Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
montage van zijspan aan R60/5
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Frank,
het gaat mij om de frame aanpassingen, daar kan ik en wellicht kunnen velen misschien wat aan heben.
alvast bedankt
egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Egbert,
De foto's komen maar dat wordt wel volgende week want mijn spulletjes liggen
elders.
Groet frank
Reply
Reactie van bezoeker 'Okke', geïmporteerd van het oude forum:

Jorgen (waar haal je die puntjes eigenlijk vandaan?) Halflife (of live?) heeft gelijk wat het ombouwen van je R5-blok naar R100 betreft. Daar passen -7 cilinders niet in. Dus kun je niet zomaar ombouwen naar 1000 CC. Zoals ik tot mijn schade ondervond. Verder niks mis mee, met die -5 blokken, dat ben ik met je eens. Nou ja, te weinig laadvermogen hooguit, maar daar kun je wat aan doen. Voor het overige degelijk spul.
Ik ben niet zeker of R90-6 cilinders misschien nog wel passen in een -5 carter. Dat zou ook aardig in de buurt moeten zijn qua vermogen. In ieder geval is R75 een afrader (die heb ik er nu al bij 2 zijspannen uitgegooid) tenzij je het blok echt gaat kietelen misschien. Maar voor zover ik het begrijp koop je daar wel PK's mee, echter geen koppel. En dat is nou net wat je nodig hebt in een zijspan. Je hebt oempff nodig, en de Wet van Oempff stelt dat oempff = cilinderinhoud.

Vier- of vijfbakken, maakt wel een beetje uit, maar niet zoveel, is mijn ervaring. Feitelijk is een vijfbak een vierbak met een 3.5 versnelling erin. Je zit op de snelweg toch altijd in de bovenste versnelling (= dus feitelijk in zijn 4).

Reply
Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik kan me herinneren dat verstegen uit schaik relatief goedkope schommelarmvoorvorken
levert waarbij je de naloop zelf kunt afstellen. Voor het bevestigingspunt bij het balhoofd
heb ik een extra pijp onder de bestaande gelast. Tussen de voorste framebuizen (die pijp zit er bij latere frames standaard) waaraan ik een bevestigings punt geschroefd heb,
Ook heb ik een plaat gelast vanaf de bovenste horizontale pijp naar beneden. Die plaat is zo
groot dat ik het ontstekingsdeksel er nog af kan halen. In die plaat zit dan een gat waar het
oog doorheensteekt om je schoorstang aan vast te zetten. Voor het bevestigingspunt beneden achter raad ik aan om niet het hulpframe te gebruiken want alles hangt dan
aan 1 kant van je frame. Ik heb de middenbok met allu blokken aan het frame vastgezet
en aan die middenbok een degelijk oog gelast. Ook heb ik nog een extra stuk pijp gelast
tussen de framedelen net achter de tank. Ook weer om de krachten te verdelen tussen
het hele frame en niet die ene pijp waar je bevestigingspunt zit. Ik vind die extra verstevigingen erg fijn om een zo stijf mogelijk geheel te krijgen wat het stuurgedrag
echt enorm ten goed komt. De achtervork is nu de zwakste schakel, maar zoals iemand
al terrecht opmerkte een zijspan is nooit klaar.
Frank
over verstegen ben ik gauw klaar, die meneer gaat alleen voor het geld.
hij verkoopt je rustig een velorexje om aan een harley te hangen.
als het om zijspannen gaat moet je die man links laten liggen.

lassen aan een frame mag niet van de rdw.
da's niet voor niets en dat vind ik wel zo'n prettig idee.
je kan dan beter een demontabel brugstuk tussen de voorste buizen maken.
die pijp tussen het achterframe is ook een goed idee maar daar geldt hetzelfde voor.
die middenbokoplossing klinkt heel mooi, kan daar hier ook een plaatje van komen?

