Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Supertrapp
#51
Bepaalde harde geluiden kunnen best mooi zijn, afhankelijk van het type motor en het type uitlaat. Zelf ben ik al jarenlang in de ban van megafoondemper klanken, dit valt niet in de categorie hard, dit is mooi.
Bij bezoek aan de 2e Centennial Classic TT in Assen werd dit steeds duidelijker voor mij, motorfietsen met speciale geconstrueerde dempers produceren voor de liefhebbers van muziek de juiste klank. Als je hier kippevel van krijgt, dan is dit goed, voor het gemak noemen we Moto Guzzi, Benelli,MV Agusta en BMW. Dit spul heeft geen aantrekkingskracht als je ze niet hoort, dit is nu eenmaal zo. vaak worden straat rijders als aso bestempeld als ze dit soorten streken uithalen, van mij mogen ze, ik vindt het namelijk wel mooi en kan er echt van genieten.
Maar het harde geluid op choppers of sommige Harley's vindt ik ook niet mooi, heeft gewoon niets.
Tevens worden deze systemen toegepast om het maximale uit een motor te halen, geldt voor motorfietsen,maar ook voor Superbike motoren,GP motoren,Formule 1 en vliegtuigen.
Neem een vliegtuig: daar komt me toch een herrie uit, is niet mooi, maar het geluid van een Lancaster daarentegen is wel mooi, voor de liefhebber dus.
Voor origineel freaks is dit allemaal niets, die vinden mensen als mij sowieso een aso door dit "puberale"gedrag zal ik maar zeggen, maar gelukkig zijn er ook veel voorstanders op dit gebied die het wel mooi en prachtig vinden, dat is dan mooi meegenomen, die motorfiets van mij hoor je ook op kilometers afstand aankomen.
Maar: daar waar rustig en normaal gereden dient te worden, wordt ook rustig en normaal gereden, ben niet levensmoe en wil ook geen ongelukken veroorzaken, in de bebouwde kom altijd netjes aan de snelheid houden, vooruitziende blik en anticiperen.
Kan het gas ergens wel open, dan gaat die ook open,dan moet je er ook niet achter zitten, is dan niet grappig meer.
Wil niet veel zeggen, maar boven de 120 Db zit ik in elk geval. Mocht ik een ander tot last worden, dan wordt me dit wel verteld, of door de persoon in kwestie of door de handhavers der wet, er kan veel, maar er is natuurlijk een grens, die grens zoek ik soms op, maar meestal wordt er redelijk beheerst gereden.
Zelfs de standaard "piep"claxon van de R75/5 is gedemonteerd en vervangen voor een Nautilus Stebel, deze braakt slechts maximaal 139 Db uit op een bepaalde afstand, dit is tegenwoordig een must om te overleven in het verkeer.
Zal ongetwijfeld weer een hoop kritiek over me heen komen, dit ben ik wel gewend, heb een brede rug en kan wel wat hebben.
Maar mij gaat het dus om de klank, de muziek.
Reply
#52
Reactie van bezoeker 'Jan de Klein', geïmporteerd van het oude forum:

Hear, hear !
Reply
#53
Ik begrijp het allemaal wel. Kijk, de situatie is dit. We worden allemaal een dagje ouder, nietwaar? En dan ga je steeds meer in het verleden leven, toch? En met de jaren komen ook kwalen. Doofheid, om maar eens wat te noemen. Hoor jij de telefoon soms ook niet, Rudy? Kijk, dat bedoel ik. En die ongedempte uitlaat, ja, nodig dus. Anders hoor je je eigen fiets niet meer! Ik snap het dus allemaal best!
Reply
#54
Reactie van bezoeker 'janbmw', geïmporteerd van het oude forum:

