12-03-2010, 02:41 PM
Bepaalde harde geluiden kunnen best mooi zijn, afhankelijk van het type motor en het type uitlaat. Zelf ben ik al jarenlang in de ban van megafoondemper klanken, dit valt niet in de categorie hard, dit is mooi.
Bij bezoek aan de 2e Centennial Classic TT in Assen werd dit steeds duidelijker voor mij, motorfietsen met speciale geconstrueerde dempers produceren voor de liefhebbers van muziek de juiste klank. Als je hier kippevel van krijgt, dan is dit goed, voor het gemak noemen we Moto Guzzi, Benelli,MV Agusta en BMW. Dit spul heeft geen aantrekkingskracht als je ze niet hoort, dit is nu eenmaal zo. vaak worden straat rijders als aso bestempeld als ze dit soorten streken uithalen, van mij mogen ze, ik vindt het namelijk wel mooi en kan er echt van genieten.
Maar het harde geluid op choppers of sommige Harley's vindt ik ook niet mooi, heeft gewoon niets.
Tevens worden deze systemen toegepast om het maximale uit een motor te halen, geldt voor motorfietsen,maar ook voor Superbike motoren,GP motoren,Formule 1 en vliegtuigen.
Neem een vliegtuig: daar komt me toch een herrie uit, is niet mooi, maar het geluid van een Lancaster daarentegen is wel mooi, voor de liefhebber dus.
Voor origineel freaks is dit allemaal niets, die vinden mensen als mij sowieso een aso door dit "puberale"gedrag zal ik maar zeggen, maar gelukkig zijn er ook veel voorstanders op dit gebied die het wel mooi en prachtig vinden, dat is dan mooi meegenomen, die motorfiets van mij hoor je ook op kilometers afstand aankomen.
Maar: daar waar rustig en normaal gereden dient te worden, wordt ook rustig en normaal gereden, ben niet levensmoe en wil ook geen ongelukken veroorzaken, in de bebouwde kom altijd netjes aan de snelheid houden, vooruitziende blik en anticiperen.
Kan het gas ergens wel open, dan gaat die ook open,dan moet je er ook niet achter zitten, is dan niet grappig meer.
Wil niet veel zeggen, maar boven de 120 Db zit ik in elk geval. Mocht ik een ander tot last worden, dan wordt me dit wel verteld, of door de persoon in kwestie of door de handhavers der wet, er kan veel, maar er is natuurlijk een grens, die grens zoek ik soms op, maar meestal wordt er redelijk beheerst gereden.
Zelfs de standaard "piep"claxon van de R75/5 is gedemonteerd en vervangen voor een Nautilus Stebel, deze braakt slechts maximaal 139 Db uit op een bepaalde afstand, dit is tegenwoordig een must om te overleven in het verkeer.
Zal ongetwijfeld weer een hoop kritiek over me heen komen, dit ben ik wel gewend, heb een brede rug en kan wel wat hebben.
Maar mij gaat het dus om de klank, de muziek.
Bij bezoek aan de 2e Centennial Classic TT in Assen werd dit steeds duidelijker voor mij, motorfietsen met speciale geconstrueerde dempers produceren voor de liefhebbers van muziek de juiste klank. Als je hier kippevel van krijgt, dan is dit goed, voor het gemak noemen we Moto Guzzi, Benelli,MV Agusta en BMW. Dit spul heeft geen aantrekkingskracht als je ze niet hoort, dit is nu eenmaal zo. vaak worden straat rijders als aso bestempeld als ze dit soorten streken uithalen, van mij mogen ze, ik vindt het namelijk wel mooi en kan er echt van genieten.
Maar het harde geluid op choppers of sommige Harley's vindt ik ook niet mooi, heeft gewoon niets.
Tevens worden deze systemen toegepast om het maximale uit een motor te halen, geldt voor motorfietsen,maar ook voor Superbike motoren,GP motoren,Formule 1 en vliegtuigen.
Neem een vliegtuig: daar komt me toch een herrie uit, is niet mooi, maar het geluid van een Lancaster daarentegen is wel mooi, voor de liefhebber dus.
Voor origineel freaks is dit allemaal niets, die vinden mensen als mij sowieso een aso door dit "puberale"gedrag zal ik maar zeggen, maar gelukkig zijn er ook veel voorstanders op dit gebied die het wel mooi en prachtig vinden, dat is dan mooi meegenomen, die motorfiets van mij hoor je ook op kilometers afstand aankomen.
Maar: daar waar rustig en normaal gereden dient te worden, wordt ook rustig en normaal gereden, ben niet levensmoe en wil ook geen ongelukken veroorzaken, in de bebouwde kom altijd netjes aan de snelheid houden, vooruitziende blik en anticiperen.
Kan het gas ergens wel open, dan gaat die ook open,dan moet je er ook niet achter zitten, is dan niet grappig meer.
Wil niet veel zeggen, maar boven de 120 Db zit ik in elk geval. Mocht ik een ander tot last worden, dan wordt me dit wel verteld, of door de persoon in kwestie of door de handhavers der wet, er kan veel, maar er is natuurlijk een grens, die grens zoek ik soms op, maar meestal wordt er redelijk beheerst gereden.
Zelfs de standaard "piep"claxon van de R75/5 is gedemonteerd en vervangen voor een Nautilus Stebel, deze braakt slechts maximaal 139 Db uit op een bepaalde afstand, dit is tegenwoordig een must om te overleven in het verkeer.
Zal ongetwijfeld weer een hoop kritiek over me heen komen, dit ben ik wel gewend, heb een brede rug en kan wel wat hebben.
Maar mij gaat het dus om de klank, de muziek.