kennelijk nog even een kleine inspuiting en ontsteking waardoor er een knal hoorbaar is. Met een beetje oefening en flink wat toeren kun je de brommer lekker laten knallen.
Reply

Wie heeft het hier over carburateurs?
Ook bij een injectie valt de Co af te stellen....
En mits fatsoenlijk afgesteld knalt er helemaal niks meer.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron68', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Wie heeft het hier over carburateurs?
Ook bij een injectie valt de Co af te stellen....
En mits fatsoenlijk afgesteld knalt er helemaal niks meer.
Nou koenraad zelf zie volgende quote:
De K heeft al zo'n 130000 km op de teller en is van 1986.
Ik lees ook op het forum dat het o.a. kan te maken hebben met de afstelling van de carburator, veel meer info vindt ik echter niet.

Dus de opmerking was inderdaad terecht dat een K geen carburateurs heeft. Inderdaad een goed afgestelde K100 hoort niet te knallen, maar kwaad kan het niet echt mits het bescheiden blijft. Een K75 prutteld/knalt altijd wel iets.

Greetz,
Ron
Reply

Klopt als een bus!
Ik zag het staan maar toen had ik helaas al op de verzend knop gedrukt :-( En helaas heeft dit forum geen mogelijkheid om achteraf nog iets te wijzigen/wissen dus die meneer van de carburateurs mijn excuus!
Reply
Reactie van bezoeker 'Koenraad', geïmporteerd van het oude forum:

BMW'ers,

na een grondige onderhoudsbeurt in het moto-atelier en na nazicht van de uitlaat blijkt dat er geen gat in de uitlaat is waardoor de ontploffing zou kunnen veroorzaakt zijn.
"CK" zijn advies was het correcte voor wat de kleine ontploffing van mijn K betrof, aldus ook Lieven van het moto-atelier.
Ondertussen heeft de K alweer een keer geknalt na het snel verminderen van snelheid via het remmen op de motor.
Allicht staat de K van K100Rt voor "knalpot" ;-)
'k Kon het niet laten om een foto van de K(naller) aan toe te voegen, tot voor kort nog wit, nu metallic blauw.

Allen bedankt voor het advies !

groeten,
Koenraad

[img]/import/photos/p18571s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)