Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R90S klepspeling
#1
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Beste motorfanaten,

Vanwege een verhuizing zitten diverse werkplaatsboeken nog ergens verstopt in een doos die de overtocht schijnbaar nog niet gemaakt heeft.
Wie kan mij helpen aan de vereiste klepspelingen voor mijn r90s en de afstanden voor de bougies en de contactpuntjes?
Heb al veel gezocht op het forum, maar nog niet de juiste gegevens kunnen vinden. Wellicht is er een internetpagina met dit soort gegevens?

Groet, Jeroen
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Stefaan', geïmporteerd van het oude forum:

http://home-1.worldonline.nl/~barendsn/r100rs.htm
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Laatste info van Herr BMW zelf;

Klepspeling; 0,10 voor de inlaat, 0,20 voor de uitlaatklep.
Contactpunten; 0,35 +/- 0,05
Bougie; 0,6

Alle maten in mm, geldt voor alle modellen van voor '80 met het zware vliegwiel.

Groeten, Paul.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Zegers', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

op mijn R100RS van 1977 is er een origineel klevertje waarop o.a. de bandendruk en ook de klepspeling staat. Voor de inlaat staat er 0,10 mm en voor de uitlaat 0,15 mm speling. Op het forum wordt er melding gemaakt van 0,20 voor de uitlaat. Deze 0,20 mm speling voor de uitlaatklep heb ik tot nogtoe enkel gevonden voor de eerste 1.000 km bij het inrijden van de motor na revisie, waarna de speling van de uitlaatklep terug bijgesteld wordt op 0,15 mm.
Klopt dit verhaal of heeft de constructeur (BMW) de afstelgegevens veranderd?

Met vriendelijke groeten

Jef
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Peter's handboek (uitgave 1997) zegt;

Speling normaal 0.10 in 0.20 uit (meest recente voorschrift)
1e 1000km 0.15 en 0.25 (ook weer meest recente voorschrift)

Geldt voor alle modellen.

Groeten, Paul.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Nu nog een vermelding uit mijn archief,
Tot 1985 0,10 mm. 0,15 mm.
Na 1985 0,10 mm. 0,20 mm.
En natuurkijk met koude motor.

Met vriendelijke groeten Arnold
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Arno van Rooijen', geïmporteerd van het oude forum:

Leuk die stickers.
Op mijn R90S van 1975 staat in 0.15 mm en uit 0.20 mm. Op de sticker van de R100RS uit 1977 in 0.10 en uit 0.15mm.

Reply
#8
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

reken er eens is aan. de bedoeling voorwaarde is dat bij warme motor de speling zo dicht mogelijk bij 0 ligt maar zeker niet negatief wordt. lengte klepsteel +verschil hoogte en temp verschil koud en warm, jullie conclusie????
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn conclusie,
Die 0,05 mm. kunnen we wel door de vingers zien.
Ik wilde alleen maar aangeven dat er nogal wat tegen strijdigheden in de boeken staan.

Groeten Arnold
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi,

op mijn R100RS van 1977 is er een origineel klevertje waarop o.a. de bandendruk en ook de klepspeling staat. Voor de inlaat staat er 0,10 mm en voor de uitlaat 0,15 mm speling. Op het forum wordt er melding gemaakt van 0,20 voor de uitlaat. Deze 0,20 mm speling voor de uitlaatklep heb ik tot nogtoe enkel gevonden voor de eerste 1.000 km bij het inrijden van de motor na revisie, waarna de speling van de uitlaatklep terug bijgesteld wordt op 0,15 mm.
Klopt dit verhaal of heeft de constructeur (BMW) de afstelgegevens veranderd?

Met vriendelijke groeten

Jef
Hallo Jef,

In mijn originele bmw onderhoudsboekjes van boxers van voor- en na 1980 staat precies hetzelfde verhaal. Na aanpassing op loodvrij heb ik oa de uitlaatkleppen op 0,2 mm gesteld. Bij deze speling rammelde de motor beduidend harder. Gelijk weer op de normale waarde teruggesteld.(0,15) Op de tuimelaars zit een hardchroom laagje wat met met de klepsteel contact maakt. Het lijkt mij,dat bij te grote speling de chroomlaag meer krijgt te verduren. Bij mijn R100 (1984) heb ik al 2 tuimelaars vervangen, waarbij de chroomlaag was beschadigd.

Groeten,

Frans
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)