Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie verversen van R 100Rt met olie koeler
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik wil van mijn R 100rt met oliekoeler de olie en het filter verversen. Nu staat er in het peters werkplaatshandboek iets over de oliekoeler leeg laten lopen door een bout die bij het boordgereedscahp zou horen.
Die bout heb ik niet. Wie weet wat voor bout dat moet zijn? Ik wil graag de lengte en de dikte van de bout weten eventueel een fotootje.
Een Foto mailen mag ook naar telton2supermail.nl waarvan de 2 een apestaart ingevuld moet worden.
Reply

schopje naar boven want dit is echt een technische vraag dus hoort er ook een antwoord op van een techneut.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Ton,

De thermostaat kan je indrukken met een M6 bout, lengte is ongeveer 4 tot 6 cm.
Het kleine boutje aan de onderzijde eruit, lange bout erin. Je voelt dat er veerdruk is na 1 cm. Dan draai je de bout een stukje verder tot de olie eruit loopt.

Als je het oliefilter hebt vervangen, moet je ook de leidingen van de oliekoeler ontluchten. Dat doe je met de zelfde lange bout. alleen de motor moet draaien.
Vergeet niet een nieuwe ringetje onder het M6 boutje te plaatsen.

Als de koeler al een tijd op de motor zit (twintig jaar) kan het zijn dat de thermostaat niet meer geheel open gaat. Hierdoor wordt de temperatuur van het blok 10 tot 15 graden hoger. De thermostaat kost niet veel en is makkelijk te wisselen.

Richard

Reply

Van egbert heb ik de tekeningen gekregen van de olie loop dus nou zou het moeten gaan lukken.

Nog tips ivm de RT kuip? Moet de uitlaat eraf voor het oliefilter te wisselen?
Reply
Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum:

Als het goed is heb je een oliefilter dat knikbaarbaar (Ox37) is. Dus de uitlaat kan blijven zitten.

Let er op bij terug plaatsen dat de witte O ring niet tussen het deksel wordt geknepen.

Suc6 er mee

Jacob
Reply

Quote:Als het goed is heb je een oliefilter dat knikbaarbaar (Ox37) is. Dus de uitlaat kan blijven zitten.

Let er op bij terug plaatsen dat de witte O ring niet tussen het deksel wordt geknepen.

Suc6 er mee

Jacob
klopt filter is knikbaar, dank voor je reactie
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Lees vooral de instructies en het handboek over de plaats van pakkingen, dichtringen, rubbers en metalen ringen. Er zijn verschillende versies die elkaar hard bijten.
Egbert
Reply

Quote:Ton,

De thermostaat kan je indrukken met een M6 bout, lengte is ongeveer 4 tot 6 cm.
Het kleine boutje aan de onderzijde eruit, lange bout erin. Je voelt dat er veerdruk is na 1 cm. Dan draai je de bout een stukje verder tot de olie eruit loopt.

Als je het oliefilter hebt vervangen, moet je ook de leidingen van de oliekoeler ontluchten. Dat doe je met de zelfde lange bout. alleen de motor moet draaien.
Vergeet niet een nieuwe ringetje onder het M6 boutje te plaatsen.

Als de koeler al een tijd op de motor zit (twintig jaar) kan het zijn dat de thermostaat niet meer geheel open gaat. Hierdoor wordt de temperatuur van het blok 10 tot 15 graden hoger. De thermostaat kost niet veel en is makkelijk te wisselen.

Richard
Nog een paar vraagjes

Wat doe ik eerst na het verversen van de olie Themostaat? starten, wachten op druk en dan de dan de leidingen?
mbt de leidingen hoe ontlucht ik die?
Ik bedoel waar moet die bout dan in?
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Ton,

Als je het filter wisseld moet de thermostaat eraf, deze laat je leeglopen. Filter wisselen en nieuwe pakkingen monteren, ook de stalen ring onder de witte o-ring. Met de thermostaat het filter opsluiten. Bougies uit de cilinderkoppen en in de bougiekappen plaatsen.
Blok opvvullen met olie tot de juiste hoogte en starten totdat de oliedruklamp uitgaat. Gaat zeer snel.
Bougies in de koppen en de kappen erop.
Boutje aan de onderzijde van de thermostaat eruit en een langere M6 bout erin (min 4 cm) totdat deze zwaarder gaat en dan nog een halve cm meer. Met deze bout zet je de thermostaatklep open.
Starten en een halve minuut tot 1 minuut op 1500 toeren laten draaien, zonder dat de olielamp aangaat. (niet langzamer draaien omdat de pomp dan teweinig levert, niet hoger omdat dit weer slecht is voor het blok)
Nu is de thermostaat met slangen ontlucht.
Lange bout eruit en omwisselen voor het orginele boutje met een nieuw koperen ringetje.
Weer het oliepeil controleren.

Richard
Reply

Quote:Ton,

Als je het filter wisseld moet de thermostaat eraf, deze laat je leeglopen. Filter wisselen en nieuwe pakkingen monteren, ook de stalen ring onder de witte o-ring. Met de thermostaat het filter opsluiten. Bougies uit de cilinderkoppen en in de bougiekappen plaatsen.
Blok opvvullen met olie tot de juiste hoogte en starten totdat de oliedruklamp uitgaat. Gaat zeer snel.
Bougies in de koppen en de kappen erop.
Boutje aan de onderzijde van de thermostaat eruit en een langere M6 bout erin (min 4 cm) totdat deze zwaarder gaat en dan nog een halve cm meer. Met deze bout zet je de thermostaatklep open.
Starten en een halve minuut tot 1 minuut op 1500 toeren laten draaien, zonder dat de olielamp aangaat. (niet langzamer draaien omdat de pomp dan teweinig levert, niet hoger omdat dit weer slecht is voor het blok)
Nu is de thermostaat met slangen ontlucht.
Lange bout eruit en omwisselen voor het orginele boutje met een nieuw koperen ringetje.
Weer het oliepeil controleren.

Richard
Richard,

dank voor je reaktie. Olie en filter zijn inmiddels vervangen .
Ik heb nog een vraag en die is wet je zeker dat die bout 4 cm moet zijn.
Peters spreekt nl dat die bout exakt 23 mm moet zijn. Dit eventueel te corigeren met opvulringen. Dit omdat anders de thermostaat klep zou kunnen beschadigen.
Kun jij aangeven hoe je aan die 4 cm komt?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)