Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Versnellingsbakas gebroken K100RS
#1
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi tijdens het rijden met mn K100RS 1985 had ik op eens geen aandrijving meer
De ANWB heeft de motor naar de dealer gebracht.
Bij de dealer constateerde ze bij het verwijderen van de versnellingsbak
dat alle tanden op de splainas waren verdwenen ook alle groeven
in de koppeling waren er uit gebroken.
Hoe kan zo iets gebeuren ,dit mag toch niet gebeuren.
Wie heeft dit ook al eens mee gemaakt.
Rob
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Omgo', geïmporteerd van het oude forum:

heeft-ie ooit Staburags op z'n spievertandingen gehad?
mvg
Omgo
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Ja dat gebeurd er als hij niet gesmeerd wordt.

Helaas gebeurd dit veel vaker als je denkt.

Wil je meer info: http://bmwk.byethost22.com/sleutelen/ein...anding.htm
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Nici', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij heeft Rob het niet over de cardanas, maar iets anders.

Wat ga je nu doen Rob?

Nici
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het inderdaad over iets anders .
Tussen de motor en de versnellingsbak zit een splain as
dat is een as die rondom allemaal groefjes heeft
en die steekt in de koppelings schijf daar in zitten ook weer groefjes
Je zou het kunnen zien als allemaal spietjes.
Dit is bij mij in 1 keer allemaal afgebroken.
Terwijl ik gewoon reed
Het is zo dat ik deze motor ongerepareerd inruil ,ik heb 3 jaar probleemloos
rond gereden.
Doeg Rob
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:

Arme Rob
Het is trouwens ook een ielig dun asje toen ik bij mij eens de boel uit elkaar haalde
om de koppeling te vervangen.
Zag ik ook van die slijtplekken op de uitgaande versnellingsbak as.
Het heeft toch te maken met slijtage van je koppeling en dat poeder komt op die as terecht en doordat je koppeling heen en weer gaat , gaat het vreten .
Ik heb voor de veiligheid die as ingesmeerd met koperslib.
en nu maar hopen dat het helpt.

Mike
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Ton Bouwmans', geïmporteerd van het oude forum:

Met mijn K75RT is dit ook gebeurd. Plotseling een ratelend geluid en geen aandrijving meer. Motor is vervolgens bij van Harten BMW te Amersfoort gerepareerd. Bij deze reparatie zijn ook de koppelingsplaten vervangen en het tussenstuk tussen blok en versnellingsbak. De rekening was 2900 Gld...waar ik wel behoorlijk van schrok. Volgens zeggen bij van Harten is dit een probleem wat vaker voorkomt bij de K100 en K75 modellen
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Het overmatig slijten van de spiebanen (koppeling/prise-as) is vrijwel altijd te wijten aan een uitlijnfout. Dit betekent, dat prise-as en koppeling niet in lijn liggen. Tijdens de fabricage is er in de fabriek iets mis gegaan. Bij een K motor kan de fout in het blok, tussenflens of versnelingsbak schuilen. Het vinden van de afwijking is de moeilijkheid. Bij mijn R100(1984) was de versnellingsbak niet centrisch, met als resultaat iedere 20 dkm een nieuwe koppelingsplaat en prise-as. Onder garantie een nieuw versnellingsbakhuis van de fabriek ontvangen (motor was toen 4 jaar oud). Sindsdien geen last meer gehad.

Gr. Frans
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Overigens, mijne Heren:
het heet spline-as. Dit is een as met langsgroeven (axiale groeven) die past in een huis met langsgroeven. Staat niet in mijn technische woordenboekje uit 1939 en kan je wel op het web vinden als je zoekt met spline. Ik vond een machine fabriek die prachtige dingen maakt met splines!
Groeten,
Egbert
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)