Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lucht tussen binnen en buitenband
#1
Reactie van bezoeker 'Eric Oolders', geïmporteerd van het oude forum:

R100RT van 79 met gietwielen. Vorig jaar nieuwe Metzlers met binnenbanden laten monteren bij een BMW Dealer. Zij hebben de binnenbanden gemonteerd in tube-les buitenbanden. Was er al niet blij mee. Direkt al problemen met onbelans. Nu blijkt dat er steeds lucht zit tussen de binnen en buitenband wat met moeite langs het ventiel ontsnapt. Het gevolg is dat de bandenspanning in de binnenband steeds daalt. Wie weet raad.

[img]/import/photos/t3159s.jpg[/img]
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ko', geïmporteerd van het oude forum:

Is dit serieus?
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Eric Oolders', geïmporteerd van het oude forum:

Ja dit is serieus. Na het monteren van de banden was het eerste probleem het onbelans dus blijkbaar is het gewicht van de band niet goed verdeelt. Wat mij betreft kan dat alleen er ergens lucht is opgehoopt. Vervolgens lijkt het alsof de binnenbanden langzaam leeglopen. Zelfs nadat de dealer voor de tweede maal een set binnenbanden heeft gemonteerd. Inmiddels is duidelijk dat er lucht ontsnapt langs het ventiel. Je kunt het horen op het moment dat je het ventiel iets overzij drukt. Een tubles buitenband dicht potdicht af op de velg dus opgehoopt lucht kan alleen langs het ventiel ontsnappen. Een logische oplossing lijkt een montage zonderbinnenbanden. Echter de velgen zijn daarvoor niet geschikt. (geen hump).
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Buitenbanden monteren die voor binnenband bedoeld zijn lijkt mij uiteindelijk de beste keus. Anders blijf je dit gedoe houden, denk ik.
Succes,
Egbert
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb de laatste keer bij mijn voorband ook iets met een niet goed gemonteerde binnenband gehad.
Nieuwe band (BT-45) met nieuwe binnenband laten monteren. Ze hebben hem netjes uigebalanceerd.
Toen ik ging rijden begon de vorvork boven de 100 hevig te klapperen.
Gelijk teruggegaan en de balancering is weer gecontroleerd en die was nog steeds perfect. Toen de band er weer af. Het bleek dat de binnenband er op ÈÈn plaats opgevouwen inzat. Met de balancering geeft dat natuurlijk een onbalans, maar dat wordt dan met gewichtjes op de tegenoverliggende zijde gecorrigeerd. Ga je nu echter rijden dan wordt die vouw door de midelpuntvliedende kracht tegen het loopvlak gedrukt met als gevolg onbalans en een klapperende vork.
Het bleek ook dat er een binnenband van Michelin in zat, wat mogelijk niet goed past in de Bridgestone BT buitenband.
Daarna is er een Bridgestone binnenband ingegaan en toen ging het goed. Ze vertelden me nog dat ik geluk had gehad dat de binnenband niet gescheurd was tijdens het rijden. Ik moet er niet aan denken wat er dan had kunnen gebeuren........
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:R100RT van 79 met gietwielen. Vorig jaar nieuwe Metzlers met binnenbanden laten monteren bij een BMW Dealer. Zij hebben de binnenbanden gemonteerd in tube-les buitenbanden. Was er al niet blij mee. Direkt al problemen met onbelans. Nu blijkt dat er steeds lucht zit tussen de binnen en buitenband wat met moeite langs het ventiel ontsnapt. Het gevolg is dat de bandenspanning in de binnenband steeds daalt. Wie weet raad.
Welke bandenboer monteert nu nog binnenbanden?
Niet moeilijk dat er problemen de kop opsteken.
Binnenbanden er uit is de oplossing.
Waarom: beter te balanceren,kan hersteld worden zonder band van velg te halen,
Tip: ik gebruik het preventief antilekprodukt IPONE www.ipone.de
Kit bestaat uit 2 voor 3/4 gevulde siliconetuben
In de doos zit verder een ventielsleuteltje,een slangetje,en een kitpistool.
Dit produkt gebruik ik al mÈÈr dan 4 jaar en nooit lek gereden.
En....dicht alle minuscule verliezen op velgrand en ventieldoorgang.
Bijna nooit drukverlies en produkt kan er in NA dat wielen gebalanceerd werden
Banden wisselen....produkt kan gewoon worden afgewassen worden
Na 20 000km banden vervangen en opnieuw ipone er in.
Binnenbanden worden vandaag nog enkel gebruikt in kruiwagens niet op motoren
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

(Binnenbanden worden vandaag nog enkel gebruikt in kruiwagens niet op motoren)


Dan moet je velg wel geschikt zijn voor TL banden.
Het lijkt mij dat dit dus een voslagen onzinige opmerking is.

Het monteren van binnen banden in TL banden is ook niet de beste oplossing, ik denk dat de enige juiste oplossing voor het probleem bestaat uit het monteren van de juiste buiten banden

Vgr Arie
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum:

Zijn er nog wel niet tubeless-buitenbanden te koop? Toen ik drie jaar geleden bij een lokale motorzaak Conti's liet monteren waren dat ook tubeless omdat het oude type met biba niet meer te koop waren. Bij mijn R75/7 is het gelukkig goed gegaan met die binnenbanden in de tubeless.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Motorfietsen die gebruik maken van binnenbanden zijn er nog zat. Zeg maar vrijwel alle met gewone gespaakte wielen. Buitenbanden dus ook nog. Een binnenband in een tubeless buitenband plaatsen is niet verstandig omdat de binnenzijde (bewust) ruw is die dus de biba kan beschadigen. BMW gebruikt wel gespaakte wielen Èn tubeless, dan zitten de spaken aan de buitenzijde van de velg.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb onlangs bij een bandenspecialist (landelijke keten) ook een voorband MET binnenband laten monteren. Het bestaat nog en voor sommige velgen kan je niet anders gebruiken. Ik vind de opmerking over kruiwagens wel een beetje grappig en ook heel ondeskundig.
Groeten,
Egbert R80 uit 1982 met binnenbanden en zijspan (ook met binnenband).
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)