Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R1200RT met Baehr intercom - problemen
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Sinds kort rij ik een R1200RT met een Baehr intercom (de speciale R1200RT uitvoering) en de intercom valt nogal tegen. Als ik alleen al het contact aan zet (dus de motor nog niet aan) zit er al een ruis in mijn helm die voor de rest constant aanwezig blijft. Als ik dan de motor start, krijg ik een gratis digitale toerenteller in mijn helm erbij in de vorm van een in toon. Deze toon loopt op met het toerental van de motor waarbij deze natuurlijk bij de (voor de R1200RT) normale toeren van 4000 tot 5000 knap irritant is. Heeft iemand ervaring met de combinatie R1200RT en Baehr? En kan iemand me een hint geven wat de oorzaak kan zijn? Voor een prijs van bijna
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Marc,
als een schakeling signalen (waarschijnlijk uit het ontstekingscircuit) oppikt zijn er 2 hoofdaspecten:
1: het ontstekingssysteem produceert teveel signaal
2: het el. circuit is te gevoelig voor externe input.
Een combinatie is uiteraard ook aannemelijk.
In beide gevallen is afscherming geboden. Op mijn R80 boxer zat, toen ik hem kocht, een compleet afgeschermde ontsteking. Het is een oud-overheidsmachine en voor de 2-weg radio was de boel afgeschermd. De intercom afschermen kan ook, als je handig bent en durft. Dan moet je de print in metaal verpakken en een coax draad voor de verbinding tussen de 2 stations gebruiken. De mantel van de coax waarschijnlijk met de metalen verpakking verbinden en misschiien de boel met de min van de motor verbinden.
Ontsteking afschermen en ontstoren moet kunnen met een door BMW leverbare set onderdelen, voor de oude luchtgekoelde staat zo'n set in de catalogus.
En naast deze technische aspecten ben ik ervan overtuigd dat als je voor Eur 1000 zo'n installatie laat monteren dat dan alle nodige aanpassingen van bijvoorbeeld de motor daarbij horen.
Je kan overigens een interessante test doen: leg de draad tussen de 2 stations eens even zover mogelijk bij het motorblok vandaan, bijvoorbeeld over je schouder of zo en kijk of de storing minder wordt. Zo ja dan is in ieder geval de draad een antenne voor de stoorgeluiden.
Succes en sterkte
Egbert
Reply

Bedankt Egbert, alleen moet ik eigelijk aan m'n verhaal toevoegen dat het een lease-motor van m'n werk is. Daar ga ik liever niet zelf aan sleutelen. Bovendien zijn die moderne motoren (zeker BMW) te ingewikkeld qua electronica (CAN-bus en zo). Waarschijnlijk is dat ook het probleem, een gevoelige "high-tech" motor koppelen aan een ander stukje electronica. Ik ga morgen eens met de Hobbyist bellen of zij dit mogelijk al eerder meegemaakt hebben. Het lijkt me bovendien sterk dat Baehr zelf ook niet een oplossing zou kunnen hebben. Ik laat je de uitkomst weten.
Reply
Reactie van bezoeker 'theo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Motorrijder
Wij van de Hobbyist lossen de laatste tijd wel meer problemen op aan door BMW dealers ingebouwde Baehr systemen zeker aan de "Can-bus" motoren.
Dus neem contact met ons op zodat we het probleem op kunnen lossen.
m.vr.gr. Theo.
Reply

Vandaag "even" bij De Hobbyist langs geweest en bekeken wat het probleem was. Het bleek tweeledig te zijn; tussen de BMW-radio en de Baehr intercom moest een "extra" ontstoringsfilter en de kabel van de Baehr intercom naar m'n Pocket PC annex telefoon bleek als antenne te fungeren en moet afgeschermt worden. Dat wordt dus klussen; eerst de kabel uitbouwen, dan omwikkelen met kopperdraad en dan de kabel weer inbouwen en de kopperdraad aan massa leggen. Maar het belangrijkste is dat het probleem nu bekent is..............
Reply

Blij te horen dat je verder komt. Goede gasten daar bij de Hobbyist.
Egbert
Reply

Overigens,
als je een goede electronica winkel in de buurt hebt kunnen ze je waarschijnlijk helpen aan draad die al is afgeschermd en misschien zelfs kant en klaar. Eventueel is zoiets te maken. Ik vermoed dat je 2 aders plus afscherming nodig hebt?
Mail eventueel effe naar boesrijk2home.nl met iets anders in de 2, want zo'n draadje maken is kwestie van de goede draad, de goede stekers en een beetje soldeergeduld.
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)