Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'wouteRT', geïmporteerd van het oude forum:
Hoe kan ik testen of mijn optimate III goed werkt?
Vorige week is een nieuwe gel-accu van BMW geplaatst en heel het weekeinde is de optimate aangesloten geweest in stopcontact dahboard (R1100RT). Vanochtend starten en meteen abs-storing. 100 meter gereden, uit en weer aan, alles doet het weer. Terug bij af dus.... Ik verdenk dus mijn optimate, al is deze nog maar twee jaar oud.
Groet,
wouteRT
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Wouter, ik heb niet zo'n moderne fiets, maarre....... wat is een Optimate?
Chris
Reactie van bezoeker 'Hendrik', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Wouter,
Dat is nu het nadeel van een druppellader die een ontlaad karakteristiek heeft.
Het wordt al tijden in twijfel getrokken door accufabrikanten of dit nu wel zo verstandig is.
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Aha, een Optimate is dus een druppellader, dank je wel!
Chris
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Wouter,
Dat ligt niet aan je optimate maar aan de RT. Ik liep in de winter ook altijd te klooien met m'n ABS op m'n R1100RT. Het is gewoon een beetje een rare contructie van BMW: ok, dat de ABS uitvalt bij te lage spanning kan ik me wel voorstellen maar zodra de spanning weer op pijl is zou die vanzelf weer aan moeten slaan maar helaas.
Op dit forum staat wel een oplossing hiervoor vermeld maar dan moet je wel wat aan je bedrading sleutelen.
Succes,
Peter
Reactie van bezoeker 'Olaf', geïmporteerd van het oude forum:
optimate 3 is een lader plus druppel lader en tester .......
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb bij mijn R100R ook een keer iets vreemds met mijn Optimate gehad. Schoonmaken van het stopcontact bood uitkomst: kennelijk wat vuil of aanslag dat voor overgangsweerstand zorgde.
Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum:
Aan laders zoals de Optimate 3 worden te veel kwaliteiten toegedicht.
Al jaren een goedkoop druppelladertje aan mijn motor hangen en tot nu toe nog altijd starten en lopen.
Inderdaad wat Jakob zegt. Accufabrikanten zeggen al dat je een accu koel en in rust moet wegzetten. Het simuleren van een rit schijnt sulfatering zelf in de hand te werken.
Reactie van bezoeker 'Jan Wessels', geïmporteerd van het oude forum:
Om mijn beide accu's te laden (R75/5 en R858r ABS) gebruik ik de optimate III sinds een paar maanden. De accu van de 850 laadt ik via het boordcontact, de andere staat los. Als het groene lampje brandt trek ik de stekker uit het stopcontact. Na een paar dagen sluit ik weer een accu aan (om en om). Ik hou er niet zo van dat allerlei apparaatjes dag en nacht aanstaan...;-)
De optimate III doet zijn werk goed, mijn oude Absaar vergat ik eens en toen stond de accu flink te borrelen, dat komt nu niet meer voor. Ook niet als ik het wel een keer vergeet. En het ABS functioneert nu probleemloos (anders na even rijden stoppen, motor uitzetten en weer opnieuw starten..;-( ).