Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
loshalen onderste balhoofdlager
#1
Reactie van bezoeker 'ron', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Ik wil beide lager van het balhoofd van mij R100RS vervangen. Over het vervangen is al e.e.a. geschreven maar helaas niet over hoe je het onderste lager van de stuurpen af kan halen. Ik heb al wat geprobeerd, maar de binnenloopring lijkt erg vast te zitten. Wie heeft hier ervaring mee? Is het verwijderen en het monteren van een nieuw lager te doen zonder speciaal gereedschap?

Bedankt voor jullie reakties,
Ron

Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Ron
Lager van de stuurpen afhalen lukte bij mij met een [verf]fohn: goed heet maken en er vervolgens vanaf tikken!
De buitenste lagerringen die in het balhoofd zitten heb ik los gekregen door met een lasapparaat een klein rupsje te leggen zodat de ring gloeiend heet word, vervolgens krimpt en de lager valt er dan haast uit. ditzelfde kan natuurlijk ook net de lager op de stuurpen!
succes
Maarten
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Lager van de stuurpen afhalen lukte bij mij gewoon met twee stevige schroevedraaiers als hefboom, en dan zo goed mogelijk synchroon wrikken. Wel eerst een etmaaltje in kruipolie ondergedompeld gehad, om de roest een beetje op te lossen.

Voor trekken lagerschalen uit balhoofd mocht ik een poelietrekker lenen van mijn dealer (goed hË?).

Als je nieuwe lagerschalen in het frame zet, gebruik dan de oude als mal om ze op hun plaats te tikken, en doe dat met heel veel beleid en voorzichtigheid. Ze zijn dusdanig hard, en dus bros, dat er bij de minste of geringste scheve klap een scherfje afspringt, en dan kan je een heel nieuw lager gaan kopen... Van tevoren invriezen helpt, dan krimpen ze wat.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Ron,

De binnenloopring van het onderste lager aan een kant dun slijpen met de haakse slijper. Als er weinig matriaal is scheurd het lager, dan kan je het lager met de hand verwijderen.
Het lager op de stuurpen is ook gemakkelijk nl; het binnenlager verwarmen in olie, en op de stuurpen zetten, dan valt het lager op de juiste plaats.
Vergeet niet onder het lager een klein blikken plaatje te leggen, dit is een water/ stofkering. Dit wordt vaak vergeten.


Richard
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:

Het onderste lager in het frame heb ik ook met een geleende trekker van mijn specialist verwijderd. Om hetzelfde lager van mijn CX500 eruit te halen heb ik een oude as zodanig geslepen dat hij van bovenaf precies op de iets uitstekende rand van het lager als drevel kon worden gebruikt. Om en om tikkend ging dat perfect. Ik denk dat ik het lagerdeel op de stuurpen er gewoon afgetikt heb, al kan ik me dat niet herinneren, het was kennelijk niet een probleem.
Groeten,
Reyer R80 1985 (voorheen met s-kuipje)
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Rudi de Groot', geïmporteerd van het oude forum:

Ron,

Kreeg bij mijn R80 het onderste lager ook niet van de as. Heb vervolgens comform een duits handboek, het geheel in moeders oven heet gestookt en de as zover uit de triangel geperst totdat het lager van zijn plek was (ongv. 2 cm). Onmiddelijk voor dat het geheel afkoelt, de as terugpersen op de oorspronkelijk plek. Resultaat is wel dat het lager los is en zo van de as gepakt kan worden.

succes,
Rudi
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)