ho ho, het is wel een oude man met gebreken maar hij draagt tijdens het rijden oorproppen hoor. En dat is ook wel verstandig, sowieso zijn oorproppen belangrijk, het dreunen van de wind verpest ook veel, en als je je motor graag wil horen moet je het gebulder van de wind overstemmen met een vette sound, dat geeft zo,n goed gevoel net als het motorrijden op zich een lekker gevoel geeft.
Zo beleeft iedereen het motorrijden toch op zijn eigen manier, over smaak valt toch ook niet te twisten.
Reply
#55
Quote:ho ho, het is wel een oude man met gebreken maar hij draagt tijdens het rijden oorproppen hoor. En dat is ook wel verstandig, sowieso zijn oorproppen belangrijk, het dreunen van de wind verpest ook veel, en als je je motor graag wil horen moet je het gebulder van de wind overstemmen met een vette sound, dat geeft zo,n goed gevoel net als het motorrijden op zich een lekker gevoel geeft.
Zo beleeft iedereen het motorrijden toch op zijn eigen manier, over smaak valt toch ook niet te twisten.
Hallo allemaal,

ik denk dat dat ook het probleem is,als je zelf op de motor rijdt dan hoor je het uitlaat geluid lang niet zo hard dan anderen opstraat of in huis.
Ik hoor ook liever uilaat geluid dan het tikken van de kleppen.
Zelf heb ik een R90S en een R100RS met spaakwielen.met orginele uitlaten.
En soms denk ik wel eens van een beetje meer donker geluid is wel mooi mischien.
Maar die harley's met open uilaten is ook niet mooi meer,wel een BSA of norton dat is muziek in mijn oren,hoot ook bij oude motorfietsen.
Maar vergeet ook niet dat nederland veel dichter bevolkt is dan vroeger,toen was er niet zo snel geluid overlast als nu.
En mensen zijn tegenwoordig ook niet meer zo verdraagzaam meer helaas.
Maar wat is jullie ervaring met hoske uilaten op een BMW.
Ben ik wel eens benieuwd naar.
En laat ieder in zijn waarde zou ik zeggen.

Groeten van een echt BMW liefhebber met 2 echt orginele BMW'S
Reply
#56
Uitgaande van een "originele" uitvoering:

Loopt het beste met idem uitlaatdempers, Hoske geeft dan vermogens verlies maar wel een uitermate mooi geluid, dit is nog aan te passen door bv de binnendemper te bewerken/halveren etc.etc.
Scherper geluid ontstaat met lange Engelse Megatons, vindt ik persoonlijk mooier klinken als de Hoske.
Zeuna open megafoon: uitermate hard en authentiek geluid.
Met Magni open dempers: dat is nog even afwachten, maar denk dat dit het ultieme geluid wordt, was het maar alvast 2011.

Wacht weer in alle rust de nodige kritiek af, want dat komt geheid hier weer achteraan.
Reply
#57
Quote:Uitgaande van een "originele" uitvoering:

Loopt het beste met idem uitlaatdempers, Hoske geeft dan vermogens verlies maar wel een uitermate mooi geluid, dit is nog aan te passen door bv de binnendemper te bewerken/halveren etc.etc.
Scherper geluid ontstaat met lange Engelse Megatons, vindt ik persoonlijk mooier klinken als de Hoske.
Zeuna open megafoon: uitermate hard en authentiek geluid.
Met Magni open dempers: dat is nog even afwachten, maar denk dat dit het ultieme geluid wordt, was het maar alvast 2011.

Wacht weer in alle rust de nodige kritiek af, want dat komt geheid hier weer achteraan.
Heb op you tube gekeken,en daar zijn veel filmpjes van de BMW boxers te vinden,en ook van de hoske uitlaten,vond deze toch niet echt passen bij een BMW ,zowel de vorm als geluid,dit is veel tw schel.
Wat ik wel ontdekt heb id dat Keihan RVS uilaten maakt in de orginele vorm,en ook een sport type heeft,de Jim Cray,ziet er helemaal orgineel uit en een geweldige mooi diepe sound,hen alleen nog niet kunnen vinden waar ze te koop zijn.

groeten BMW FAN
Reply
#58
Reactie van bezoeker 'els', geïmporteerd van het oude forum:

Keihan wordt in Nederland en België geïmporteerd door de Hobbyist.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)