Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Heb je je onsteking al eens nagemeten (tijdstip + contacthoek)?
Ben wel nieuwsgierig, mijn R80/7 ('78) heeft een vergelijkbaar iets.
Na enige tijd stationair te hebben gelopen loopt die altijd 3 a 4 slagen op 1 cylinder zodra ik weer iets gas geef. Ik denk dat het in mijn geval enigzins veroorzaakt wordt door de membramen: aan ÈÈn kan is die vernieuwd en dus wat stugger als aan de andere kant. Bij het gas geven moet door het vacuum van het inlaatkanaal de zuiger in de carb omhoog 'gezogen' worden, dit gaat bij het slappe membraam wat makkelijker als bij het stugge, althans, dat denk ik. Ook de afstelling van de carbs zal er wel invloed op hebben. Enige tijd geleden heb ik er een andere sproeier bezetting ingezet om het wat zuiniger te maken, sindsdien lijkt het verschijnsel wat erger geworden te zijn (maar het verbruik wel flink lager).
De ontsteking is het bij mij in ieder geval niet, die staat mooi op tijd en ook de contact hoek is correct.
succes,
Peter
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
klinkt inderdaad een beetje naar het overgangsgebied tussen stationair en (zeg maar) 1/4 open. Dan zou ik kijken naar een fractie hogere stationair plus inderdaad een goede balans (inclusief membranen). En ik ben benieuwd naar wat anderen toevoegen, ik ken bijvoorbeeld een Richard uit (tegenwoordig) Lisse die zijn motor had afgesteld met een bijna stilstand stationair zonder verdere problemen. dus als hij dit leest krijg je wellicht betere tips.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:
Ik zou altijd alle twee de membramen vervangen.
En gelijk ook de gasnaalden EN het belangrijkste de busjes die daar bij horen.
Die slijten vaak ovaal uit en dan ik een goede afstelling zo goed als on mogelijk.
Verder zou ik het zoeken in de luchtmengselschroef/stationairstelschroef combinatie.
Je moet het zo zien.
Als je de luchtmenselstelschroef helemaal indraait en dan 3 halve slagen los dan zou de instelling al redelijk in de buurt moeten zitten.
Ik draai hem zover uit tot het toerental oploopt en dan een klein stukje terug zodat het toerental net weer inzakt. Dan staat hij redelijk arm (zuinig) met een tikje rijk (mooie loop).
Maar dan zou de stationairschroef wel eens helemaal fout kunnen staan.
Dus die moet je dan weer terug of juist verder open draaien om een mooi laag (is zuinig) stationair toerental te krijgen.
Laag stationair geeft een zuinige motor.
Bij op de motor afremmen trek je niet onnodig benzine de cilinders in.
Verder zou je nu al kunnen kijken of de stationairschroef de gasklep al een beetje open zet of juist helemaal niks.
Bij mij schroef ik hem eerst helemaal terug om hem dan net open te drukken.
Met die afstelling begin ik dan.
Als je daarna de mengselschroef afstelling doet zoals boven omschreven dan zou hij weer prima moeten oppakken.
Verder mag je ook weleen keer aan komen waaien hoor,
Hier in Culemborg.
Jan
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:
Een bekend probleem, heb ik zo af en toe ook met mijn R80RT uit 1986.
Twee oplossingen:
1 stationair iets hoger zetten (voorkomt het stilvallen doch neemt de oorzaak niet weg)
2 Carb's synchroniseren. Als de carborateurs verschillen (sproeiers, naalden, membramen etc) zal synchroniseren eigenlijk niet mogelijk zijn.
succes.
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:
mijn r100rt had ook dit verschijnsel, echter het was duidelijk dat de rechtercylinder als eerste uitviel. Na de carburatie nagelopen te hebben nog steeds het probleem. Verder zoekend zag ik dat de bougiekabel die in de bobine zat helemaal gecorrodeerd (???) was. Na dit opgelost te hebben loopt alles weer als voorheen . Maw loop voor de zekerheid ook even jouw ontsteking na
Dirk
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:
Dat kan ook een oorzaak zijn.
Een slechte vonk.
Als de vonk niet al te krachtig is, en je geeft gas dan verander je de mengselverhouding en die heeft hogere overslagspanning.
Resultaat de vonk slaat niet over in de verbrandingsruimte.
Maar elders of de weerstand en isolatie in de bougiekabel/dop is dusdanig er helemaal geen vonk overslaat.
Om maar even terug te komen op mijn stokpaardje.
De orginele BMWdoppen hebben zeker niet het eeuwige leven.
Maar knijpen er heel sneaky langzaam tussenuit.