Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bridgestone BT45
#1
Reactie van bezoeker 'Luc', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een bridgestone BT45 120/90 geplaatst op m'n R100RT (achteraan). Nu blijkt dat de zijkant van de band tegen het cardanhuis wrijft. Het is miniem maar het wrijft en gezond is dat niet. Het achterwiel is correct gemonteerd. Moet ik nu een smallere band monteren of scheelt er iets met de montage van het wiel?

mvg,
Luc
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij heb je de verkeerde maat gekocht of aangesmeerd gekregen.
Volgens mij moet dit een 4.00 - 18 64 H TL/TT zijn en niet het type wat er onder gezet is.

Groetend,

Ron
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Luc', geïmporteerd van het oude forum:

Ron,
De maat 4.00 - 18 64 stond inderdaad op de oude band, dit was een continental. Deze maten bestaan echter niet meer, ze zijn vervangen door nieuwe maten. Volgens de mijnheer van de bandencentrale kwam deze maat overeen met een 120/90. Dit is ook de maat wat men op deze site opgeeft "www.motorbandenmarkt.nl/start.html"
Het wiel zit ook correct gemonteerd, dit heb ik reeds nageken met de documentatie van de motorfiets (werkplaatshandboek).
mvg,
Luc
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'dolf', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Luc
Ik koop mijn banden altijd bij de lokale motorbandenspecialist. Zo voorkom ik blijkbaar al dit soort misverstanden uit onwetendheid van bandenschuivers in megahallen en op internet. Ik heb daar al zoveel gezeur over gehoord dat zo'n goedkope aanschaf mij altijd de duurste lijkt. Wel jammer vandie Battlaxjes, want onder mijn R65 plakken ze als vliegentape!
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Luc', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb de banden gekocht bij een locale bandencentrale, dus niet in een mega hal. Goedkoop was de band ook niet, hij heeft me 128 Euro gekost. 120 / 90 is ook correct, dit staat op veel r100 modellen. Dat van die vliegentape is ook correct, dat heb ik gisteren ondervonden. Veel correct dus, behalve dat hij sleept tegen het cardanhuis, en dat is natuurlijk minder. Eigenlijk is het enkel tegen het opschrift "Bridgestone" dat hij sleept, raar maar waar. Heb deze morgen gehoord dat het gekend is dat er niet veel speling bij dit type band is (2 a 3 mm), heb ook de raad gekregen om er maar 2,4 bar in te blazen ipv de max 3 bar (42 PSI) welke op de band vermeld staat. Wordt vervolgd!
mvg,
Luc
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Het opschrift "Bridgestone" wegschuren lijkt mij de gemakkelijkste optie. tenzij je zo'n merkenfreak bent dat je dat niet wil.

Ad
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

In de autowerkplaats waar ik altijd zat viel mij toen al op dat dezelfde maat bij verschillende merken toch net even iets andere maten hadden. 155/13 band is dus 155mm breed, een Pirelli was bv 159mm breed terwijl een Conti 153mm breed was. Pirelli stond bekend als een sportief merk en waarschijnlijk zal Pirelli dan wat bewust een haartje breder zijn dan opgegeven, Conti toen als zijnde zuinig. Wellicht ook bij jouw het geval?
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Luc,


Achterwiel eruit en de achterbrug bewerken met een vijl of slijptol.
De achterband 4.00-18 is steeds moeilijker te vinden.

Richard
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:

BT45 in 400-18 H64 zit gewoon in het Bridgestone programma. Ik heb hem ook op de motor achter. Ik had eerst op de tireselectorsite van Bridgestone gekeken, toen van te voren opgebeld en hij bleek niet op vooraad en is toen besteld.
Als jouw bandenboer ze niet op voorraad heeft omdat ze niet zo courant zijn dan moet hij ze bestellen en niet een of ander lulverhaal ophangen en je een ander aansmeren. Nu zit jij met het probleem van een aanlopende band....+ dat je snelheidsmeter niet meer klopt (doet ie meestal toch al niet, maar dit terzijde) omdat je een lagere band hebt

Misschien kun je vulring op je as zetten waardoor je wiel iets opschuift. Ik heb wel eens gelezen dat dat gedaan wordt.
Sukses

Wil
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Bart_S', geïmporteerd van het oude forum:

Luc,

Mijn eerste BT45 paste goed op het achterwiel. Maar de tweede (precies hetzelfde type/merk) liep ook een aan. D.w.z.: Ik heb aan de linkerkant de stang die de remklauw vasthoudt omgedraaid (is er waarschijnlijk ooit willekeurig ingezet). Aan de cardan-kant schuren de uit-stekende vul-opening-restant-nippeltjes de lak van mijn cardan, maar ik ondervind geen serieuze aanloop-problemen aldaar. Verder blaas ik de achterband altijd op tot 2.5bar.
Ik neem aan dat de voorgeschreven maat 4.00-18 64H bepaalde toleranties toestaat, en dus zou moeten passen als deze officieel voorgeschreven is. Mocht de fout in een klein detail zitten, dan kun je dat bij de bandenleverancier aan kaarten. Hij is de "expert" en jij de klant en dus koning en jij hebt bij hem recht op de goede band. Naast allerlei grappige adviezen met slijptollen is terug gaan naar de bandenleverancier misschien de eerste en makkelijkste manier om het probleem op te lossen. Kaart het probleem op een positieve manier aan en streef naar een win-win-oplossing (jij een passende band, hij een tevreden klant). Verder kan een goede voorbereiding op het gebied van banden-maten en toleranties zeker geen kwaad.

p.s. De fietsenmaker bij ons in het dorp levert ook auto en motor-banden tegen bijzonder scherpe prijzen, en ze worden vakkundig erop gelegd. Als je weet dat je een BT45 wilt, dan zoek je toch zeker de goedkoopste aanbieder. De BT45R 4.00-18 kostte er <100,-. en ik heb er 5k km meer mee gereden dan een conti K112A.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)