Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ratelende startmotor
Reactie van bezoeker 'Marcoen', geïmporteerd van het oude forum:

De startmotor van een R60/6 geeft regelmatig een ratelend geluid. Waarschijnlijk veroorzaakt doordat de bendix niet(of niet goed) aangrijpt in het vliegwiel.Dit gebeurt meestal 4
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei Vleugels', geïmporteerd van het oude forum:

Startmotor theorie:
Als het startrelais wordt bekrachtigd gaat de vork naar buiten en het tandwiel een beetje verdraaien op de spindel en "draait" zich in de starterkrans. Vergelijkbaar met een bout en moer.

Helemaal bekrachtigd (vork helemaal uit) komt de stroom pas op gang en wordt de motor aangedreven. Draait het tandwiel nu niet goed "in" de starterkrans dan krast het langs de starterkrans (en door mijn ziel!)

Remedie:
startmotor uitbouwen, lagercontrole; vorklageringcontrole, tandwielspindelcontrole en smeren; electrische check eveneens doorvoeren.(e-motor en relaistest)

Ook kan spanningsval 8Volt en minder dit veroorzaken! Even voltage meten tijdens starten!

mvg Lei Vleugels
Reply
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Ratelend geluid: dikke kans dat je accuspanning te laag wordt bij starten. Even de multimeter erop en dan starten.

Gierend geluid: bendix vervangen, deze slipt als het ware door. Heb ik ook gehad, startmotor meerdere malen tevergeefs losgehaald en weer in elkaar gebouwd. Bendix vervangen (kostte ca. 30 euro bij een Bosch-servicecentrum) en nooit meer problemen gehad. De accu gaat sindsdien vreemd genoeg ook veel langer mee.
Reply
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:

hoi ik zou ook maar eens naar de starterkrans kijken (vliegwiel) of die niet beschadigd is sucses frans (braam of versleten tanden)
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Gewoon de accu eens goed opladen.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Zeker weten dat de massa goed is? Desnoods testen met startkabel direct op motorblok en accu-min. Startmotor zit goed vast? Startrelais?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)