Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppeling
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Heb zo'n 1000km geleden alleen de koppelingsplaat van mijn R80Rt uit 1981 vervangen, de drukgroep dus niet. De koppeling werkt zeer soepel, alleen komt hij niet goed vrij. Als ik stilsta gaat hij met een duidelijke klik in de versnelling en zakt het stationaire toerental 200 toeren. Om hem hierna uit zijn versnelling te krijgen, is wel erg veel kracht nodig, meestal schiet hij dan door naar zijn twee. Ik verdenk mijzelf van verkeerde zuinigheid, maar als iemand een ander technische verklaring of afstelling heeft, hoor ik het graag.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:

Dat heb ik ook gedaan en het kan niet de reden zijn dat de plaat niet goed vrij komt. Is de afstelling wel goed.
Groeten,
Reyer R80 1985 (vooralsnog zonder s-kuipje)
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Als de drukgroep voorzien is van een diafragmaveer, kan het zeker wel de oorzaak zijn. De veer veroudert ook van het gebruik, met als resultaat dat hij minder goed vrij kan komen, wel eerst de afstelling vd hevel en kabel nalopen, maar dat zal je reeds gedaan hebben neem ik aan.

Succes!

grt, peter v oossanen
Reply

Hallo Boxerfans,
afgelopen week de koppeling gedemonteerd en met nieuwe diafragmaveer weer gemonteerd. Resultaat: koppeling komt nog steeds niet vrij. Hierna de zaak weer opengemaakt en uiteindelijk de (veer) stalen bevestigingslippen waarmee de druktafel op het vliegwiel bevestigd zit, enigzins verbogen, zodat de druktafel richting diafragmaveer beweegt (van de koppelingsplaat af) als je de koppeling inknijpt. Resultaat, een perfect vrij komende koppeling. Technisch achteraf verklaarbaar, alleen kom je er te laat op.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:

Nou Ludo bedankt voor je ontdekking,hier leren we allen weer van. Maar heb je nou bijna een jaar niet gereden of met het euvel door gereden?
In ieder geval je kan weer soepeler rijden.
Vrolijk Pasen en lekker rijden,
grtjs RG.
Reply

Hey Rob,
Goed opgepakt, inderdaad reactie gegeven als lering.
Heb afgelopen jaar weinig gereden, en inderdaad wel met het euvel. Zolang je niet tot stilstand kwam in een hogere versnelling, ging het prima. Schakelen bij stilstaande motor was een ellende.
Gelukkig nu opgelost.
Boxergroet,
Ludo.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)