Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor starten via auto accu
Reactie van bezoeker 'ester', geïmporteerd van het oude forum:

Best rijders,

Ik heb sinds drie dagen mijn rijbewijs en wou vanmorgen wegrijden op mijn r76/6 maar de accu is niet sterk genoeg om te starten. Kan ik met behulp van startkabels via de auto mijn motor starten of loop ik dan risico dat ik mijn electronische cirquit doorbrand graag reactie
Reply
Reactie van bezoeker 'Marinus', geïmporteerd van het oude forum:

De - aan de - en de + aan de + De auto moet een beetje harder draaien dan stationair. Als alles goed is moet ie het doen. Dan eerst de + losmaken en dan de - Schade kan zo niet ontstaan.
Opschieten want de zon is er al en het is zomertijd! Mooie tocht. Gr. M.
Reply
Reactie van bezoeker 'ron68', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:De - aan de - en de + aan de + De auto moet een beetje harder draaien dan stationair. Als alles goed is moet ie het doen. Dan eerst de + losmaken en dan de - Schade kan zo niet ontstaan.
Bovenstaande is niet helemaal waar, de motor van de auto mag ABSOLUUT NIET draaien, de dynamo van de auto levert dan namelijk 14,4 volt wat te hoog is voor de electronica van een motorfiets. Heb al motorfietsen hierdoor kapot zien gaan. Gewoon de auto accu aankoppelen en starten.

Groet Ron.
Reply
Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb mijn bmw's K en R serie al vaker vanaf de auto gestart.
Ook mijn guzzi met dezelfde bosch electronica vind die behandeling prima.
je kan ook gewoon electrische vervangingsonderdelen bij de automaterialenhandel kopen voor je tweeklepsboxer en K-serie dus wat zou er stuk gaan?
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>De - aan de - en de + aan de + De auto moet een beetje harder draaien dan stationair. Als alles goed is moet ie het doen. Dan eerst de + losmaken en dan de - Schade kan zo niet ontstaan.
Bovenstaande is niet helemaal waar, de motor van de auto mag ABSOLUUT NIET draaien, de dynamo van de auto levert dan namelijk 14,4 volt wat te hoog is voor de electronica van een motorfiets. Heb al motorfietsen hierdoor kapot zien gaan. Gewoon de auto accu aankoppelen en starten.

Groet Ron.</blockquote>De vraag was

Ik heb sinds drie dagen mijn rijbewijs en wou vanmorgen wegrijden op mijn r76/6 maar de accu is niet sterk genoeg om te starten. Kan ik met behulp van startkabels via de auto mijn motor starten of loop ik dan risico dat ik mijn electronische cirquit doorbrand graag reactie

Het gaat hier dus om een R76/6

Je weet wel zo'n lekkere oude fiets uit het electronica vrije tijdperk.

Dus niks aan de hand, gewoon doen.

Verder, 14.4V is gewoon de normale maximale laadspanning voor loodaccu's.
Zit ook op de nieuwe fietsen.
Waarschijnlijk heb je gewoon pech gehad bij dat doorbranden van de electronica OF je hebt een aardlus gecreeerd (door de min ergens op het frame te zetten) waardoor de hoge stromen op de verkeerde plek door het frame liepen.
Reply
Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum:

gewoon starten, kabels aan sluiten eerst de plus dan de massa
en starten, heb regelmatig met een 12 volt accu uit een bus , bedoel dus een touringcar auto's en motoren gestart van allerlei pluimage
we hebben een startwagentje 24 volt , dan halen we even een accu los hebben we 12 volt
Nog nooit geen probleem geweest, behalve hier weer, op dit forum gaat het meestal over , als dit als dat
Reply
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:

gewoon doen,
ik doe het ook wel eens bij mijn R80 met electronische onsteking en nog nooit een probleem gehad.
Lekker rijden
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Als wegenwachter wil ik graag nog wat toevoegen. Wij starten ook gewoon allerlei types motorfietsen gewoon op met lopende automotor. Wel ÈÈn ding: op het moment dat we de spanning van de startkabels afhalen zetten we even het licht (of een andere verbruiker) aan van de motor om piekspanningen die ontstaan met het loshalen van de kabels de gelegenheid te geven af te vloeien via een verbruiker. Piekspanningen kunnen (ik zeg kunnen) computers beschadigen.
Elektronische ontstekingen kunnnen echt heel veel hebben.
Jonge BMW's met can-bus laden we vaak eerst de accu flink op voordat we startpogingen gaan doen, dit om het systeem de gelegenheid te geven even bij te komen. Dit om te voorkomen dat de dynamo plots heel veel stroom/spanning gaat leveren en dan gebeuren er hele rare dingen. Licht gaat zomaar aan bv.
We zullen het wel weer druk krijgen met het komend voorjaar, leuk!
Een tipje: tap even de vlotterkamers af voordat je gaat starten, kan het condenswater weg.
Weer veel motorplezier iedereen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Marcel, dat zijn tenminste tips waar iemand iets mee kan.
En nu verder geen geneuzel over 14,4 volt of iets dergelijks, ik heb laatst mijn brommer met een 120 Amp/Hr. tractoraccu gestart, nix probleem.
Denk eraan stroom wordt afgenomen, niet uitgedeeld!

Prima Marcel!

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Chris, hoe groot (A)de accu maakt tuurlijk geen fluit uit, maar dat begreep je al. Voor dit soort startklusjes heb ik een 120 Ah accu staan, die start desgewenst mijn auto of motor, effe ernaast zetten kabeltjes erop en starten. de noodzaak om de auto ernaast te laten draaien zie ik niet. De motor zal die accu echt niet snel leeg trekken. Grootste vaudt is dat mensen startkabels erop en hop, dot gas en het andere voertuig gaan starten, laat de lege accu effe 5 minuten bijladen, dit werkt veel beter.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)