Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Chris,
Ik begin met de geometrie, effect op het stuurgerdag.
Vooral op de boxers vanaf 1970.
Orgineel rijd BMW zeer goed, welk type ook.
Op de /5 uit '69'/'70 die is uigevoerd met een korte achterbrug. Twee jaar later is die vervangen door een brug die 4 tot 5 cm langer is. Wielbasis langer.
Dit had te maken op hogere snelheden dat de motor instabiel werd.(zoeken)
De langere wielbasis is minder wendbaar, maar het voorwiel gaat minder makkelijk omhoog.
Om zonder het frame te verzagen kan je wel de geometrie aanpassen;
Voorband.
Voorwiel
Achterband
Voorvork door de balhoofdplaten steken. Deze is al genoemd en is makkelijk te veranderen.
Een nadeel als je de geometrie gaat veranderen is, dat je niet weet wat de motor gaat doen op hogere snelheden, vooral als de balhoofdshoek kleiner wordt.
Ik heb zelf 1000cc blok in een R75/5 met langere achterbrug(dit is om het voorwiel langer aan de grond te houden), R100s voorvork(dezelfde lengte als/5), het voorwiel is 18 inch met een band 100/90/18.
Achterband is een 130/70/18. Dit kan niet lager vanwege de grondspeling.
De bovenste punten van de achtervering is iets verplaatst zodat er iets meer grondspeling is. Dit is het subframe.
Als er een 100/80/18 voorband op zit stuurt die nog beter, alleen met zijwind had ik 3 banen breedt nodig. Dus je ziet dan dat je te ver bent gegaan.
Hier kom je vanzelf achter als je iets gaat veranderen, met het een komt het ander.
Richard
Ps het kan nog gekker als je het frame gaat verzagen en veranderen.
[img]/import/photos/p16405s.jpg[/img]