Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Marinus', geïmporteerd van het oude forum:
Na een ritje steeds oliespetters op beide schoenen. Het komt niet van de kleppendeksel pakkingen en ook niet van de voet-en koppakkingen. Het komt zeer vermoedelijk van de olieterugstroompijpjes aan de onderkant. (Het komt niet van de carbs) Is eea vlot te repareren of moet daar alles uit elkaar?
Dank voor antwoord, gr. M.
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ben bang dat het toch enig sleutelwerk vraagt. In principe kun je de de cilinders met kop en al loshalen door de 4 voetmoeren los te halen. Ik weet echter niet hoe het komt dat de pijpjes lekken en hoe dit te repareren.... Is e.e.a. onlangs uit elkaar geweest?
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Een en ander goed reinigen en proefrijden. Dan zou je moeten zien waar het precies vandaan komt. Komt ook niet van verder naar voren vandaan? (wat een zin)
Typisch is dat beide voeten nattig worden en tegelijkertijd nog wel.
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hi Marinus,
Eens heb ik gehad dat van de 6 kopbouten de bovenste en onderste 2, die in in de cylinder zaten, via de draad olie doorlieten. Omdat het draadeind in de cylinder voor het oog zichtbaar eindigd onstond aan de bovenkant een heel klein groeiend olie plasje. Na demonteren van het draadeind, het schoonmaken/ontvetten met thinner van draadeind en gat en het vastzetten met locktite (goed geschreven puristen?) is deze kleine lekkage plek ook verdwenen. Deze plek zit aan de onderkant dicht boven de neus van de schoen, vandaar mijn bericht. De olie kan dus nog ergens anders vandaan komen dan cylinderkop en -voetpakking.
Voor de taal puristen nog dit:
Overigens: na 25 jaar functioneren als ingenieur weet ik dat mensen die goed zijn, hetzij verbaal of in geschrift, in de praktische techniek in 99% van de gevallen slecht presteren en daar veel beginnersfouten maken. Dit heb ik vaak bevestigd gezien. Redenaars zijn geen constructeurs. Daarom mogen van mij deze berichten taalfouten bevatten: daar lag de interesse van de echte monteur niet: "of je bent lera(a)r (es) Nederlands of je bent motorfiets monteur"
- dit bericht bevat taalfouten -
De groeten,
Louis.
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:
Marinus,
Zelf ben ik een keer de ring onder de moer die de cilinderkop aan de cilinder vastzet.
Dit boven en onder zitten buiten de cilinderkop zitten.
Hierdoor trekt de moer in het aluminium en komt de kop iets los te zitten.
Het is een idee.
Groetend,
Ron
Reactie van bezoeker 'Marinus,', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Louis, Ron en andere,
Na vandaag weer de uitstekende BMW oldtimerrit gereden te hebben van de BMWclub Oirschot, dank ik nu iedereen voor het meedenken. De reactie van Louis zou weleens de gouden kunnen zijn! Van de winter gaat eea open. Groeten, Marinus
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:
Gaat het overigens om een R50 of een R50/5?
Een R50 heeft namelijk geen 6 kopbouten en dan gaat het lekkageverhaal van Louis niet op vrees ik.
Een gelijktijdig lek in beide cilinder(koppen) lijkt mij overigens ook erg sterk.
Misschien moet je het overlooppijpje aan de voorkant ook even op olieresten checken...
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Coen,
helemaal gelijk!
Maar mijn R100RS heeft wel 6 kopbouten en destijds zaten ook olie spetters op de schoenpunt, en nu is die helemaal droog..
Ik kan niet ruiken over welke BMW het gaat als het er niet bij staat. Voor de R50/5 t/m R100RS geldt het dan toch?
dag. L.
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:
Inderdaad Louis, het op afstand door middel van reuk vaststellen van het type is een onmogelijkheid!
Overigens bedoelde ik het ontluchtingspijpje, en niet het overlooppijpje.
Afijn, zo rommelen we wat af.