Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Het lijkt me ook dat Jacob hier het probleem heeft gevonden, Hulde!
richard, een ding begrijp ik niet.
Je schrijft:
Ik heb de bogiekabels bij de bobine omgewisseld met het resultaat dat het inductie probleempje mee verhuisd is naar de linker zijde, aan de kabels of bogiekap ligt het niet want die zijn al vervangen door orginelen van bmw.
Dit snap ik niet, je zegt dat het probleem mee-verhuisd, maar je trekt dan de conclusie dat het niet aan de kabels kan liggen?
Het zal wel aan mij liggen (zoals gebruikelijk ) maar hoe moet ik dit zien?
Nogmaals Jacob, goe gedoan!
Chris van Rooy
Reactie van bezoeker 'Richard van Kampen', geïmporteerd van het oude forum:
Chris,
Wat ik schreef klopte achteraf als een bus als de + zijde (zwakke inductie) van de bobine bij mij rechts zit en deze heb ik verwisseld bij de bobine dan zit de + zijde (zwakke inductie) aan de linker zijde, maar je hebt gelijk dat ik geschreven dat ik de kabels vervangen heb het heeft daar ik niets mee te maken.
Richard van Kampen
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Als ik het goed begrijp, heb je dus de aansluitingen (voeding) plus en min omgewisseld.
Toen verhuisde de klacht dus naar links.
Ik snap 'm.
Dus weer een punt voor Jacob.
Nou, je zult in je carb afstelling moeten gaan zoeken.
Ik vind trouwens de asymetrie van de bobine geen mooie constructie.
Ik denk dat ik hem zou vervangen door zo'n symmetrische bobine, de kwaliteit van de vonk heeft ook gevolgen voor de afstelling zou ik zo zeggen.
Alweer zo'n nieuwe "betere" constructie.
Chris R90S ( met stuurkuipje en TWEE bobines, dus lekker symmetrisch, jawel!)
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:
Heren, ik begrijp weinig van electra. Is het nu zo dat rechts minder hoge spanning levert en daarmee een mindere vonk creert dan links? En hoeveel procent mindeer dan. Het kan toch niet zo zijn dat dat altyd merkbaar is in het al of niet mooi rondlopen van het blok. Of wordt de afstelling van de rechter carb kritischer? Of heeft het helemaal geen invloed op de prestatie maar alleen op de werking van de stroboscoop? Is het allemaal maar marginaal?
Groeten,
Reyer R80 1985 (met s-kuipje)
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:
Een kleine duit in de discussie.
Als ik de discussie zo lees dan denk ik aan de volgende verklaring:
De ontsteek electronica in de stroboscooplamp is wellicht gevoeliger voor positieve dan voor negatieve spanningen in de bougiekabel (of andersom).
Omdat de bobine slechts ÈÈn secundaire (hoogspannings)spoel heeft zal in de ene bougie een vonk van een hoge plus spanning naar aarde slaan en in de andere bougie een vonk van een grote negative spanning naar aarde (chassis).
Via het chassis is de electrische cirkel dan rond.
Voor de werking van de vonk maakt dat niets uit maar blijkbaar voor je lamp wel.
Ik deel de conclusie dat je in de gasfabriek moet zoeken.
p.s. Ik heb ook een R80RT uit 1986. goede keus, zeker in de winter
p.s.2. Wel gevoelig voor het synchroniseren van de gasfabrieken, standaard 2x per jaar bij overgang zomer, winter. Zit volgens mij in de verschillende kabellengten die ik in de gaskabel heb gemeten (ja ik weet het, ze horen even lang te zijn, maar bij mij zijn ze dat niet).
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Om te beginnen: mijn stroboscoop heeft een pijltje dat naar de bougie moet wijzen in de (contactloze) opneemkop. Bij de asymmetrische bobine zal dit pijltje op 1 van de 2 draden juist van de bougie af moeten wijzen, zodat het signaal weer goed wordt opgepakt.
Ook mee eens: zie of je de oude construcite met dubbele bobine in je frame kan hangen, dan heb je inderdaad de bougies parallel hangen, ook dan moet je in beide draden hetzelfde resultaat zien.
Tenslotte, het zal waarschijnlijk niet merkbaar minder vonken, een serie of een parallel bobine want de vonk zal toch tussen massa en electrode van de bougie overspringen. Richting van de vonk kan daar m.i. weinig invloed op uitoefenen.
Prachtig probleem met interessante leerpunten!
Bedankt alle inzenders
Egbert
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Je kunt met deze problemen ook bij dit type motor de storing zoeken
in het onstekingsmodule.
het module is van het type hallgever en is bij elke automateriaal bedrijf verkrijgbaar.
een module welke inwendig een probleem heeft geeft ook als storing het op een cilinder willen aan slaan bij koude start.
bij warme motor denk je nou het is over maar dan heb je als je rijd het idee van nee dit is het niet helemaal
Tom
Reactie van bezoeker 'Bep', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Richard,
Probeer een garage of motorzaak te vinden die nog in het bezit is van een scope ,en die nog weet hoe je de scope-beelden van de ontsteking moet intrepeteren.
Zo kan je uitsluiten danwel bevestigen of het probleem bij het ontstekingssysteem danwel elders te zoeken is.
Groeten Bep.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Tom,
als het probleem aan 1 kant zichtbaar is en aan de andere kant niet dan is de Hall gever in ieder geval onschuldig, want die stuurt beide zijden bij elk bovenste dode punt.
Groeten,
Egbert