Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe brembo remklauwen gangbaar maken.
#1
Reactie van bezoeker 'Arjen', geïmporteerd van het oude forum:

Ik lees veel over het gangbaar mnaken van de zuigers in de remklauwen.
Echter er word niet gesroken hoe dit gedaan word.

HOe kan men de zuigers in de remklauwen het best gangbaar (schoon) maken.
Het gaat om een r1100rs bj 95
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:

Er is maar een goede manier om een rem gangbaar te maken.
Je koppelt de remleiding af [ denk er aan dat de remvloeistof niet op de remblokken komt] je haalt de remblokken er uit, je zet de lucht slang op het ventiel waar de remslang aan zat en perst er lucht in.
Negen van de tien keer komen de remzuigers er uit.
Vervolgens de remzuigers schoon maken of vervangen, een paar nieuwe olieringen er in ontluchten met nieuwe remolie alles weer monteren en remmen maar, als dat niet lukt dan kun je de remklauwen er afhalen en een paar nachten in de cola legen, en dan met lucht er uit persen.
Probeer het maar je zult zien dat het werkt.

Gr Joop.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Joop heeft gelijk, echter duw voor de zekerheid een houten plankje tussen de zuigers, niet spannend. Ooit heb ik eens gehad dat de zuigers tegen elkaar knalde door de perslucht en stuk waren. Steek er zeker niet je vingers tussen of ook hier heb je schade aan
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Met perslucht is een oplossing, maar waarom niet gewoon met de rempomp zelf?

Haal de tang los van de poot en verwijder de blokken, nu pompen en het zuigertje wat het eerst beweegt vasthouden met een tang.
Doe zo totdat alle zuigers zover mogelijk uitsteken en haal dan de leiding los.

Wat nu volgt, mag niet van Herr BMW, maar werkt prima.

Deel de remtang door de 4 bouten los te draaien en haal de zuigers eruit, gevolgd door de rubber ringen, maak alles schoon, ook de zittingen van de rubbers en monteer alles weer met een likje vaseline.
Zet de 4 bouten vast met 25Nm en monteer de tang met evt. nieuwe blokken.

Als de coating op de zuigers beschadigt is, dan moet er een revisie setje in.

LET OP; tussen de 2 helften van de tang zit een O-ring, deze is niet los te koop, of zit in het revisiesetje, verlies deze dus niet, of zorg voor een alternatief.

Volgens Herr BMW mag de tang niet gedeeld worden.

Groeten, Paul.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Mogen of niet, de revisieset kan je gewoon kopen, bijvoorbeeld bij de Hobbyist. Officieel BREMBO dus zal wel. Alleen geeft BREMBO geen aanhaalkoppel voor de 4 bouten, goed Paul dat jij dat geeft.
Nog wat tips: de bouten zitten vaak zo ontaard strak vast dat je ze het beste losdraait terwijl de klauw nog aan de vork hangt. 1 slag los en daarna gaat het wel.
Voor het weer monteren heb ik een inbussleutel afgezaagd, die kon toen met de juiste dop aan de momentsleutel worden gehangen.
Tenslotte: de zuigers met de open kant naar de blokken monteren en doe een beetje koperslib tussen zuiger en blokje.
Succes,
Egbert
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)