Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Zeg het me als ik het mis heb.
De bougies van een BMW vonken toch op allebei de cilinders
Met andere woorden, het maakt eigenlijk geen biet uit op welke cilinder de vonk komt.
In alle gevallen in het bdp krijgt de cilinder een vonk.
Is die cilinder bezig met de uitlaatslag doet 'ie er niets mee en laat hij zijn beurt voorbij gaan.
OK, Je mag dus links met rechts verwisselen, brommer moet gewoon lopen.
Als je dat eens doet?
Heb je niet gewoon een probleem met je carburateur?
Ik heb met name moeite met de constatering dat die andere R80 hetzelfde probleem heeft, dat lijkt me wel al te toevallig.
We krijgen toch niet een draadje zoals onlangs, waar een probleem werd gemaakt dat helemaal niet bestond?
Mijn R90S (de beste ooit gemaakt en de mooiste die er is) loopt ook wel eens een beetje rot.
Zondag nog, ik dacht het is vandaag geen R90S dag........motor loopt zo "rauw".
Todat ik bij een stoplicht even aan mijn chocke-handle voelde en merkte dat deze niet helemaal terug stond.
Terug gezet, werd het TOCH noch een R90S dag en wel 400Km lang!
Wat ik bedoel te zeggen is, kijk eerst eens naar een meer "down to earth" oplossing voordat je het onstekingmechanisme opnieuw uit gaat vinden.
Ik denk dat je met een carb-afstelling zit of met gewenningsverschijnselen, van Jap naar echte mannen machine.
Mijn twee centen.
Chris ( met de mooiste, beste, fijnste, R90S, met carburateurs en natuurlijk niet te vergeten de onvolprezen vermaldijde katrol, jawel!!)
Reactie van bezoeker 'Richard van Kampen', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Zeg het me als ik het mis heb.
De bougies van een BMW vonken toch op allebei de cilinders
Met andere woorden, het maakt eigenlijk geen biet uit op welke cilinder de vonk komt.
In alle gevallen in het bdp krijgt de cilinder een vonk.
Is die cilinder bezig met de uitlaatslag doet 'ie er niets mee en laat hij zijn beurt voorbij gaan.
OK, Je mag dus links met rechts verwisselen, brommer moet gewoon lopen.
Als je dat eens doet?
Heb je niet gewoon een probleem met je carburateur?
Ik heb met name moeite met de constatering dat die andere R80 hetzelfde probleem heeft, dat lijkt me wel al te toevallig.
We krijgen toch niet een draadje zoals onlangs, waar een probleem werd gemaakt dat helemaal niet bestond?
Mijn R90S (de beste ooit gemaakt en de mooiste die er is) loopt ook wel eens een beetje rot.
Zondag nog, ik dacht het is vandaag geen R90S dag........motor loopt zo "rauw".
Todat ik bij een stoplicht even aan mijn chocke-handle voelde en merkte dat deze niet helemaal terug stond.
Terug gezet, werd het TOCH noch een R90S dag en wel 400Km lang!
Wat ik bedoel te zeggen is, kijk eerst eens naar een meer "down to earth" oplossing voordat je het onstekingmechanisme opnieuw uit gaat vinden.
Ik denk dat je met een carb-afstelling zit of met gewenningsverschijnselen, van Jap naar echte mannen machine.
Mijn twee centen.
Chris ( met de mooiste, beste, fijnste, R90S, met carburateurs en natuurlijk niet te vergeten de onvolprezen vermaldijde katrol, jawel!!)
Chris,
Wat mij nu zo bezig houd is het feit dat als ik de stroboscooplamp heb aangesloten en de motor loopt stationair dat knippert de lamp mooi regelmatig als ik het toerental verhoog dan laat hij al gouw een steek vallen dus hoe meer toeren het blok maakt hoe minder de lamp flikkert, dit vind ik nu erg vreemd omdat als ik hetzelfde doet maar dan aan de linker cylinder dan doet de lamp het prima. Hetzelfde heb ik ook gedaan bij mij vriend zijn r80rt en daar was het precies hetzelfde dus voor mij is het rara politiepet.
En even iets over mezelf, mijn laatste twee fietsen een h-d zijn (ook 2cylinders), maar vroeger nog een R45 en daarna een R75-5 gehad dus ik weet wel hoe een oude boxer kan lopen lekker de motor voelen maar toch lekker soepel Thats The Way Of Life.
