Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
irridium bougies
#1
Reactie van bezoeker 'Arend hubrechsen', geïmporteerd van het oude forum:

Heeft iemand ervaring met irridium bougies bij tweekleps boxermotoren?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Theo', geïmporteerd van het oude forum:

Toevallig heb ik vorige week deze Denso irridium bougies in mijn R100RS gezet en met prima resultaat. Ze geven blijkbaar een betere vonk af. Voorheen had ik last van inhouden/overslaan boven 6000 tpm maar dat is over. Vol gas dus nu weer.

Theo
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Het inhouden bij een BMW heeft te maken met de strenge mileu eisen die BMW stelt. De motoren zijn nml. zeer zuinig afgesteld en dit veroorzaakt het KFR (Konstant Fahr R¸ckeln) bij de boxer motoren. Heb zelf nu Iridium bougies laten monteren en in combinatie met Shell V-power benzine rijdt je op een heel andere motor. Het is echt een wereld van verschil.

Succes ermee.

[img]/import/photos/p17925s.jpg[/img]
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'gerard van sindereng.', geïmporteerd van het oude forum:

waar zijn deze bougies te koop en wat is de prijs er van
bougies voor BMW R75/7
groetjes Gerard
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij zijn de 2 kleps boxermotoren van pakweg tot 93 niet zo milieutechnisch ingesteld. V-power en irridium bougies lijken mij een dure mogelijkheid om een boxer beter te laten lopen. V power hielp niks in mijn R80 uit 1986. Toch wilde ik het wel eens proberen voordat ik wat ga roepen. De 'ouderwetse' Bosch bougies heb ik nog steeds. Blijf toch graag bij het oude lijkt wel. Een 'oude'motor moet je naar mijn mening niet 'nieuwerwets' behandelen. Net als die dunne volsyntetische olie niet geschikt is voor een oudere motor. Maak ik nu tongen los?
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

ja;
Omdat ik heteen takke baan vindt om elk jaar remolie, motorolie en of drive olie te verversen. Ik heb nu ca. 10 jaar en ca. 50dkm rondom volsyntheet in een 1983 r100 zitten en dat analyseert nog als nieuw.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

ik vind het een leuke klus ! heerlijk effe met de boxer hobbyen.

na 10 jaar zal er echt wel een smerend bestand uitgewerkt zijn, niet zo lang ermee rijden dus..

succes allen
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'gerard', geïmporteerd van het oude forum:

bedankt voor je reactie ik blijf bij het oude
groetjes gerard
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:

Bovendien is zo'n irridium bougie een kostbare zaak, die dingen kosten 18 euro per stuk. Bij een viercilinder 72 euro, alleen aan bougies ik ben geen millionair.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

betreffende de irridium bougie kan ik nog iets toevoegen.
De electroden van een bougie worden tijdens het gebruik thermisch zwaar belast, midden in een vlamfront en direct weer door het verse gas sterk afgekoeld en dat herhaalt zich permanent.
Om de electrode af te koelen en de temperatuur te stabiliseren moet de electrode een bepaalde massa hebben die als thermisch stabiliserende factor zal moeten functionneren.
Hierdoor moet deze een bepaalde dikte hebben van het materiaal.

Nu is het zo, dat de spanning aan het einde van een draadgeleider (electrode) zich zal ophopen juist naar dat einde, de electronen verzamelen zich aan het einde.
Nu zal een vonk gemakkelijker willen overspringen vanuit een spitse punt dan vanuit een stompe of holle punt.

Om een bougie te gaan ontwikkelen die met een stompe punt is uitgevoerd zal je gebruik moeten maken van een materiaal watthermisch zeel stbiel is, een goede warmte en stroomgeleider is en wegens de afdichting met de isolator (porselein) ook zeer geschikt is.
Daarnaast moet het materiaal tegen zeer hoge temperaturen kunnen maar ook chemisch stabiel bij zeer hoge temperaturen.

Welnu de irridium bougie is gebooren. Door de beduidend betere vonkvorming die ook veel krachtiger is door de grotere consentratie zal het verbrandingsproces dan ook veel gecontroleerbaarder gaan verlopen en dit ook vele duizenden kilometers constant blijven volhouden, vergeleken met conventionele bougies.

Eens heb ik de resultaten gezien van uitgebreide onderzoeken met betrekking tot het effect van de slijtage van een gewone bougie, op het verbrandingsrendement.

Hieruit bleek heel duidelijk dat de gewone bougie al voor 3000 Km normaal gebruik een aantoonbare vermindering van het verbrandingsrendement ging vertonen.

Bij de huidige brandstof prijs zal de irridium bougie zichzelf gaan terug verdienen alvorens deze aan vervanging toe is.
Het voordeel zal dan ook een betere verbranding zijn bij een rustiger draaien van de motor.
Al het andere kan eenieder voor zich bedenken.
Groetjes,
Marco Stubenitsky
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)