Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
jiffy schakelaar modificatie
Reactie van bezoeker 'TuLiPs', geïmporteerd van het oude forum:

Vooraleerst mijn excuses, kon niet bevroeden dat mijn vraag zoveel stof zou doen opwaaien.
Maar om inhoudelijk op mijn eerste posting terug te komen; IK HEB HET!
In de bedrading onder tank (van een K1100RS want daar heb ik het over) moet een overbrugging (door verbinding) worden gemaakt tussen de zwart/groene draad die loop van de combi-stekker van het rechterhandvat naar de startknop en de groen/rode draad die is aangesloten op stekker 86 van het relais van de brandstofpomp. Bij deze werkzaamheden moet uiteraard de brandstoftank er even vanaf. Na deze modificatie kun je de motor starten en blijft hij lopen met uitgeklapte jiffy; je kan met draaiende motor EN in geknepen koppeling een versnelling inleggen maar zodra je de koppeling op laat komen zal de motor afslaan. Wel zo veilig. Let wel: de bedenker van dit alles (Stefan_SIM) en Peter Grans (en uiteraard ook ik) nemen geen vernantwoording voor de gevolgen van deze modificatie mocht deze op onjuiste wijze worden uitgevoerd.
Alle credits voor Stefan_SIM en Peter Grans. De Duitstalige versie van e.e.a. met verhelderende foto's zijn via de volgende link bereikbaar; http://home.arcor.de/petergrans/pdf/Umba...aender.pdf
Vond toch dat ik dit even moest mededelen.
Groet

TuLiPs
Reply
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

Eehhhh? Wat is hier nou het praktische nut en/of voordeel resp. gemak van?
Opstappen , fiets rechtop, jiffy binnenharken en starten en rijden of niet?
Kan iemand mij hier de diepere achtergronden eens van uitleggen svp?
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron68', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Eehhhh? Wat is hier nou het praktische nut en/of voordeel resp. gemak van?
Opstappen , fiets rechtop, jiffy binnenharken en starten en rijden of niet?
Kan iemand mij hier de diepere achtergronden eens van uitleggen svp?
Het nut hiervan kan oa zijn, als je niet genoeg ruimte hebt om de motor op te bokken en wilt toch voordat je vertrekt de motor enigzins warm laten draaien dan is dat nu wel mogelijk. Vroeger werd zelf met lessen geleerd dat je de motor eerst een 3 ‡ 4 minuten moest laten draaien voordat je wegreed, want dan had de olie alle te smeren delen bereikt en dit is beter zonder belasting dan wanneer je die delen belast terwijl de smering nog niet optimaal is.

Greetz,
Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'TuLiPs', geïmporteerd van het oude forum:

Ander praktisch nut, althans voor mij, is op mijn werk. Voor dat ik mijn motor kan parkeren moet ik een aantal hekken cq deuren openen en daarbij moet ik telkens van mijn motor af. Eerst moest ik telkens opbokken of opnieuw starten (op de jiffy). Nu klap ik even de jiffy uit, stap af doe deur cq hek open en broeeeem, gelijk weer verder. Dat KAN het praktische nut zijn Martin.
Greetz

TuLiPs
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik wil graag even kwijt dat het niet echt zinvol is een koude motor 3-4 min 'warm' te laten draaien. Het is zelfs slecht voor de motor, het milieu en de omgeving. Starten en meteen rustig wegrijden maakt het blok mooi gelijkmatig warm. Het oliecircuit zorgt er voor dat binnen een seconde alle olie op z'n plek is. Kijk maar naar het olielampje. Lang stationair lopen op de choke geeft veel verontreinigingen en benzineverdunning op de cilinderwanden waardoor de oliefilm te dun wordt. Zeker de kat van de uitvoeringen met katalysator krijgen het zwaar. Zelf rij ik ook meteen rustig weg en de choke gaat er zo snel mogelijk af. Ook injectiesystemen reageren daar gewoon goed op. Niet teveel toeren en gas en vlot overschakelen. Dit gaat al binnen een paar honderd meter. Ik doe het al heel lang ook bij de voorgaande motorfietsen.
gr marcel R80 130.000km
Reply
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

Ok ik snap het. Hele ware opmerking van Marcel trouwens. Warm laten draaien is achterhaalde broodje aap. te lage debiet smo pomp en slechte verbranding smo verdunning etc. Starten en gelijk in het werk maar met mate niet te veel en niet te weinig toeren en zeker niet te hoge belastingen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Aanvullend op Martin en Marcel:
een paar seconden de tijd geven om overal olie te brengen is zinvol, daarna inderdaad rustig wegrijden ("oude-lullen-stijl"). Pas na 10 tot 15 minuten er aan trekken als je de motor lang heel wilt houden.
Ik woon zelf zodanig dat ik ongeveer 10 minuten nodig heb om de A7 te bereiken, dit alles op wegen waar snel rijden geen optie is, dus mijn omgeving helpt me om lief te zijn voor de motor.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Marcel, Martin, en Egbert.
Precies goed volgens mij.
Starten, effe oliedruk opbouwen, en rustig weg/warmrijden, nix warmdraaien.
Heeft iemand wel eens geprobeerd hoe lang het duurt voor een motor warm is als hij alleen stationair staat te draaien?
Dat duurt een eeuwigheid!

Chris van Rooy
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Chris,
evengoed raad iedereen aan om hoogstens 10 minuten stilstaand te draaien, bijvoorbeeld bij afstellen. Zonder rijwind kan de motor de warmte minder goed kwijt.
Dit suggereert dat de motor in ca 10 minuten toch wel behoorlijk warm moet zijn.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Chris,
evengoed raad iedereen aan om hoogstens 10 minuten stilstaand te draaien, bijvoorbeeld bij afstellen. Zonder rijwind kan de motor de warmte minder goed kwijt.
Dit suggereert dat de motor in ca 10 minuten toch wel behoorlijk warm moet zijn.
Groeten,
Egbert
Egbert,
Bij het afstellen van de motor moet deze al warm zijn.
Van warm naar oververhit is schijnbaar een kortere weg dan van koud naar warm.
Ikzelf zet bij een stoplicht als ik langer moet wachten altijd de motor even af.
Gewoon dodemansknop even om en de duim bij de startknop, nix problem.
Het blijven inderdaad rijwindgekoelde motoren.

Chris van Rooy, blowin in the wind.......
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)