Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie verversen van R 100Rt met olie koeler
Chris,
olietemperatuur moet (krukascarter) graag 100 graden tot 120 graden zijn. Dus 80 op winterdag is te laag, juist daarom monteren mensen die veel rijden in zomer en winter een oliekoeler met thermostaastklep, zodat 's zomers de olie meer wordt gekoeld en 's-winters minder. En er dus vooral wordt gereden met een olie op goede temperatuur. En ja, dit werkt pas echt goed als de enkele rit meer dan 15 minuten is, dat is ongeveer de opwarmtijd van je motorblok. Dus rijd je korter woon-werk: koop een 2-tact of ga je blok grondig opowarmen door snel opschakelen en accepteer dan wel dat je door lage toeren rijden wellicht af en toe de accu moet bijladen.
Grooeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Onzin Egbert, de moderne olie bereikt zijn optimale smeereigenschappen al bij 80 graden celsius! En extra bijladen is niet nodig hoor!
Reply
Herman,
die 80 graden wist ik niet. Moderne olien zijn natuurlijk wel in allerlei opzichten beter. En ik heb wel gehad dat ik met veel (langzaam) rijden en veel stoppen en uitzetten (bezorgwerk) ineens geen voldoende lading in de accu had om te starten. Gelukkig wilde een fietser helpen met aanduwen... Sindsdien zoek ik toch maar een compromis tussen warm worden en accu geladen houden. Als die 80 graden klopt hoef ik me in ieder geval minder te bekommeren om de temperatuur, dat rijdt dan wel weer meer ontspannen.
Bedankt!
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)