Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum:
Bij mijn R75/5 het volgende probleem(pje) : het groene lampje van de vrijstand blijft tijdens het rijden gewoon branden, niet dat ik zonder dit lampje de vrijstand niet zou kunnen vinden maar het hoort niet zo te zijn. Mijns inziens niet schadelijk maar ik wil het wel even oplossen.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Of de schakelaar is stuk of je hebt kortsluiting in de draad. De schakelaar schakelt een bruinzwarte draad via een bruine draad naar massa. En dan brandt het lampje. dus als je een kortsluiting (beschadiging) ziet in de bruinzwarte draad ben je wellicht je probleem op het spoor. Als de schakelaar stuk is heb je meer werk.
Het lastige is dat de vrijstand schakelaar wat moeilijk bereikbaar is, hij zit links onder op de wisselbak, vlak voor de schakelhefboom. Min-of-meer naar onder gericht.
Volgens het boek moet je de olie uit de wisselbak laten lopen, de achterste motorbevestiging losmaken (draadeind eruit), afstandsbus er met een kunststofhamer tussenuittikken en dan kan je de schakelaar er uit draaien.
Er is volgens mij op dit forum al eerder hier over gesproken, het schijnt dat je de schakelaar er uit kan draaien zonder je blok los te maken, bovendien als je de motor op de rechterzij legt (na wegnemen van benzinetank en accu!) kan je misschien de schakelaar wisselen zonder olie aftappen.
Zoek in dit forum op vrijstandschakelaar en wellicht vind je nog wat.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:
Zoek eerst maar eens goed. Het vervangen van de schakelaar is een $%$%^#&^%@$% klusje.
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:
Wat ik me afvraag: als je de motor (inderdaad zonder tank en accu) op de rechterzij legt (en daar een tijdje laat liggen), loop je dan niet het risico dat de motorolie in de rechtercylinder loopt? Als daar een beetje veel olie langs de zuiger loopt, zou je wel eens flinke motorschade kunnen oplopen wanneer je probeert te starten, en de rechterzuiger kan vanwege de olie in de verbrandingsruimte niet meer zijn hele slag maken.
Dus veiligheidshalve zou ik de bak er altijd even afhalen. Zo lastig is dat nu ook weer niet (ong. 1 dag werk, er af en er op, als je rustig aan doet). Als je voor deze route kiest, denk er dan wel aan om de cardanas met nieuwe boutjes op de flens van de uitgaande as van de bak te monteren. Dit zijn n.l. rekbouten die je maar ÈÈn keer mag gebruiken. Neem de oude boutjes mee naar de Hobbyist, want er zijn twee lengtematen van. Bij de meeste oudere types, zoals jij hebt, zitten de lange erin, MET een onderlegringetje onder de kop. Let daar dus op als je ze loshaalt.
Succes, Dick.
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:
Waarom maken mensen er een probleem van om de olie uit de versnellingsbak af te tappen
Of is het probleem om hem te vullen?
Ik gebruik een grote injectiespuit met een slangetje er aan,kun je ook nog de juiste hoeveelheid af lezen.
En ja ik weet ook wel dat hij tot de onderkant van de vulopening moet worden gevuld.
Groet Arnold