Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'ronald', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Mijn RT geeft op de gelijkrichter met losse rode draad niet meer dan 11,5 Volt bij verhoogde toeren. zou 14V moeten zijn van de dynamo. Rotorweerstand 4 ohm, stator 0,7 ohm. meet bij ca 1500 toeren ca 7 Volt bekrachtiging op de rotor. deze zakt bij hogere toeren naar 3-4 volt. Snap er niks van. Gelijkrichter is goed vlgs dealer Jensen, heeft hem gemeten.
Wie weet wat er misschien aan de hand is ????
Reactie van bezoeker 'Rob van der Sluijs', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Ronald, als die diode en voltregelaar van 1981 zijn, lijkt het mij dat je ze beter beide kunt vervangen, ik weet het ,het kost een paar euro maar je bent van het gezanik af, want ook de bedrading van deze apparaten hebben een inwendige weerstand over de jaren opgebouwd,
Gr. uit Canada
Rob R80RT
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Ronald,
je kan van mij een regelaar lenen om te testen of daar je probleem ligt. Kost je alleen de porto als je hem niet zelf kan halen in Beetsterzwaag. Mail naar boesrijk2home.nl met iets anders voor de 2.
Er zijn ook testmethoden voor jouw probleem, die staan in de meeste handboeken wel aangegeven.
succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Ronald,
Dit schreef je:
Datum: 19-03-2006 21:03 Door: ronald quote ª
Peter, heb r100rt met zelfde probleem of erger. stook niet hoger als 11,6 Volt op de accupolen. meet 4 ohm over rotorwikkeling en 0,7 ohm over statorwikkelingen.
op diodeplaat met losse rode draad kom niet verder als 11,5 Volt bij verhoogd toeren. Verder bekrachtiging rotor bij ca 1500 toeren ca 7 Volt met meer toeren zakt spanning op rotor naar 3-4 Volt. zou het daar iets mee te maken hebben ??
op dit moment grijns ik iets minder.....
Als de motor meer toeren gaat maken dan moet de veldspanning zakken (rotor).
Dit klopt, dus je spanningsregelaar is niet stuk.
Het kan zijn dat je een van de fase mist van de diode plaat, waarschijnlijk een van de grote diodes die aan de pluszijde zit, of de printbaan is gescheurd.
De kleine diodes op de printplaat zijn wel goed omdat deze aan de spanningsregelaar zijn aangesloten en die bekrachtigd weer de rotor.
Richard
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:
Als je accu een interne sluiting heeft is de klemweerstand daarvan lager, trekt hij meer laadstroom en kan de dynamo het niet bijbenen met een te lage(-ere) spanning als gevolg.Laat je accu ff doormeten of meet de klemspanningh open.
De rotoren zijn ook bekende struikelpunten.
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:
Opgelost !!!
Ben gaan meten volgens tips. Wees toch richting oude mechanische spanningsregelaar.
Met dealer Jensen overlegd en maar een nieuwe voor 50 Euries gekocht.
Nu weer keurig 13.8 tot 14 Volten op de accu-polen.
Blijkbaar werd het rotorveld inderdaad niet meer genoeg bekrachtigd (gebeurt ook door spanningsregelaar) moet ca 6-7 Volt blijven wil je 14V uit de dynamo peuteren.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.