Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
irridium bougies
#11
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Marco,
bedankt. Zo'n samenvatting van jou spaart mij een hoop tijd om zelf te moeten opzoeken.
Blijf doorgaan met je interessante aanvullingen.
Egbert
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:betreffende de irridium bougie kan ik nog iets toevoegen.
De electroden van een bougie worden tijdens het gebruik thermisch zwaar belast, midden in een vlamfront en direct weer door het verse gas sterk afgekoeld en dat herhaalt zich permanent.
Om de electrode af te koelen en de temperatuur te stabiliseren moet de electrode een bepaalde massa hebben die als thermisch stabiliserende factor zal moeten functionneren.
Hierdoor moet deze een bepaalde dikte hebben van het materiaal.

Nu is het zo, dat de spanning aan het einde van een draadgeleider (electrode) zich zal ophopen juist naar dat einde, de electronen verzamelen zich aan het einde.
Nu zal een vonk gemakkelijker willen overspringen vanuit een spitse punt dan vanuit een stompe of holle punt.

Om een bougie te gaan ontwikkelen die met een stompe punt is uitgevoerd zal je gebruik moeten maken van een materiaal watthermisch zeel stbiel is, een goede warmte en stroomgeleider is en wegens de afdichting met de isolator (porselein) ook zeer geschikt is.
Daarnaast moet het materiaal tegen zeer hoge temperaturen kunnen maar ook chemisch stabiel bij zeer hoge temperaturen.

Welnu de irridium bougie is gebooren. Door de beduidend betere vonkvorming die ook veel krachtiger is door de grotere consentratie zal het verbrandingsproces dan ook veel gecontroleerbaarder gaan verlopen en dit ook vele duizenden kilometers constant blijven volhouden, vergeleken met conventionele bougies.

Eens heb ik de resultaten gezien van uitgebreide onderzoeken met betrekking tot het effect van de slijtage van een gewone bougie, op het verbrandingsrendement.

Hieruit bleek heel duidelijk dat de gewone bougie al voor 3000 Km normaal gebruik een aantoonbare vermindering van het verbrandingsrendement ging vertonen.

Bij de huidige brandstof prijs zal de irridium bougie zichzelf gaan terug verdienen alvorens deze aan vervanging toe is.
Het voordeel zal dan ook een betere verbranding zijn bij een rustiger draaien van de motor.
Al het andere kan eenieder voor zich bedenken.
Groetjes,
Marco Stubenitsky
Marco,

je bent er weer volgens mij was je er een poosje niet of heb ik het mis..
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:

De irridium bougie zal zijn nut in extreme situatie's zoals in motorraces ongetwijfelt bewezen hebben, maar voor de gewone motorrijder die z'n motor maar voor 50% belast in nederland, wegens de snelheids beperking" lijkt mij een gewone bougie toch voldoende. Zeker als je geen autobanen burner bent die vaak in duitsland rijdt.
Vroeger werden de bougies en contactpunten rond de tienduizend km vervangen, heb er zelf wel eens vele km. meer mee gereden. Ik heb in september 2004 mijn bougies nog vernieuwd, en sindsdien heb ik er zo'n 13.000 km mee gereden, vorige week heb ik de bougies er nog even uitgedraaid om te kijken hoe ze er uit zagen, na een koperborsteltje er over heen gehaald te hebben heb ik ze er direct weer ingegezet, ze zagen er nog zo "mooi" zonder aanslag en ongeschonden uit!
En mijn motor loopt er gewoon nog perfect op, waarom zou ik er dan nieuwe in zetten. Desalniettemin als ik nog eens iemand tegen komt "die zegt" je mag mijn irridiums wel even lenen om te ze proberen, zal ik die mogelijkheid zeker niet afslaan. Maar die irridium bougies lijken mij niet echt nodig!

Piet.

Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Is gewoon weer een dingetje om geld van de consument los te krijgen, wie weet voldoet het in de racerij, maar ook daar heeft men jaren geraced met 'normale' bougies.

En voor onze relatief laag toerige boxers zal het weinig uithalen, en ze zijn DUUR.

Een normale bougie gaat vele 10000 km mee, dat hij na 3000 km iets minder functioneerd is echt niet merkbaar met ons gebruik.

Je moet het zien als iets in de hoek waar ook:, v-power, formula shell en jomanda in zitten.

lekker toeren allemaal !
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Kijk Piet en Peter,

Dat zijn nou lekkere nuchtere opmerkingen,ik dacht er zo ook over.

Groeten Arnold
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert, volgens mij voegt ze een kruidenthee extract toe aan euro, dit verkoop de Shell dan weer als V power......

Ik ben bang , dat als deze bougies in je motor een verbetering vormen, je elders een kleine storring heb, waardoor bij het mengsel slechter aan het ontbranden te krijgen is, dan kunnen ze een oplossing bieden. Maar de echte oorzaak wordt dus niet aan gepakt.

Soort van dikkere olie erin als de keerringen lek zijn...

Grt, Peter v Oossanen

[img]/import/photos/p18044s.jpg[/img]
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Ton,

Ach ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dit komt omdat oude liefde niet roest en dat is terug te voeren door je naaste's motor lief te hebben als je eigen motor.
Maar ik zal het met beleid trachten te doen, namelijk eenvoud siert de mens.
Groetjes,
Marco
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Dag Ton,

Ach ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dit komt omdat oude liefde niet roest en dat is terug te voeren door je naaste's motor lief te hebben als je eigen motor.
Maar ik zal het met beleid trachten te doen, namelijk eenvoud siert de mens.
Groetjes,
Marco
Van mij mag je.
Het viel me op.
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:waar zijn deze bougies te koop en wat is de prijs er van
bougies voor BMW R75/7
groetjes Gerard
Hallo Gerard,

De Iridium bougies zijn te koop en/of te bestellen bij de BMW dealers of de betere motorzaken en kosten inderdaad een euro`tje of 20 per stuk. Ik heb ze besteld bij MotoPort Zelhem. En in combinatie met V-power is het inderdaad een wereld van verschil. Ik rijd met een volle tank (27 liter) er toch zo`n 30 a 40 kilometer meer mee, dus ik laat een ieder in zijn/haar waarde om zelf een beslissing te nemen. Maar als ik de meerprijs van de V-power terug reken op de meer kilometers die ik er mee rij in combinatie met het rustige lopen van de motor, heb ik voor mij zelf de keuze gemaakt.

Groetjes en succes,

Jan

[img]/import/photos/p18062s.jpg[/img]
Reply
#20
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Wekom terug Marco.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)