Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwaaien!
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Er zijn de laaste tijd erg veel technische onderwerpen aan de orde geweest.
Misschien is het tijd voor wat afwisseling, in de vorm van een niet technisch onderwerp.
Het is een onderwerp waar iedereen over mee kan praten:
zwaait U naar collega motorrijders?
Zo ja, waarom wel en zoniet waarom niet.

Mijn mening:
Nee ik zwaai niet, en wel hierom:
Ik rijdt al ca. 25 jaar op een motor, weliswaar niet als hoofd-vervoermiddel en soms had ik gewoon geen motor maar toch.....
Waarom niet?
Er zijn een aantal redenen voor mij om niet te zwaaien.
Ten eerste: ik ken de persoon die mij tegemoet komt niet en zal hem waarschijnlijk niet eens herkennen als ik naast hem zat in de zondagsmis.
Ten tweede: ik vind het verstandiger mijn handen gewoon aan mijn stuur te houden.
Begrijp me goed, ik rijd zelfs ook nog wel eens met losse handen om iets aan mijn handschoenen of visier te prutsen, maar dat doe ik dan op een moment dat ik zelf kies. en niet omdat iemand anders dit afdwingt door mij te groeten.
Ten derde: ik vind het een loos gebaar, ik denk dat het groeten nog stamt uit het tijdperk dat je op de motor ieder moment stil kon vallen met een verbrande klep of lege karbietlamp.
Volgens mij groeten toen de autorijders elkaar toen ook,als teken van lotsverbondenheid.
Deze barre tijden liggen al lang achter ons, verwarmde handvaten zijn nu de regel, en winterstallingen druk bezet.
Met andere woorden ik vind groeten weliswaar een vriendelijk gebaar maar met weinig inhoud.
De meeste rijden je groetend voorbij als je met pech staat.

Wie?

Chris van Rooy
Reply
Reactie van bezoeker 'Josje', geïmporteerd van het oude forum:

Valt me tegen van je Chrisje.... Wij motor-rijders onder elkaar!

Ik steek altijd vrolijk de hand op, krijg ik niks terug volgt de middelvinger (die zien ze meestal toch niet omdat ze al voorbij zijn).
Die flauwekul van "ik houd veilig de handen aan het stuur" is niet voor mij van toepassing.
Verder ieder het zijne natuurlijk.

Vriendelijke zwaai,
Jos.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Als je na 25 jaar motorrijden nog moet nadenken of je wel een hand van het stuur kunt halen, als je dat nog steeds potentieel gevaarlijk vindt, wordt het tijd om af te stappen, denk ik!

De vriendelijke groeten

Ad
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Josje en Ad.
Nee ik vind het helemaal niet gevaarlijk om mijn stuur los te laten.
ik heb al geschreven dat ik dat zelf ook vaak doe.
Ik rijd soms hele stukken met beide handen los. op de auto-pilot.
het is maar als voorbeeld bedoelt.

Ik ken het "wij motorrijders onder elkaar" gevoel niet zo goed.
Ik rijd motor als tweede vervoermiddel en niet als hobby.
Ik groet zo nu en dan ook wel eens, het ligt een beetje aan de situatie.
Als je in de stad loopt, groeten jullie dan ook iedereen die je tegenkomt?

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

Chris, leuk onderwerp. Altijd goed voor discussies.
Als "iedere dag rijder" groet ik wel. Als teken van verwantschap. Ik zou de mensen ook niet kennen als ik ze op straat tegen zou komen, maar dat maakt voor mij niet uit. Overigens woon ik in een dorp waar de mensen elkaar ook op straat gewoon groeten. Zouden we in Nederland allemaal weer eens moeten doen, dan zou de wereld een stuk vrolijker zijn.
Reply
Reactie van bezoeker 'nelleke', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo motorrijders,
het zwaaien op de motor is een vriendelijk gebaar. "Wij motorrijders onder elkaar" bestaat gelukkig nog bij velen. Die dat gevoel niet hebben missen iets, wat ik erg jammer vind. Ik ben een zogehete bakkenist en zwaai gezellig met mijn partner mee. Niets moet en alles mag, tenminste als het veilig is. Wat ik heel charmant in Frankrijk vind is dat de motorrijder die jou inhaalt zijn voet uitsteekt. Ook een teken van zwaaien, dus weer een vriendelijk gebaar. Het is in de wereld toch vaak niet meer zo leuk, dus laten wij het leuk maken en houden door vriendelijk te zijn en te blijven. En, ja ik groet de mensen op straat ook, ook al ken ik ze niet, gewoon omdat het weer een vriendelijk gebaar is.

Met een vriendelijke groet, Nelleke
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron68', geïmporteerd van het oude forum:

Na enige jaren van afwezigheid op de motor, rijd ik inmiddels weer een ruim jaar over onze wegen, wat me opvalt dat er op de snelweg helemaal niet gegroet wordt, dus ook niet meer door mij. Op de secundaire wegen groet ik altijd en zelfs de meeste motoragenten groeten terug.
Er is dus toch nog iets over van dat saamhorigheidsgevoel.
Wat me wel opvalt dat het toch voornamelijk BMW rijders zijn die teruggroeten en de japanse scheurneuzen dit zelden doen.

Groet,
Ron68
Reply
Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum:

Het zwaaien naar elkaar hoort vind ik gewoon bij het motorrijden. Ik zwaai dus ook wanneer ik kan, of het nou op de snelweg een secundaire weg of binnen de bebouwde kom is. En het merendeel groet ook gewoon terug, ongeacht op welk merk motorfiets er gereden wordt. Alleen wanneer er in groepen van een ander "merk" gereden wordt doet men wel eens of ze je niet zien. Maar als je gewoon stug je handje uitsteekt zijn er ook dan altijd wel een paar die niet zo heel erg vatbaar zijn voor het groeps / superioriteits gevoel en je ook terug groeten.
Mijn ervaring is wel dat er tijdens de winters fanatieker word gegroet.

Tot zwaai`s

Rein
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik groet doorgaans ook, helemaal als ik een mede-zijspanrijder tegenkom;-) Alleen niet als ik even twee handen aan het stuur nodig heb, wat met een bak wel eens voorkomt.
En bij ons in het dorp groet vrijwel iedereen elkaar op straat. Mag van mij ook blijven, zoals al gezegd: "het maakt de wereld een klein beetje vriendelijker".
Met een zwaai,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Olaf ', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zwaai altijd behalve zal ik druk bezig ben met 1 of ander koekblik ..
BIJ DEZE ZWAAI IK NAAR ALLE MOTORIJDERS HOIIIIIII

[img]/import/photos/p16997s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)