Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het effect van de geometrie op het stuurgedrag.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ronaldo,
prima reactie. Welkom in de club en ook als je een serieus draadje hebt.
ik hou ook wel van een beetje geinen en als Kasper een keer wat weggooit vind ik het ook OK, hij gaat er zuiver mee om. Kasper is de man achter de Hobbyist, onze gastheer dus.
Veel leesplezier,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:

Ja Egbert,is dat wel zo.
Ik denk namelijk dat Casper"onze gastheer"een web master heeft.

Groeten Chefke

Reply

Chefke,
ik weet dat een medewerker de site runt, en ik weet ook dat Kasper ook kijkt en soms reageert. En wie dan eventueel ingrijpt maakt mij niet uit, het gebeurt in mijn ogen heel goed, correct en zorgvuldig. Alleen jammer van de Harley grapjes ;-)
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'boxer-rinus', geïmporteerd van het oude forum:

ik vind dit onderwerp wel degelijk iets om over na te denken hoor . goede inbreng van Chris.
maar ik heb mijn bochtentechniek al besproken in het ""achterrem draadje"".
dus heb ik eigenlijk weinig te melden.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Chris,

Ik begin met de geometrie, effect op het stuurgerdag.
Vooral op de boxers vanaf 1970.

Orgineel rijd BMW zeer goed, welk type ook.
Op de /5 uit '69'/'70 die is uigevoerd met een korte achterbrug. Twee jaar later is die vervangen door een brug die 4 tot 5 cm langer is. Wielbasis langer.
Dit had te maken op hogere snelheden dat de motor instabiel werd.(zoeken)
De langere wielbasis is minder wendbaar, maar het voorwiel gaat minder makkelijk omhoog.
Om zonder het frame te verzagen kan je wel de geometrie aanpassen;

Voorband.
Voorwiel
Achterband
Voorvork door de balhoofdplaten steken. Deze is al genoemd en is makkelijk te veranderen.

Een nadeel als je de geometrie gaat veranderen is, dat je niet weet wat de motor gaat doen op hogere snelheden, vooral als de balhoofdshoek kleiner wordt.

Ik heb zelf 1000cc blok in een R75/5 met langere achterbrug(dit is om het voorwiel langer aan de grond te houden), R100s voorvork(dezelfde lengte als/5), het voorwiel is 18 inch met een band 100/90/18.
Achterband is een 130/70/18. Dit kan niet lager vanwege de grondspeling.
De bovenste punten van de achtervering is iets verplaatst zodat er iets meer grondspeling is. Dit is het subframe.

Als er een 100/80/18 voorband op zit stuurt die nog beter, alleen met zijwind had ik 3 banen breedt nodig. Dus je ziet dan dat je te ver bent gegaan.

Hier kom je vanzelf achter als je iets gaat veranderen, met het een komt het ander.

Richard

Ps het kan nog gekker als je het frame gaat verzagen en veranderen.

[img]/import/photos/p16405s.jpg[/img]
Reply

Hee richard,
de kuip nog niet overgespoten zie ik ;-)
Egbert
Reply

Egbert,

Jawel, de vorige kleur was watzwart.

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'chefke', geïmporteerd van het oude forum:

Wat voor zwart?

chefke
Reply
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Richard,
Wat heb jij gedaan om je 130 achterband in de achtervork kwijt te kunnen?
Ik heb 17" wielen die iets uit het midden gespaakt zijn, ik kom dan niet uit bij de uitsparing
die in de achtervork zit (aan de cardankant) om de band wat extra rumte te geven.
Dus mijn maximale bandbreedte is 120. terwijl ik eigenlijk wel een 130 wil.
Kleinere wielen (met veel meer keuze in banden) geeft een duidelijk beter stuurgedrag.
groet Frank.
Reply

Hoi Richard,
Frank,

Mijn achterwiel is uit het midden gespaakt, 1cm. En ik heb een achterbrug zonder demper, deze is ook iets dunner gemaakt bij het breedste punt van de band waardoor ik ook 1 cm heb gewonnen. De achterbrug is wel aan de onderkant verstevigd.
Hierdoor kan ik een 140 achterband monteren.
Ik heb wel een 3 inch breed bij 18 inch achtervelg ipv 2.15 bij 18.

Een modernere achterbrug heeft een schokopnemer, waardoor je weinig aan de achterbrug kan veranderen.

Een nadeel van een breder achterwiel is dat het niet meer tussen de achterbrug en de remschoenen past tijdens het monteren van het achterwiel. Ik moet dus ook de haakse overbrenging los maken.

Richard
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)