Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Calibreren Snelheid R80
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Hendrie en Eric.
De wijzer terugzetten werkt niet.........
De aanwijzer van de snelheidsmeter wordt "aangedreven" door een magneetveld.
(mechanische teller).
Als je kabel de snelheidsmeter aandrijft gaat in de teller een trommel draaien, in deze trommel zit een onafhankelijk gelagerd een "bus" met daaraan de wijzer van de meter.
Als de trommel draait neemt hij middels een magnetisch veld de binnenbus mee en wijst dus de snelheid aan.
Hoe sneller de trommel draait, des te meer wordt de wijzer meegenomen.
De wijzer 20 Km terugzetten help dus niet, demagnetiseren wel.
Normaal wordt middels demagnetiseren de snelheidsweergave gereduceerd tot deze aan de wensen voldoet ( meestal een paar procent teveel).
je demagnetiseerd de complete teller ( na demontage) magnetiseerd de meeneemtrommel (los) dan monteer je het geheel en calibreert vervolgens de snelheid middels demagnetiseren.
Kijk eens op: www.ka-ja-tacho.de daar heb ik eens wat tellers laten repareren en calibreren.
Duur maar afdoende moet ik zeggen.
Eric dat systeem met die plakkertjes zal best wel werken, maar ik het vind het toch wel erg cru op op een fiets uit 1985 zo'n oplossing te verzinnen.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het over een mechanische teller.

Chris (uitgeteld)
Reply
Reactie van bezoeker 'Ko', geïmporteerd van het oude forum:

In Utrecht zit er ook een bedrijf die tachoo's calibreerd
http://www.casuutrecht.nl/home.htm
Lijkt mij een een beetje dichterbij dan Duitsland
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Ja Ko dat klopt, maarreeuuu........ van die tent heb ik geen aandelen!

Chris (met R90S) U weet wel de mooi..... ach laat maar zitten.......!
Reply
Reactie van bezoeker 'hendrie', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ja Ko dat klopt, maarreeuuu........ van die tent heb ik geen aandelen!

Chris (met R90S) U weet wel de mooi..... ach laat maar zitten.......!
Ik heb een lambretta scooter gehad met het probleem dat de snelheids meter te weinig aangaf hier heb ik de wijzer naar voren gezet en dat werkte
dit was een mechanische teller met een spiraalveertje als het spiraal veertje te weinig tegen druk geeft geet de wijzer te veel aan geeft hij evhter te veel tegendruk dan geeft hij te weinig aan. als je bij die teller wilde dat hij 80 aangef ipv 60 moest ik de wijzer 40 kilometer naar voeren zetten (losser) het werkt redelijk het is handig om de teller open te laten dan een stuk te gaan rijden en steeds bv 3000 toeren te rijden in zijn 5 als de wijzer dan tussen de 75 en 80 uitkomt heb je in iedergaval weer een snelheidsmeter waar je geen bekeuringen mee rijdt.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rudi', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb de teller van mijn R100rs ook eens bijgesteld. Dit was simpel te doen door het spiraalveertje iets strakker te zetten. Het blijft een gokje. Wees voorzichtig en forceer niets.

Succes
Reply
Reactie van bezoeker 'hendrie', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb zaterdag het volgende gedaan en het is gewoon opgelost
dachboard v d motor halen. teller kabel losmaken , dachboard op zijn kop leggen en de schroefjes losmaken binnen in ook de schroefjes van de lampen unit.
Teller uit nemen
Het overgebeven dachboardweer aansluiten recht naast stuur leggen.
De snelheids wijzer over het 0 puntje tillen . het zou nu recht naar bebeden moeten lopen (bij mij bleef hij op ca 15KM staan. de wijzer los "wrikken van her asje en weer ophet asje drukken maar dan pricies 90 graden loodrecht naar beneden.
kilometer even los op de kabel monteren (links v h stuur)
De motor starten vervolgens in zijn 5 de zetten(let op dat het wiel de grongd niet raakt) en laat hem 3000 toeren draaien de wijzer moet nu ca 75 KM/H aan geven.
Zo niet stel hen nogmaals bij door hem iets naar lings of rechts te zetten van uit de 0 stand(dus over het pennetje)
Bij mij heeft dit afdoende gewerkt ik denk dat de lijm waarmee de wijzer geborgd heeft gezeten opgelost is door de zon of zo. je kan de wijzer evt borgen met locktyde ik heb hem gewoon los laten zitten het werk perfect ook bij 100 en 125 geeft hij nu goed aan .

Hoor ik van je of het ook gelukt is? neem er wel de tijd voor want het is een beetje prigel werk.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)