Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aankoop R1100RT of R1150RT
#1
Reactie van bezoeker 'Andr', geïmporteerd van het oude forum:

Goedendag,

ik overweeg een andere motor te kopen, nu weet ik niet precies wat te doen,
ik zou graag willen weten of er veel verschil is tussen een R1100 of R1150.
Moet ik bij aankoop nog ergens specifiek op letten.
Ik rij nu een K100RT uit 1988 en overweeg dus een boxer te kopen, is er een erg groot verschil in rijden tussen een K of R serie?

Hopelijk kunnen jullie mij wat nuttige informatie vertellen voordat ik tot aanschaf over ga.

BVD

Gr. en veel rijplezier Andr
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Ga eerst eens proefrijden op een R.

Het zijn 2 totaal andere karakters, en ms bevalt een boxer niet.

Groeten, Paul.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'AndrÈ', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt Paul voor je reactie, maar kan je mij misschien ook vertellen of er een groot verschil zit tussen een R1100 en R1150, dan weet ik in ieder geval waar ik een proefrit op moet gaan maken.



Bedankt gr. AndrÈ
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Andre,

Ik heb 2 R1100RT's gereden en rij nu op een R1150RT. Veel verschil zit er niet in vind ik maar wat puntjes op een rij:
De 1100 heeft een 5 bak, de 1150 een 6. Hierdoor is het verbruik van de 1150 iets lager als van de 1100. Wel vind ik de stap van 5 naar 6 te groot dus om nou te zeggen dat de 6 bak een voordeel is?
De 1150RT heeft het nieuwe BMW gecombineerde remsysteem. Ik vind het zelf niet prettig dat de voetpedaal zowel voor als achter remt. Een U-bochtje maken met de achterrem slepend erbij is er niet meer bij. Zodra je de remmen aanraakt beginnen er allerlij pompen te draaien, leuk als het werkt, onbetaalbaar als het een keer kapot gaat. Bovendien zijn de remmen van de 1100RT ook erg goed. BMW vindt het in ieder geval een prachtig systeem, de helft van de handleiding van de 1150RT gaat over het remsysteem????
De 1150RT heeft een 1 inch groter achterwiel als de 1100, hierdoor zou die volgens de dealer beter sturen maar je raad het al: ook hier merk ik weer weinig van.
De verlichting (koplamp) van de 1150RT is wel veel en veel beter als die van de 1100RT.
De uitlaat van m'n eerste RT (uit 1996) roeste niet. Van mijn 2001 1100RT roeste die een beetje, van de 1150RT roest die als een gek, zal wel duits RVS (roest vrij snel) zijn.

Kortom, naar mijn mening maakt het niet veel uit of je een R1100 of een R1150 rijdt, beide zijn zeer goede motoren geschikt voor een paar honderd duizend kilometer rijplezier.

Succes,

Peter
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Een 1150 is een doorontwikkeling van de 1100.

De motor heeft 50cc meer gekregen, daardoor iets meer vermogen en koppel, een 6-bak, ipv. de ouwe 5-bak.
Verder wat kleine optische en techniese wijzigingen, niks spectaculairs.

De laatste serie 1150 heeft een twin-spark motor en bekrachtigde remmen, maar of dat nu een stap vooruit is, zijn de meningen over verdeelt.

Zoals ik al zei, ga eerst maar eens proefrijden op de verschillende modellen.

Groeten, Paul.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Leon Lux', geïmporteerd van het oude forum:

De versnellingsbak van de R1150RT (en R850RT van na 2001) is geen 6-bak, maar een 5+E bak. De E-versnelling fungeert als overdrive (E= Economy) en is dus gedacht voor snelweg-ritten. Op lange snelweg-ritten is de E-versnelling prima, buiten de snelweg gebruik ik 'm nooit.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

heb ze allebei gehad, overigens de 1150 (monospark) met sportbak, dus een echte zesbak! de 1100 was minder krachtig in middengebied en voelde door (banden?) op een of andere manier zompiger aan. Toch was de 1150 zuiniger (net iets minder toeren door iets meer koppel (+ 100nm volgens tests)) De prijs is uiteindelijk doorslaggevend. een 1100RT koop je tot 7.5 mile en de 1150 vanaf 8,5mile. laat je niet leiden door hogere km standen maar als het met een lage km-stand kan, voor dezelfde prijs zou ik voor de lager km stand gaan. Nog 1 ding: bij een dealer betaal je gauw 1500 eurie meer als diezelfde betrouwbare RT bij een particulier. RT's zijn werkpaarden maar dit hoeft niet te betekenen dat ze slecht onderhouden zijn.

Punten:

-Koppeling.
-Bak
-speling paralever.
-ABS storing. (peceta's!)
-slecht werkende injectoren.
-(overmatige) lekkage cardan/pignon.
-schijven
-Electrische storingen (vaak losgekomen stekkers als gevolg van demontage en daarna niet goed in elkaar zetten...jahaha het betaat echt)
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'dennis', geïmporteerd van het oude forum:

Hoe is de verhouding tussen R850RT en R100RT?
Ik zit te denken om mijn vertrouwde R100Rt ('77 ) in te wisselen voor een nieuwere RT, maar zit nu nog te twijfelen tussen de R1100 en R850 ( de r1150 zit zwaar boven mijn budget ).
Wat betreft de prijzen zit er een behoorlijk verschil tussen de 850 en 1100, maar over het algemeen hebben de 850 ook veel meer kilometers gemaakt.
Nu maak ik ook behoorlijk wat kilometers ( 100km per dag woon-werk en daarnaast nog de nodige toerkilometers ), dus is voor mij het verbruik een belangrijk punt.

Reply
#9
Hey,
Ik bezit een bmw rt1150 bwjr 2004. Plots stilgevallen. Nieuwe halsensor gestoken na diagnose ..start nog altijd niet. Injectoren vervangen maar verstuifd geen benzine.. komt niks uit..ik denk dat ze geen impuls krijgen om te openen.
Iemand een idee of tip ..een relais misschien? Heb ook als test startpilot in verstuivergat gespoten sloeg effe aan dus vonk ok.

Groeten
Evp
Reply
#10
benzinepomp of het relais van de benzine pomp. Ik zou dit eerst even checken: krijgt de pomp spanning? Deze blijft maar een paar seconde op de pomp staan na het aanzetten. Als de motor niet draait valt de spanning na ca 3 seconde weg (veiligheidsvoorschrift). Ook zou je kunnen checken of er brandstof uit de pomp komt.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)