Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stekker
#1
Reactie van bezoeker 'gerard van sindern', geïmporteerd van het oude forum:

ik wil graag informatie hebben voor een stekker op mijn BMW R75/7 daar ik dan
geen boutjes hoef los te maken voor het opladen van de accu
B.V.D
GROETJES Gerard
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Als je met een druppellader of een andere apparaat met redelijk lage laadstroom werkt kan je met een standaard aansluiting werken, zoals ook voor aanstekers en allerlei 12Volt apparatuur wordt gebruikt. Dan maak je aan de lader een snoer met een 12V steker, plug hem in en laden maar. Wel opletten: zowel op de motor als in de steker de plus op de middenpool zetten! Als je het stopcontact gewoon over de plus en de min van de accu monteert (met passende knijpogen aan de draad kan je ze mooi tussen de bout van de accukabel en de accupool vastzetten) heb je ook een stopcontact waar je (ongeschakelde) 12V af kunt nemen. De stopcontactjes zijn in automateriaal winkels te koop, zoek er een met een klepje en monteer hem op een plek waar hij niet nat kan worden, bijvoorbeeld in een gereedschapbakje onder zadel of zo. Je kan de draden altijd wel ergens tussendoor leggen zodat je het zadel dicht kan klappen zonder dat de draad wordt beschadigd. Neem voldoende dikke draad, een kerndiameter van 1 millimeter minimaal.
Als je met grote laadstromen wilt werken moet je dikkere draden nemen en zoeken naar stekkers voor grote stromen. Ik heb mijn Conrad catalogus even uitgeleend, anders had ik wel wat geweten. In watersportzaken of bij een jachtbouwer weten ze hier waarschijnlijk wel wat voor.
Succes,
Egbert
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'gerard van sindern', geïmporteerd van het oude forum:

ik ga het proberen
hartelijk dank
Gerard
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'maurits', geïmporteerd van het oude forum:

als je toch naar een autozaak gaat zou ik ook een zwevende zekering meenemen en er tussen zetten
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Goede gedachte Maurits.
Moet je wel even uitrekenen hoeveel Ampere je er door wilt laten lopen, zowel bij laden als ook bij gebruik als stopcontact.
Neem je een zekering van 1 of 2 Ampere hoger zodat die niet bij een (korte) piekbelasting al klapt.
Piekbelastingen treden vaak op bij de start van verwarmingsapparaten, draaiende motoren die kracht moeten leveren. (En als je hele zware versterkers inschakelt, die dingen die wel eens achterin auto's worden gemonteerd ;-)
Succes,
Egbert
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Gerard,
nog een kleine correctie. Ik heb gezegd kerndiameter 1 millimeter, dit is een vergissing. Moet zijn minstens 2,5 - 3 millimeter. Sorry.
De draaddikte is vrijwel helemaal afhankelijk van de stroomsterkte. Boven de 10 Ampere zou ik zekerheidshalve op 4 - 5 mm gaan zitten en boven de 20 A op een kleine centimeter minimaal.
Als je kortstondig stroom door een draadje laat lopen gaat het meestal wel goed, echter bij langdurig hoge stroom gaat een te dunne draad als gevolg van de inwendige weerstand te veel warmte ontwikkelen en vroeg of laat smelt de isolatie met voorspelbare problemen. Draadlengte speelt (in mindere mate) ook mee.
De massadraad (buitenmantel van stopcontact) kan je eventueel rechtstreeks met de massa van de motor verbinden i.p.v. met de accu. Een metalen stopcontact in een metalen beugel op een blank metalen deel van de motor spaart je een draad uit. Dit kan verwaarloosbare verliezen opleveren als gevolg van oxidatie en vuil tussen onderdelen, niet iets om je normaal gesproken druk om te maken.
Veel succes,
Egbert
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)