Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'eajl van hommel', geïmporteerd van het oude forum:
hallo, sinds kort in het bezit van een r 50 (jaren 50),en deze heeft god weet hoe lang stilgestaan, wat is dan wijsheid, motor met nwe olie etc trachten op te starten en rustig laten "wennen",of blok demonteren / schoonmaken...(blok is wel los, en compressie voelt goed ) bvd voor uw reactie, mvg edwin...
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:
Bij een motor die je niet kent is het verstandig om het blok te demonteren om de staat van de slingerplaten te bekijken. Als deze vol zitten kan dat ook bij bij een verder goed lopende motor desastreuse gevolgen hebben.
Als je wat meer van de geschiedenis van de motor weet kun je dit misschien achterwege laten.
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
Uh uh wat is een slingerplaat??
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:
Als de 'sludge' in de slingerplaten zit lukt het niet om dat anders dan handmatig (met een oude spaak o.i.d.) er uit te krabben.
ik heb zelf enige tijd geleden een 69s blok op de kop getikt met een onbekende geschiedenis. Bij demontage bleken de slingerplaten helemaal vol te zitten met een keiharde, grijze substantie. Deze liet zich slechts met moeite er uit krabben.
Bij een r50 moeten gemiddeld eens in de 50.000 km de platen schoon gemaakt worden, bij een r60 of 69s zelfs om de 30.000, omdat deze platen smaller zijn en dus eerder vol.
Reactie van bezoeker 'jan h.', geïmporteerd van het oude forum:
Voor iedereen die wat minder op de hoogte is van de oude techniek :
een R50 uit de jaren 50 heeft geen oliefilter in de perszijde van de pomp maar een slingerplaat op de krukas , die een holle ruimte heeft , bedoeld om verontreinigingen op te vangen. Periodiek (vaak bij revisies ) dient deze gereinigd of vervangen te worden.
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:
Het probleem met de slingerplaten is dat ze geen directe invloed hebben op het functioneren van de motor. Pas als ze vol zitten en dat er daardoor vuil in de oliekanalen in de krukas komt gaat het mis.
Een bevriende BMW-rijder had ook gedacht dat een motorrevisie niet persÈ nodig was.... resultaat op een goede dag: kapotte krukas, beschadigde cilinder, uitgelopen voorlager, beschadigde distributietandwielen. Al met al een dure grap.
Overigens is het bij een R50 ook verstandig om de krukas te inspecteren. De achterste kruktap is nogal eens ingelopen. Vervangen van het kogellager door een (weliswaar veel duurder) tonnenlager is aan te bevelen.
Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Crhis ik was wel een beetje streng en hard,maar het is o zo belangrijk dat de slingerplaten goed schoon zijn.
En als je dan een motor hebt die je niet kent trek je eerst het blok open om te controleren hoe het een en ander er voor staat.
Het kwam voor mij een beetje raar over om in een R50 (waarschijnlijk een R50/2) een oliefilter te stoppen.
Groeten Chefke