Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb tijdens het vervangen van de tellerverlichting de toerenteller van mijn R90S gesmeerd met olie.
Ik dacht baat het niet dan schaad het niet, maar helaas
Had ik dus niet moeten doen, de teller reageert nu veel te traag en komt ook niet hoger dan ca. 4000 Omw.min.
Wie heeft ervaring met deze tellers en een bruikbare tip?
Nu brand mijn tellerverlichting wel maar alleen om een onbruikare teller te verlichten!
Over behoud van ellende gesproken......
Chris met R90S, met vriendelijke zwaai!
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Chris,
mogelijk kan je met goede kruipolie de kennelijk te dikke olie er tussenuit spoelen.
Dan hou je waarschijnlijk nog net genoeg smering over. En de volgende keer smeren met naaimachine olie is misschien een idee?
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Ik denk dat je gelijk hebt Egbert, de olie is te dik.
Ik zal eens wat proberen met een penseeltje en wat wasbenzine, daarna inderdaad met naaimachineolie.
ik laat nog wat weten.
Chris
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Ik denk dat je helemaal niet met olie in de toerenteller moet komen. De KM tellerkabel kan ik me nog voorstellen. Volgens mij wordt de toerenteller electrisch aangedreven. Ik meen ooit gezien te hebben bij demontage dat de wijzer niet mechanisch aangedreven wordt. Misschien door een magnetisch veld. Probeer alle olie eruit te krijgen dus niet met kruipolie. Iets ontvettends als alcohol en beslist geen remover of sterke tinner.Succes
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:
He Chris,
Zeker niet smeren,gewoon schoon maken met wasbenzine.
Er blijft meer dan genoeg vettigheid achter van de olie en wasbenzine.
Groet Arnold met RS kuip en steunwiel
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Jeroen,
tot omstreeks 1981 ofzo werd de teller mechanisch aangedreven. Vanaf die tijd werd er inderdaad een stuk electronica gebruikt dat de ontstekingspulsen omzette in wijzeruitslag.
Dus het smeer verhaal kan best kloppen.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Overigens Jeroen,
als het een electronische toerenteller is vind ik je adviezen wel heel goed, inderdaad vetvrij maken en schoonmaken.
Sorry, dit had ik even over het hoofd gezien.
Egbert
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Egbert. Mijn toerenteller is electronisch en mijn R100RT is van 79 dus er waren al vroegere modellen met die electronica. Nou ja, die paar jaartjes.
Bij een mechanisch aangedreven toerenteller is smeren wel in orde. In de KM teller zitten ook mechanische aandrijvingen. Deze heb ik ooit schoongemaakt en het wormwiel voorzien van wat kogellagervet. Wel problemen gehad met de dagteller en dus ook de daaraan gekoppelde totale KM stand. Komt vaker voor bij de oldies. Was een kwestie van aan een kanten het cijferwieltje van de totale KM teller vast te lijmen op het asje. Nooit meer problemen gehad. Zo leer ik mijn motor steeds beter kennen. Dat is bij (oudere) mensen ook zo. Ook daar zie je gebreken en leer je ernaar te leven. En als het problemen geeft, dan doe je er wat aan.
Doei Jeroen
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Nou deze week maar gewoon gereden, en ik moet zeggen de toerenteller lijkt zich langzaam te herstellen.
Nou ben ik niet iemand die contstant op zijn TT zit te kijken, dud dat stroort me niet zo.
De teller ijlt nog wel na dankzij de dikkere olie, maar het lijkt minder te worden.
Nou is het deze week wel erg warm geweest, dat zal ook geholpen hebben.
Chris
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:
Zou het niet beter zijn om kabels te smeren met silicone spray, heeft ook een reinigende werking.
Groetend,
Ron