Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo, ik heb een BMW R80RT uit 1987 (frans politiemotor). Nu doet sinds een tijd de knipperlichten het niet meer. De alarmknipperlichten echter wel.
Ik heb all stekkerverbindingen schoon gemaakt en met contactsray ingespoten, echter zonder resultaat. Nu hoor ik dat ik 2 clignateurs moet hebben. Kan er echter maar 1 vinden. Nu is het wel een heel zootje onder de tank; afgeknipte draden, losse stekkers zonder contrastekker en veel tape.
Heeft iemand een tip voor mij ?
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Leuk, ik heb ook zo'n oude (blauwe)ex Franse politiemotor. Alle teveel bedrading heb ik (gelukkig) al verwijderd. Probeer anders de bedrading te volgen vanaf een knipperlicht. Haal de tank er eens af en loop alle stekkerverbindingen na. Ook de relaisaansluitingen en spuit ze in met bv WD40. Inderdaad de alarmlichten hebben een eigen relais. Meet op de overige relais of je een spanning krijgt wanneer je de schakelaar bediend. Ga ook uiteraard meten of je schakelaar wel werkt. Die van mij is ook al bijna helemaal uitgelubberd. succes!
Hoi Marcel, dank voor de tip. Ik ga de zaak maar eens doormeten. Ik hou je op dehoogte!
Nou, ik ben allereerst begonnen met het verwijderen van alle afgeknipte kabels.
Heb toen vanaf de schakelaar de kabels via kleurcode gevolgd, maar kan er niet achter komen waar het knipperlicht nu de voeding van krijgt.
De schakelaar functioneerd wel, dus ik heb na wat testen maar een voedingskabel naar de clignateur gelegd en hem met de alarmlichtkabel verbonden. Hiermee werken de knipperlichten nu wel (de rest blijft trouwens ook werken....)
Ik heb het vermoeden dat het probleem in de alarmlichtschaklaar ligt; daar komt de kabel van de knipperlichtschakelaar nl ook uit (?!)
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Jos,
Ik heb ooit zelf een origineel BMW alarmknipperrelais op mijn R100RT van 1980 aangesloten. Kan me herinneren dat de voeding aangesloten werd ergens op het montageplaatje met zekeringen e.d. binnenin de koplamp. De voeding van de gewone knippers moest los en ging via de schakelaar van het alarmrelais lopen; deze schakelaar onderbreekt namelijk tevens het normale relais zodat je ze niet tegelijk kan gebruiken. Als ik heel erg zoek, heb ik misschien het schema nog wel..
Groet, Peter
Hoi Peter, met een schema zou je me heel blij maken !
Nadat ik het probleem profisorisch verholpen had met een extra voedingskabel, heb ik hierdoor een ander probleem gekregen: De motor kan ik niet meer uitzetten...Dacht eerst dat het contactslot versleten was, maar dat blijkt niet waar te zijn. Na de extra voeding los gemaakt te hebben deed alles het weer....behalve de knipperlichten...Gekke is dat het wel een dag gewerkt heeft!
Ik heb het relais vervangen, maar nu schakel ik met het contactslot in de meest rechtse stand, de motor weer uit... Het oude relais zit er dus nu weer in, en ik ben terug bij af.
Ik kan maar twee zekeringen vinden, maar die zitten aan het frame ter hoogte van de tank en zadel. Koplamp heb ik er ook af gehad, maar hier zat maar 1 kabel in die naar de lamp gaat. Ik zal een een foto maken, mischien hebben jullie nog andere tips.
Ik zie trouwens dat de schakelkabel (groen/geel) van de knipperlichtschakelaar ook naar de schakelaar van de alarmlichten gaat. Mischien zit hier het probleem.
Hier een foto.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Jos,
mail even naar boesrijk2home.nl met iets anders op de 2 en ik stuur je twee A4-tjes met het originel schema waar peter over spreekt. Ik heb het toevallig paraat.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
Mooi dat jij dat schema nog hebt Egbert.
Heb zelf al gezocht maar kan het vooralsnog niet vinden.
Jos, de geel/groene kabel moet normaal gesproken spanning hebben (wel met kontakt aan) als je alarmschakelaar op "uit" staat. In die stand moet de alarmschakelaar nl. de voeding doorgeven aan je normale knipperrelais.
Als het nodig is, kijk ik met plezier even in mijn koplamp hoe het ook weer zit (ik meen me te herinneren dat er ook nog een diode in die voedingsdraad is opgenomen).
Succes, Peter
S