Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Speling gasklep R1100
#1
Reactie van bezoeker 'Martijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Na voortdurende problemen met een niet synchroon lopende motor heb ik vandaag de oorzaak daarvan gevonden. De as van de rechter gasklep heeft enige axiale speling. Hoeveel speling er precies op zit weet ik niet (niet gemeten), de speling heeft echter wel invloed op het synchroon lopen van de motor. Wanneer ik de motor synchroniseer met de as helemaal naar 1 kant gedrukt en ik vervolgens de gasklepas naar de andere kant druk dan klopt er van de synchronisatie niet veel meer.

Weet iemand hiervoor een oplossing anders dan revisie/vervanging van het gasklephuis?
Wie kan er in Nederland gasklephuizen reviseren en opnieuw instellen? Ik weet dat het gasklephuis in Duitsland naar de fabrikant gestuurd kan worden, wil het echter eerst in Nederland proberen (ook vanwege de tijd die ik het onderdeel dan kwijt ben)

B.v.d.

Martijn
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Bouke', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
er schijnen revisiesetjes te koop te zijn
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'arjen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi,

Na voortdurende problemen met een niet synchroon lopende motor heb ik vandaag de oorzaak daarvan gevonden. De as van de rechter gasklep heeft enige axiale speling. Hoeveel speling er precies op zit weet ik niet (niet gemeten), de speling heeft echter wel invloed op het synchroon lopen van de motor. Wanneer ik de motor synchroniseer met de as helemaal naar 1 kant gedrukt en ik vervolgens de gasklepas naar de andere kant druk dan klopt er van de synchronisatie niet veel meer.

Weet iemand hiervoor een oplossing anders dan revisie/vervanging van het gasklephuis?
Wie kan er in Nederland gasklephuizen reviseren en opnieuw instellen? Ik weet dat het gasklephuis in Duitsland naar de fabrikant gestuurd kan worden, wil het echter eerst in Nederland proberen (ook vanwege de tijd die ik het onderdeel dan kwijt ben)

B.v.d.

Martijn
Hallo Martijn,

Ik heb het zelfde euvel van een r1100rs bj 95. Mij is vertelt dat alleen een nieuwe gasklep te koop is. Indien je iets wijzer bent geworden zet het dan op dit forum.

Arjen
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Martijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Ik ben wel iets wijzer geworden. De fabrikant van de gaskleppen, Bing, heeft vroeger de gaskleppen wel gereviseerd maar doet dat nu niet meer. Ik heb wel de naam gekregen van een persoon in Duitsland die de gaskleppen reviseert. Ik heb nog geen contact opgenomen met deze persoon en weet dus niet tegen welke prijs en levertijd hij dit uitvoert. Ik heb nog niemand in Nederland gevonden die dit doet; ook navraag bij verschillende BMW specialisten heeft niets opgeleverd.

Overigens ontkent Bing dat er een (groot) probleem is met de gaskleppen; deze zouden voor introductie bij zowel Bing als bij BMW uitgebreid getest zijn met positief resultaat. Als ik op o.a. het Boxer-forum lees hoeveel personen te maken hebben met een tikkende gasklep, waarop dus zeer waarschijnlijk speling zit, dan zet ik mijn vraagtekens bij deze uitleg.
Ook heb ik (nog) niet kunnen achterhalen of de gaskleppen in de loop der jaren verbeterd zijn zodat wanneer je een nieuwe aanschaft deze wel voldoende levensduur zal hebben. Afgaande op de bewering van Bing heb ik daar niet heel veel vertrouwen in.

Wat mij tenslotte nog verbaasd is dat, wederom op het Boxer-forum, goed synchroniseren als de remedie tegen KFR geldt. Mijn ervaring met een tikkende gasklep is dat door de speling op de gasklep de motor niet goed te synchroniseren is wat (bij mij) tot KFR leidt. Gezien aantal personen die melden dat ze ook met een tikkende gasklep rondrijden moeten er dus ook een behoorlijk aantal personen rondrijden met KFR waar dat niet nodig zou moeten zijn. Ik vraag me af of zij zich dit realiseren of dat de 2 problemen (speling op de gasklep en KFR) toch los gezien moeten worden. Kan iemand hierover iets zeggen?

M.v.g.

Martijn
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Martijn, neem eens contact op met BCCP. Dit bedrijf reviseerd carburateurs e.d van oldtimers waaronder ook uitgelubberde gasklepasjes. Ik weet niet of ze het doen maar wie weet? www.bccp.nl
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Marcel,
je kan ook via de knop "contact" in je scherm je vraag sturen naar de Hobbyist, de sponsor van dit forum. Zij weten veel.
Succes,
Egbert
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

beetje late reactie
maar ik heb ook last van speling op op de as van de rechter gasklep van mijn r1100, zo erg zelfs dat het leek of er een tik in het blok zat als ie stationair liep.

dit heb ik opgelost door een 0 ring in/op de u vormige afdichtring te leggen. zo ongeveer \*/
het tikken is over en de stationairloop is weer goed!
ik besef dat dit een tijdelijke oplossing is maar bij mij werkt het iig al een paar duizend km.
de maat van de 0 ring weet ik niet meer omdat het een experiment was met een beetje de gedachte van baat het niet dan schaadt het niet.
dus heb ik een ringetje uit een doos gevist wat paste.
ik denk dat de ring 1.5 mm dik is en 11 mm in doorsnee is.
de veer van de gasklep is sterk genoeg
ik hoop dat iemand hier wat aan heeft .

Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:beetje late reactie
maar ik heb ook last van speling op op de as van de rechter gasklep van mijn r1100, zo erg zelfs dat het leek of er een tik in het blok zat als ie stationair liep.

dit heb ik opgelost door een 0 ring in/op de u vormige afdichtring te leggen. zo ongeveer \*/
het tikken is over en de stationairloop is weer goed!
ik besef dat dit een tijdelijke oplossing is maar bij mij werkt het iig al een paar duizend km.
de maat van de 0 ring weet ik niet meer omdat het een experiment was met een beetje de gedachte van baat het niet dan schaadt het niet.
dus heb ik een ringetje uit een doos gevist wat paste.
ik denk dat de ring 1.5 mm dik is en 11 mm in doorsnee is.
de veer van de gasklep is sterk genoeg
ik hoop dat iemand hier wat aan heeft .
Hoi john,
mijn r1100rt heeft hetzelfde euvel ...
Jij schrijft dat je een o ring in/op de u vormige afdichtring hebt gelegd.
Kun je mij iets specifieker uitleggen hoe dat precies werkt. en waar de u vormige afdichtring zit ?
ik heb nu de aanslagschroef van het stationair draaien losser gedraaid en het tikken is vooreerst over ... pffff
ik zie je reactie tegemoet.
Groet,
Bert
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, Oscarmotor service in Nunspeet reviseerd gasklephuizen.

http://www.oscarmotorservice.nl/

Kosten zijn 125,00 euro.
Ruilsysteem, oude gasklephuis inleveren en gereviseerde terug.

Succes, Lion
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi, Oscarmotor service in Nunspeet reviseerd gasklephuizen.

http://www.oscarmotorservice.nl/

Kosten zijn 125,00 euro.
Ruilsysteem, oude gasklephuis inleveren en gereviseerde terug.

Succes, Lion
Bedankt Lion
Inmiddels gasklephuis laten vervangen bij oscarmotorservice te nunspeet.
tevens laten synchroniseren. Draait weer als een zonnetje !
Service en kwaliteit plus waarde voor je geld. Heb veel opgestoken dankzij informatie die door oscar wordt gegeven.
Een aanrader !
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)