De carburator zou het ook nog kunnen zijn, een sproeier die niet helemaal open is lijkt me niet ondenkbaar, ik kan alleen dat missen van de stoboscooplamp nog niet plaatsen.
groetjes Richard
ik heb graag nog wat ideetjes over mijn skone boxer
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:
Richard,
Volgens mij is het zo dat twee bobines zijn samengebouwd tot een pakketje. Chris heeft gelijk, links en rechts ontsteken tegelijk. Je kunt dus eenvoudigweg de bougiekabels verwisselen als ook de aansluiting op de bobines om zo vaststellen of het in de bobine of de kabel zit.
Groeten,
Reyer R80 1985 (met s-kuipje)
Reactie van bezoeker 'Richard G', geïmporteerd van het oude forum:
Richard,
je kan de bouie kabels omwisselen links/rechts. Kontacten goed schoon maken en de bobine aansluiting naar bougiekabel goed kontroleren op haarscheuren . En nog een keer kijken met de stroboscoop. Dan weet je zeker of het de bobine is of de bougiekabel met dop.
Je kan ook de motor in het donker starten en de bobine kontroleren, als deze 'lekt' bij de uitgang naar de bougiekabel dan zie je mooie blauwe vonken naar het frame springen.
De bougiekabels en doppen hebben niet het eeuwige leven.
Richard G
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Ga eerst maar eens de bovenstaande tips uitproberen, het lijkt me dat er iets bij moet zitten.
De tip van Richard met doorslag lijkt me ook wel nuttig.
H-D ervaring telt in mijn ogen niet aangezien dit geen motor is.
Chris (Mijn R90S behoeft geen introductie, dacht ik zo)
Oh ja, weet je dat de mijne een S-kuipje heeft, lekker puh.......
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:
Feit is dat de carburateur afstelling en sychronisatie meer krtischer wordt bij de grotere cilinder inhouden, een 1 liter beemer is lastig echt goed af te stellen.
Dat je flitser bij stijgend toerental raar doet kan ook ook aan het apparaat liggen.
Zijn de menbranen van je carbs ok en heel? Naalden in dezelfde stand opgehangen?
Je kan idd de bougiekabels gewoon links rechts verwisselen, wat maakt dat voor verschil? Als je 150km/u haalt kan er niet zoveel mis zijn
Reactie van bezoeker 'Richard G', geïmporteerd van het oude forum:
Richard,
Als je er niet uitkomt kan je bij mij een bobine gebruiken, om te zoeken waar de fout zit. Ik woon in de omgeving van Leiden.
Het is ook 1 bobine met een dubbele uitgang met een primaire weerstand van 3 Ohm.
Richard
Reactie van bezoeker 'Richard van Kampen', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Richard,
Als je er niet uitkomt kan je bij mij een bobine gebruiken, om te zoeken waar de fout zit. Ik woon in de omgeving van Leiden.
Het is ook 1 bobine met een dubbele uitgang met een primaire weerstand van 3 Ohm.
Richard
Richard,
Dank je wel voor je aanbod, het is jammer dat ik in Brabant woon, toch nog een hele afstand, maar nogmaals bedankt.
Ik heb de bogiekabels bij de bobine omgewisseld met het resultaat dat het inductie probleempje mee verhuisd is naar de linker zijde, aan de kabels of bogiekap ligt het niet want die zijn al vervangen door orginelen van bmw.
Ik heb een vraag aan jou, ben je toevallig in het bezit van stroboscooplamp, als dat zo is wil je dan bij jou motor de inductie van je bogiekabels vergelijken, het resultaat bij mijn motor is dat de inductie rechts minder is dan de linker zijde.
Ik heb het vemoeden dat dit verschil toch vaker voorkomt.
Ik heb van mijn rechter carburator de membraan nagekeken en die was in orde.
Richard van kampen
Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum:
De standaard spoel heeft voor beide uitgangen maar 1 spoel door deze constructie zal de negatieve kant een sterkere vonk geven dan de positieve kant.
Je zou dus een "verschil" kunnen zien.
een en ander wordt toegelicht door silent hektik. Het plaatje komt ook bij hun vandaan.
[img]/import/photos/p16818s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Jacob,
wellicht heb je hiermee de verklaring van het probleem te pakken.
Helder plaatje.
Groeten,
Egbert
|