Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Ik kan me herinneren dat verstegen uit schaik relatief goedkope schommelarmvoorvorken
levert waarbij je de naloop zelf kunt afstellen. Voor het bevestigingspunt bij het balhoofd
heb ik een extra pijp onder de bestaande gelast. Tussen de voorste framebuizen (die pijp zit er bij latere frames standaard) waaraan ik een bevestigings punt geschroefd heb,
Ook heb ik een plaat gelast vanaf de bovenste horizontale pijp naar beneden. Die plaat is zo
groot dat ik het ontstekingsdeksel er nog af kan halen. In die plaat zit dan een gat waar het
oog doorheensteekt om je schoorstang aan vast te zetten. Voor het bevestigingspunt beneden achter raad ik aan om niet het hulpframe te gebruiken want alles hangt dan
aan 1 kant van je frame. Ik heb de middenbok met allu blokken aan het frame vastgezet
en aan die middenbok een degelijk oog gelast. Ook heb ik nog een extra stuk pijp gelast
tussen de framedelen net achter de tank. Ook weer om de krachten te verdelen tussen
het hele frame en niet die ene pijp waar je bevestigingspunt zit. Ik vind die extra verstevigingen erg fijn om een zo stijf mogelijk geheel te krijgen wat het stuurgedrag
echt enorm ten goed komt. De achtervork is nu de zwakste schakel, maar zoals iemand
al terrecht opmerkte een zijspan is nooit klaar.
Frank
over verstegen ben ik gauw klaar, die meneer gaat alleen voor het geld.
hij verkoopt je rustig een velorexje om aan een harley te hangen.
als het om zijspannen gaat moet je die man links laten liggen.
lassen aan een frame mag niet van de rdw.
da's niet voor niets en dat vind ik wel zo'n prettig idee.
je kan dan beter een demontabel brugstuk tussen de voorste buizen maken.
die pijp tussen het achterframe is ook een goed idee maar daar geldt hetzelfde voor.
die middenbokoplossing klinkt heel mooi, kan daar hier ook een plaatje van komen?
het dusdanig verbouwen van een 60/5 vind ik wel zonde.
kan je dan niet beter de r60 een nieuw tehuis gunnen en op zoek gaan naar een lelijke R80.
dan heb je net genoeg vermogen en die hebben die voorste verstijving al.
als je een nette R60 hebt brengt die bijna net zoveel op als een oude lelijke R80 met zijspan kost.