Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:<blockquote>De - aan de - en de + aan de + De auto moet een beetje harder draaien dan stationair. Als alles goed is moet ie het doen. Dan eerst de + losmaken en dan de - Schade kan zo niet ontstaan.
Opschieten want de zon is er al en het is zomertijd! Mooie tocht. Gr. M.
Bovenstaande is niet helemaal waar, de motor van de auto mag ABSOLUUT NIET draaien, de dynamo van de auto levert dan namelijk 14,4 volt wat te hoog is voor de electronica van een motorfiets. Heb al motorfietsen hierdoor kapot zien gaan. Gewoon de auto accu aankoppelen en starten.
Groet Ron.</blockquote>De vraag was
Ik heb sinds drie dagen mijn rijbewijs en wou vanmorgen wegrijden op mijn r76/6 maar de accu is niet sterk genoeg om te starten. Kan ik met behulp van startkabels via de auto mijn motor starten of loop ik dan risico dat ik mijn electronische cirquit doorbrand graag reactie
Het gaat hier dus om een R76/6
Je weet wel zo'n lekkere oude fiets uit het electronica vrije tijdperk.
Dus niks aan de hand, gewoon doen.
Verder, 14.4V is gewoon de normale maximale laadspanning voor loodaccu's.
Zit ook op de nieuwe fietsen.
Waarschijnlijk heb je gewoon pech gehad bij dat doorbranden van de electronica OF je hebt een aardlus gecreeerd (door de min ergens op het frame te zetten) waardoor de hoge stromen op de verkeerde plek door het frame liepen.