Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
montage van zijspan aan R60/5
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij zijn de wisselbakken uitwisselbaar. Zoals eerder gezegd: meld wel even bij rDW en vooral verzekeraar dat je een groter blok hebt gemonteerd.
Succes en veel plezier met zijspanrijden.
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Wie heeft er ervaring met de montage van een zijspan aan een R60/5?
Ik ben bezig met de restauratie van een R60/5 (kort frame) en heb besloten er toch maar een zijspan aan te hangen.

Maar nu loop ik tegen de volgende vragen op:
-Kan ik verder met de originele voorvork of moet ik op zoek naar een swingarm vork
-Is 600 cc genoeg of kan ik beter de cilinders en koppen van een R75 of R80 monteren, danwel het gehele blok vervangen?
-Het schijnt dat ik een hulpframe nodig heb om een zijspan aan een /5 te kunnen monteren, waar vindt ik zo'n hulpframe? Ze zullen wel niet meer niet geleverd worden.

Alvast bedankt,
J¯rgen Bosma
Jorgen,
Ik lees dat je op zoek bent naar een hulpframe. Ik heb er nog een gloednieuw liggen. Wilde eerst zelf een zijspan aanbouwen maar ben tegen een kant en klaar motor met span aangelopen en heb dit toen gekocht. Heb trouwens ook nog een Ural zijspanframe en Djeper zijspanbak liggen . Ik hoor het wel als je interesse hebt. In ieder geval succes>

Jan
Reply
Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum:

Jan,

Ik ben inderdaad nog op zoek naar een hulpframe. Stuur me even een mailtje met je gegevens en misschien een foto. Mijn adres is j.triton@kpnplanet.nl

Heeft iemend trouwens ervaring met het monteren van een Indiaas Cozy zijspan op een BMW? Het ziet eruit als een Steib, maar de montage is anders.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ivan', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben bezig met de restauratie van een R60/5 (kort frame) en heb besloten er toch maar een zijspan aan te hangen.

-Kan ik verder met de originele voorvork of moet ik op zoek naar een swingarm vork
-Is 600 cc genoeg of kan ik beter de cilinders en koppen van een R75 of R80 monteren, danwel het gehele blok vervangen?
-Het schijnt dat ik een hulpframe nodig heb om een zijspan aan een /5 te kunnen monteren, waar vindt ik zo'n hulpframe? Ze zullen wel niet meer niet geleverd worden.

Alvast bedankt,
J¯rgen Bosma
Hallo Jorgen,
Ik heb nog een nieuw hulpframe liggen voor jouw motor. Heb hem speciaal laten maken voor mijn 50/5 maar heb daarna een swing-arm R50 gekocht. Bij interesse laat maar een mailtje,
mvg
Ivan

Reply
Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum:

Gisteren heb ik een fraai nieuw hulpframe overgenomen van Jan. Drie van de vier ophangpunten heb ik nu voor elkaar. Ik hoef alleen nog wat te creeeren bij het balhoofd, maar dat moet te doen zijn. Nu nog even een zijspan kopen.
Een R100 blok zit in de pijplijn. En in eerste instantie ga ik toch verder met mijn huidige telescoop vork.
Reply
Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Jorgen.
Een zijspan aan een R60 gaat wel, door een hulpframe blijft je originele frame ook nog heel.
120 kruizen gaat niet.
dat zal misschien de topsnelheid worden.
90 · 100 lukt misschien wel.
de nokkenas van een r60 levert heel veel koppel, dat is wel heel fijn.
er zijn zijspanrijders die juist daarom een r60 blok gebruiken.
die plaatsen er dan wel r100 cylinders op.
op jouw /5 carter gaat dat niet, die heeft kleinere cylinderboringen.
waarschijnlijk weet kaspar wel waar je grote cylinders kan laten afdraaien.
ik betwijfel of je blij gaat worden met de vierbak, je zal hem flink in zijn drie moeten doortrekken.
een 15 inch achterwiel is wel heel prettig.
je overbrenging word 10 procent korter en een smart autoband is bijna onverslijtbaar.
een motorband is in 2000 km helemaal kaal.
met een breed (cross) stuur kan je een swing arm vork nog wel even uitstellen.
je moet wel een vorkbrug plaatsen tegen het torderen, daar houden je keerringen niet van en het ziet er eng uit van bovenaf.
een swing arm van een r50 tot r69 kan je beter niet doen, die hebben een andere balhoofdshoek.
spaar dan liever nog even door voor een moderne schijfrem swingarm.
of laat een stel Ed Pols platen maken (naloopverkorting) http://home.wanadoo.nl/a.riecker/naloopv...aloop.html

een ural bak is perfect voor een boxer, een velorex of een mz bak is eigenlijk te licht.
een ural bak lijkt bovendien op de (oorlogs) steib bakken.

Reply
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:

Ik kan me herinneren dat verstegen uit schaik relatief goedkope schommelarmvoorvorken
levert waarbij je de naloop zelf kunt afstellen. Voor het bevestigingspunt bij het balhoofd
heb ik een extra pijp onder de bestaande gelast. Tussen de voorste framebuizen (die pijp zit er bij latere frames standaard) waaraan ik een bevestigings punt geschroefd heb,
Ook heb ik een plaat gelast vanaf de bovenste horizontale pijp naar beneden. Die plaat is zo
groot dat ik het ontstekingsdeksel er nog af kan halen. In die plaat zit dan een gat waar het
oog doorheensteekt om je schoorstang aan vast te zetten. Voor het bevestigingspunt beneden achter raad ik aan om niet het hulpframe te gebruiken want alles hangt dan
aan 1 kant van je frame. Ik heb de middenbok met allu blokken aan het frame vastgezet
en aan die middenbok een degelijk oog gelast. Ook heb ik nog een extra stuk pijp gelast
tussen de framedelen net achter de tank. Ook weer om de krachten te verdelen tussen
het hele frame en niet die ene pijp waar je bevestigingspunt zit. Ik vind die extra verstevigingen erg fijn om een zo stijf mogelijk geheel te krijgen wat het stuurgedrag
echt enorm ten goed komt. De achtervork is nu de zwakste schakel, maar zoals iemand
al terrecht opmerkte een zijspan is nooit klaar.
Frank
Reply
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Frank, heb je foto's van wat je beschrijft? Het klinkt allemaal erg interessant.
egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert,
Wat wil je zien? Ongeveer 3 jaar geleden heeft het span in het blad motor emotion
gestaan. Vorig jaar moest ik het zijspan eraf halen vanwege stallings problemen.
Maar ik heb alles nog omdat ik zo snel mogelijk weer een nieuw span wil opbouwen.
Ik kan foto's maken van de frame aanpassingen, de middenbok oplossing maar van de
het gehele span heb ik helaas geen digitale foto, alleen maar gewone foto's.
De frame aanpassingen kan ik fotograferen, de middenbok met aanpassingen ook.
Zeg maar wat je wilt.
Groet Frank.
Reply
Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum:

Alvast bedankt,
J¯rgen Bosma
Ik heb een BMW R60/5 met zijspan gehad (eml 1971), zijspan /frame/voorvork gemaakt door EML. Reed fantastich, alleen 600cc is echt te weinig, ik zou er zeker R75 cilinders op leggen ,en meschien nog een beedje tunen en dan kom je er wel.
Want als er iemand in de bak zit en je gaat de weg op , dan kom je echt vermogen te kort.Ik wilde er toen een R100 blok onder leggen maar kon hem toen verkopen aan mijn buurman. die heeft hem nog.
Succes met de zijspan
rene
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)