Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
langslaper wakker maken
Reactie van bezoeker 'eajl van hommel', geïmporteerd van het oude forum:

hallo, sinds kort in het bezit van een r 50 (jaren 50),en deze heeft god weet hoe lang stilgestaan, wat is dan wijsheid, motor met nwe olie etc trachten op te starten en rustig laten "wennen",of blok demonteren / schoonmaken...(blok is wel los, en compressie voelt goed ) bvd voor uw reactie, mvg edwin...
Reply
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:

Bij een motor die je niet kent is het verstandig om het blok te demonteren om de staat van de slingerplaten te bekijken. Als deze vol zitten kan dat ook bij bij een verder goed lopende motor desastreuse gevolgen hebben.

Als je wat meer van de geschiedenis van de motor weet kun je dit misschien achterwege laten.
Reply
Reactie van bezoeker 'eajl van hommel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Bij een motor die je niet kent is het verstandig om het blok te demonteren om de staat van de slingerplaten te bekijken. Als deze vol zitten kan dat ook bij bij een verder goed lopende motor desastreuse gevolgen hebben.

Als je wat meer van de geschiedenis van de motor weet kun je dit misschien achterwege laten.
lijkt mij een goede tip...dank u, maar zou het ook mogelijk zijn om met een soort "spoelolie" zoals valvoline engine flush deze slingerplaat te reinigen..??, of zou dit uitlopen op niets... mvg edwin
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Uh uh wat is een slingerplaat??
Reply

Als de 'sludge' in de slingerplaten zit lukt het niet om dat anders dan handmatig (met een oude spaak o.i.d.) er uit te krabben.
ik heb zelf enige tijd geleden een 69s blok op de kop getikt met een onbekende geschiedenis. Bij demontage bleken de slingerplaten helemaal vol te zitten met een keiharde, grijze substantie. Deze liet zich slechts met moeite er uit krabben.

Bij een r50 moeten gemiddeld eens in de 50.000 km de platen schoon gemaakt worden, bij een r60 of 69s zelfs om de 30.000, omdat deze platen smaller zijn en dus eerder vol.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Als de 'sludge' in de slingerplaten zit lukt het niet om dat anders dan handmatig (met een oude spaak o.i.d.) er uit te krabben.
ik heb zelf enige tijd geleden een 69s blok op de kop getikt met een onbekende geschiedenis. Bij demontage bleken de slingerplaten helemaal vol te zitten met een keiharde, grijze substantie. Deze liet zich slechts met moeite er uit krabben.

Bij een r50 moeten gemiddeld eens in de 50.000 km de platen schoon gemaakt worden, bij een r60 of 69s zelfs om de 30.000, omdat deze platen smaller zijn en dus eerder vol.
Gewoon een accu aan dat ding en startten!
Wel eerst verse olie vullen natuurlijk.Desnoods de olie en fillter snel vervangen na het warmlopen.
Nog nooit van gehoord, slingerplaten in een viertakt ( of twee takt) blok.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'jan h.', geïmporteerd van het oude forum:

Voor iedereen die wat minder op de hoogte is van de oude techniek :
een R50 uit de jaren 50 heeft geen oliefilter in de perszijde van de pomp maar een slingerplaat op de krukas , die een holle ruimte heeft , bedoeld om verontreinigingen op te vangen. Periodiek (vaak bij revisies ) dient deze gereinigd of vervangen te worden.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi Crhis je kunt beter niet mee praten als je niet weet waar het over gaat.

Met vriendelijke groeten Chefke
Heb je gelijk in Chefke, ik wist inderdaad niet wat dan een oude BMW deze "slingerplaten" had, sorry hoor.......
Maar een ding weet ik wel, en ik weet verrekte goed wat er in een motorblok zit:
Gewoon starten en draaien, slingerplaten of niet, dan weet je tenminste hoe hij loopt.
Deugd het niet kun je hem altijd nog losgooien, maar dan weet je tenminste waar je meer aandacht aan moet besteden.

En nu ga ik mijn R90S "aanslingeren"

Chris
Reply

Het probleem met de slingerplaten is dat ze geen directe invloed hebben op het functioneren van de motor. Pas als ze vol zitten en dat er daardoor vuil in de oliekanalen in de krukas komt gaat het mis.
Een bevriende BMW-rijder had ook gedacht dat een motorrevisie niet persÈ nodig was.... resultaat op een goede dag: kapotte krukas, beschadigde cilinder, uitgelopen voorlager, beschadigde distributietandwielen. Al met al een dure grap.

Overigens is het bij een R50 ook verstandig om de krukas te inspecteren. De achterste kruktap is nogal eens ingelopen. Vervangen van het kogellager door een (weliswaar veel duurder) tonnenlager is aan te bevelen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Crhis ik was wel een beetje streng en hard,maar het is o zo belangrijk dat de slingerplaten goed schoon zijn.
En als je dan een motor hebt die je niet kent trek je eerst het blok open om te controleren hoe het een en ander er voor staat.
Het kwam voor mij een beetje raar over om in een R50 (waarschijnlijk een R50/2) een oliefilter te stoppen.

Groeten Chefke
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)