Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Misschien begrijp ik het probleem niet goed, maar de vlotter moet bij afsluiten parallel staan met het carburateurhuis. Je kunt dit goed zien door de carb los te halen, op z'n kant te houden en voorzichtig de vlotter induwen tot je voelt dat hij sluit. Dan moet hij dus parallel zijn met het huis.
milieuonvriendelijke methode: kraan open met vlotterbak verwijderd en dan met de vinger vlotternaald laten sluiten (benzinestroom stopt). Nu moet de vlotter dus weer parallel staan. Sluiten moet zonder kracht gebeuren.
groeten
Carburateur op z'n kop houden en zwaartekracht vlotter laten sluiten lijkt me iets onnauwkeuriger.
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Nog even nagekeken: als je de carb op z'n kant houdt, moet de vlotter al parallel zijn. Door de zwaartekracht valt de naald in de afsluitpositie.
Overlopende carb is meestal na langere tijd stil staan en dus vervuiling. Snelle hulp is meestal vlotterbakje eraf, even de vlotter lichtjes op en neer bewegen, vlotterbak er weer op en benzinekraan weer open. Negen van de tien keer opgelost.
Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum:
Ik had ooit ook vrij veel last van lekkage, heb toen radicaal alles vervangen. vlotters, naald, vatting, asje en pakking. En de carburateurs met een klein waterpasje zuiver gemonteerd (motor stond daarbij uiteraard niet scheef). Daarna zelden meer natte laarzen gehad (van de benzine dan). (effe afkloppen...:-)
Reactie van bezoeker 'klaas', geïmporteerd van het oude forum:
Als ik het goed heb begrepen gaat het in alle hierboven beschreven gevallen om een constant lekkende linker carb. Wat nou, als hij alleen lekt tussen de 100 en 120 kilometer per uur ??
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Soms trillen onze boxers rond die snelheid en wordt het minder als je lanzamer of sneller rijdt. Het kan zijn dat de vlotternaald dan niet goed werkt. Eerst nog eens goed synchroniseren en als dat niet helpt naald en zitting vervangen.
Ik wil toch ook mijn verhaal even kwijt over een lekkende carburateur (Bing-CV) op een R65 van '86.
Na een week niet gebruikt te zijn bij het opendraaien van de benzinekraan een hevig druppelende linker carburateur. Ik moest rijden maar was elke keer bij het staan voor een stoplicht bang voor brand, want de benzine druppelde op het rubber van het versnellingspedaal en op de uitlaat. Aan het eind van die dag was het lekken over. Maanden geen last gehad maar altijd wel een natte vlotterbak. Ook de dikke rand boven de vlotterbak was nat en bruin. Uitgesloten kon dus de kurkenpakking worden die kort daarvoor vernieuwd was.
Na een paar maanden weer heftig lekken na een anderhalve week stilstaan. Toen de knoop doorgehakt en naar een werkplaats gegaan, de carburateur losgehaald, goed droog gemaakt en in een bankschroef gezet en er een benzinetank op aangesloten. Bleek dat er bezine kwam langs het messing pijpje waar de benzineslang op aangesloten wordt. Deze kon ik ca. 2 mm naar binnen tikken. De rand goed schoongemaakt en in het gootje wat er dan is locktite laten lopen. Dat de kans gegeven om hard te worden. Ik ben nu van het lekken af.
Jaap V.
Reactie van bezoeker 'Lode', geïmporteerd van het oude forum:
Goede tip Jaap! Ik ga ook die optie onderzoeken.
Bedankt,
Lode
Ik heb de indruk dat het lekprobleem meestal bij de linker carburateur is. De zijstander laat de motor op de linker kant leunen. Met mijn zijspan (gemonteerd om de motor niet te hoeven opbokken) heb ik dit dus niet. En nu even serieus: zou er verbinding zijn tussen het linksleunen en de vaker lekkende linker vlotterkamer? De overloopbuis zit bij de linker carb volgens mij rechts, dus dat zou het niet kunnen zijn. En evengoed, alles leunt iets meer op links.
Voor de gode orde: de verzadigde vlotter blijft een hoofdpunt, en waarom dan linksa vaker dan rechts?
Groeten,
Egbert
De overloopbuizen zitten exact in het midden van de vlotterbak. Aangezien (in ieder geval de Bingcarburateurs) links en rechts in principe gelijk zijn, één gietstuk, en alleen de afwerking verschil gaat maken zou de rechter hetzelfde euvel moeten kunnen vertonen.