het dusdanig verbouwen van een 60/5 vind ik wel zonde.
kan je dan niet beter de r60 een nieuw tehuis gunnen en op zoek gaan naar een lelijke R80.
dan heb je net genoeg vermogen en die hebben die voorste verstijving al.
als je een nette R60 hebt brengt die bijna net zoveel op als een oude lelijke R80 met zijspan kost.
Reply
Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik kan me herinneren dat verstegen uit schaik relatief goedkope schommelarmvoorvorken
levert waarbij je de naloop zelf kunt afstellen. Voor het bevestigingspunt bij het balhoofd
heb ik een extra pijp onder de bestaande gelast. Tussen de voorste framebuizen (die pijp zit er bij latere frames standaard) waaraan ik een bevestigings punt geschroefd heb,
Ook heb ik een plaat gelast vanaf de bovenste horizontale pijp naar beneden. Die plaat is zo
groot dat ik het ontstekingsdeksel er nog af kan halen. In die plaat zit dan een gat waar het
oog doorheensteekt om je schoorstang aan vast te zetten. Voor het bevestigingspunt beneden achter raad ik aan om niet het hulpframe te gebruiken want alles hangt dan
aan 1 kant van je frame. Ik heb de middenbok met allu blokken aan het frame vastgezet
en aan die middenbok een degelijk oog gelast. Ook heb ik nog een extra stuk pijp gelast
tussen de framedelen net achter de tank. Ook weer om de krachten te verdelen tussen
het hele frame en niet die ene pijp waar je bevestigingspunt zit. Ik vind die extra verstevigingen erg fijn om een zo stijf mogelijk geheel te krijgen wat het stuurgedrag
echt enorm ten goed komt. De achtervork is nu de zwakste schakel, maar zoals iemand
al terrecht opmerkte een zijspan is nooit klaar.
Frank
over verstegen ben ik gauw klaar, die meneer gaat alleen voor het geld.
hij verkoopt je rustig een velorexje om aan een harley te hangen.
als het om zijspannen gaat moet je die man links laten liggen.

lassen aan een frame mag niet van de rdw.
da's niet voor niets en dat vind ik wel zo'n prettig idee.
je kan dan beter een demontabel brugstuk tussen de voorste buizen maken.
die pijp tussen het achterframe is ook een goed idee maar daar geldt hetzelfde voor.
die middenbokoplossing klinkt heel mooi, kan daar hier ook een plaatje van komen?

het dusdanig verbouwen van een 60/5 vind ik wel zonde.
kan je dan niet beter de r60 een nieuw tehuis gunnen en op zoek gaan naar een lelijke R80.
dan heb je net genoeg vermogen en die hebben die voorste verstijving al.
als je een nette R60 hebt brengt die bijna net zoveel op als een oude lelijke R80 met zijspan kost.
Reply
Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum:

Ik was ook helemaal niet van plan het frame van mijn R60/5 te verlassen, dat blijft lekker zoals het de fabriek verlaten heeft. En de motor blijft er ook gewoon uitzien als een R60/5, maar dan met een klassiek zijspan eraan.
Reply

Goed idee die demontabele brugstukken, voor mij te laat maar voor jurgen en anderen die het frame orgineel willen houden een prima versteviging. Ik heb ook wel eens gezien dat er een kruis van pijpmateriaal gelast werd tussen de twee achterste framebuizen, op de plek
waar de accu normaal gesproken staat. Dit geeft nog meer stijfheid dan een horizontale
brug vlak achter de tank. De oplossing die ik gevonden heb met de middenbok is als volgt:
Ik heb het gebogen deel van de bok wat de grond raakt afgeslepen en daar een horizontale pijp met het zijspanbevestigingspunt gelast. tussen die horizontale pijp en het horizontale deel van het frame (onder de accubak) heb ik met 2, in 3 stukken deelbare allu klemblokken de middenbok vastgezet aan het frame. De middenbok, dus 1 bevestigingspunt, zit nu vast op 4 plaatsen van het frame, zowel links als rechts. Foto volgt, kan helaas niet sneller dan volgende week.
Reply

Foto van mijn middenbokconstuctie en die lange rechte is echt een degelijke, stoere, dikke
pijp.
Groet, Frank

[img]/import/photos/p16268s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Frank,
heb jij onderaan gewoon een bout inplaats van een kogel? hoe zit het zijspan daar dan aan vast?
Prima foto overigens, hij verduidelijkt wel de hele opbouw.
bedankt,
egbert
Reply

Egbert,
Aan de schoorstangen zitten twee strippen, 1 aan de boven kan en 1 een aan de onderkant van het oog met exact dezelfde diameter die door het ook gaan. Dit oog komt van zijspanbouwer EZS en is los te koop.
Groet Frank.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)