Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
uitlaatbochten in rvs?
Reactie van bezoeker 'Fred Streuper', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Of Chroom nou beter is dan RVS weet ik niet. Het is denk ik vooral smaak. Chroom wordt eerst blauw, dan bruin en moet je polijsten om het mooi te houden, bij chroom gaat het proces ongeveer net zo. Als je van chroom houdt, zou ik alleen een chopper kopen.
Wat ik alleen wel weet is dat ik mijn BMW in de winter heb afgesteld (op de carb's) en daarbij viel het mij op dat de rechter bocht rood opgloeide en de linker niet. Daarop heb ik een IR-thermometer gekocht en heb de temperatuur van de pijpen gemeten. Hierbij bleek dat er tussen de linker en de rechter pijp ongeveer 58 graden Celsius verschil aanwezig was. Ik heb dit op hetzelfde niveau gebracht door de vlotterhoogte van de rechter carb te verstellen, zodat er meer brandstof in de vlotterkamer zit. Het gevolg is dat er nog ca 5 graden verschil in de buizen zit en dat de motor veeeel lekkerder is gaan lopen. Ik kan vanaf 1500 toeren in de 5 gewoon wegtrekken in een ruk door naar 7250 o/m. Dat schijnt voor een R100R bj'93 toch wel een bijzonderheid te zijn door de verse lucht regeling op de uitlaat. Eerder pakte hij pas goed op bij ca 3000 o/m.

Met vriendelijke groet

Fred Streuper
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Fred, hoe hoog staan het benzine nivo nu in de carbs als je de vlotterbakjes losklinkt ?
(na uiteraard de kraan even open te hebben gehad..)

grt, peter v oossanen
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Bij het meten van de vlotterniveaus kun je gauw een meetfout maken.
Vaak loopt er nog wat benzine uit de slangetjes het vlotterbakje in terwijl je het bakje lostrekt...
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

dus eerst slangen los van de carbs ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Dat mag ik graag zien.
Vernuftige mensen :-)

Reply
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij heeft het vloter niveau niks met het mengsel te maken,maar wel de lucht mengsel schroef de gas naald stand plus de naald geleiders en div. sproeiers.
Temperatuur verschil in de bochten komt waarschijnlijk door een lange en korte bocht.

Groet Arnold

Reply

Vergeet ik nog mijn vraag aan Olaf!!!!!
Waarom hij meent dat RVS beter is.

Arnold
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Het vlotternivo heeft alles te maken met het mengsel.

De aangeboden hoeveelheid brandstof in de vlotterbak beinvloed de motorloop in en net boven stationair, en als het nivo erg veel afwijkt, ook op hogere toerentallen.

Waarom RVS bochten beter zijn, RVS geleidt warmte minder dan gewoon staal, dus blijven de bochten heter en daarom de uitlaatgas temperatuur hoger.
Hogere temp van het gas betekent hogere snelheid en dat komt de spoeling in de cylinder ten goede.

Het meten van de temp van de uitlaatgassen zoals Fred dat doet, is een hele goede manier om beide cylinders synchroon te laten werken, je meet direct het effect van elke cylinder op het mengsel wat deze krijgt.

Groeten, Paul.
Reply

Hoi Paul,
Ik heb er eens over nagedacht (ik dacht namelijk dat het niks uit maakte)maar ben nu toe het volgende inzicht gekomen.
De benzine in de vlotterbak word aangezogen en als het ene niveau lager is heeft het meer kracht nodig,en dus word er iets minder aangezogen (arm mengsel)
Zie ik het zo goed, of begrijp ik het nog niet.

Groeten Arnold
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Stad', geïmporteerd van het oude forum:

Nog een stukje info

Een kennis met een R100GSPD kreeg van zijn dealer te horen dat RVS, zoals reeds genoemd, slechter wamte afvoert, waardoor de uitlaat gassen heter zijn (blijven). Dit zou dan echter ook nadelige gevolgen kunnen hebben voor de uitlaatkleppen (verbranden).

Grt

Jan
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)