Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
montage van zijspan aan R60/5
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Wat een verhalen over het zijspan, ik heb een steib S-250 gekocht en wil deze aan mijn R50/2 hangen maar begin hem nu toch wel een beetje te knijpen. De bak is ongeremd en de bolaansluiting op mijn motorframe was er afgezaagd dus daar heb ik een nieuwe aangelast. ( zijn gewoon te krijgen ). Maar ik ga het toch proberen, ik ga toch niet hard rijden met het span. Ik heb nog wel een vraagje op het span zit een 15" wiel gemonteerd waarom zou dit gedaan zijn. Volgens mij hoort er standaard een 18 of 19 "wiel in.

Groeten Ludi

[img]/import/photos/p15831s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Het kleine wiel kan gedaan zijn omdat de motor ook lager kwam te staan met kleine wielen (lees boven) en de bak dus lager moest.
groeten,
egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'okke', geïmporteerd van het oude forum:

J¯rgen,

ik rijd zelf in de winter wekelijks heen en weer tussen Delft en Wageningen met een zijspan: schommelarmframe anno 1960 + R100/7 blok + 1-persoons Watsonian-bak. Heb ik compleet gekocht voor EURO 2500 een paar jaar geleden.

Mijn ervaring:
a) er lag eerst een R75/7-blok in, maar met tegenwind kwam ik niet vooruit, en een acceleratie van niks; zonder ruit op het zijspan rijden hielp niet; blok 100/7 erin gelegd (had ik toevallig nog liggen), en in combinatie met een eindoverbrenging van een R75/5 werkt dit goed. Kruissnelheid 110-120 km/h is te doen, en je kunt even snel doortrekken naar 140 als het nodig is (tegenwoordig steeds meer met al die snelle auto's);
b) dan heb je meteen het volgende probleem: remmen. Een rem op het zijspan is eigenlijk onontbeerlijk om de combinatie niet uit te laten breken bij remmen;

Als je vaker de snelweg op wil zou ik zeggen: vergeet een R60-blok. Bij zijspanrijden kun je nooit genoeg vermogen hebben, en dan liefst veel bottom power.

Verder zou ik nog eens nadenken over zelf een zijspan in elkaar te knutselen, zeker met -5 frame als basis. Heb ik vroeger ook gedaan en is leuk maar je ontdekt al snel dat je eerste brouwsel alleen goed is voor een rondje om de kerk. Tegen de tijd dat je zover bent dat je er echt snelwegkilometers mee kunt maken ben je 2x het bedrag dat je begroot had kwijt. Tenzij je dus geld over heb kan je beter een 2de hands span kopen, een oudere EML of EZS ombouw oid, denk ik.

Reply
Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum:

Okke en ook Gerard,

Jullie kruizen allebei 110-120 maar de een doet dat met 600 cc en de ander meldt dat je daarvoor minimaal 1000 cc moet hebben. Waar zit dat verschil in? Vangt een watsonian zoveel meer wind dan een Steib?

Ik ben het er helemaal mee eens dat de slimste manier om aan een span te komen is er eentje van marktplaats af te plukken waar een ander al het nodige werk heeft gedaan. Maar ik heb nu eenmaal nog een R60/5 staan die ik begonnen ben te restaureren en ik heb geen zin om er nog een motorfiets bij te kopen. Het wordt dus de R60. Mocht iemand overigens nog een compleet blok hebben met meer cc's dan houd ik mij aanbevolen.
De hobby is voor mij ook het bouwen dus ik wil zowiezo de combinatie zelf opbouwen.
Ik zit alleen nog te twijfelen over welk type zijspan te monteren. De Uralspannen zijn niet duur en zien er degelijk uit, maar wel wat grof. En Steib vind ik heel erg mooi, maar ze zijn wat prijzig....
Een watsonian monza is misschien ook wel wat, maar ik twijfel nog. Een MZ bakkie is niet mijn smaak.

groet,
J¯rgen
j.triton@kpnplanet.nl
Reply
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben bang dat de ural bak voor een 600 aan de zware kant is, gezien jouw wensen. Er zijn natuurlijke andere opties dan alleen MZ. Bijvoorbeeld een Velorex, werden en worden geloof ik nog steeds geimporteerd door de Haan in Hoornsterzwaag (Frl), hij kan ook monteren en leverde vroeger in ieder geval ook schommelvorken. De Velorex heeft een geremd wiel bovendien. Kijk ook eens op startkabel.nl en dan op zijspannen, daar worden ook bouwers en leveranciers genoemd. Als je een Steib monteert zou ik een 250 of 350 nemen; de 500 was oorspronkelijk wel bedoeld voor 500 cc motoren maar is voor jouw ambities wellicht iets te zwaar. Je hebt ook nog Bender (Zweden) die maakten ook verschillende modellen in verschillende gewichtsklassen. Sommige Steib en BMW bakken waren uitgerust met een hydraulische zijspanrem die je op een of andere manier aan de voetrem koppelde.
Als je in Hoornsterzwaag je bak laat aanbouwen kan je misschien wel een dag hier in beetsterzwaag komen logeren, haal ik wat bier in huis en kunnen we de hele avond over zijspannen lullen ;-)
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Egbert,

Wat versta jij onder BMW bakken bij mijn weten heeft BMW nooit een zijspanbak gemaakt.

Groeten Arnold
Reply
Reactie van bezoeker 'klaas', geïmporteerd van het oude forum:

beste J¯rgen,

Je zult onderhand door de bomen het bos bijna niet meer kunnen zien maar laat ik er nog een boompje bij zetten.
Hoe meer cc / pk je als krachtbron gaat gebruiken, hoe hoger de kosten. Als je lekker op de snelweg mee wilt kunnen komen, heb je echt meer dan een 800 cc blok nodig. Maar dan kom je ook niet meer weg met een ongeremd zijspan en moet je ook een span kiezen dat niet te licht is en raad ik ook 15" wielen aan. Als je een leuk span voor op de B-wegen zoekt, ÈÈn die je lekker heen en weer kunt laten driften, is 600 al genoeg, maar kies er dan ook geen zware ural bak bij want dan blijft er van het driften nx meer over, maar kun je op "je hoge wielen" blijven rijden. Dus bedenk eerst wat je wilt met het span en kijk dan of je de bijkomende zaken kunt vinden.
In ieder geval veel plezier met je nieuwe span (welk het ook mag worden) en bedenk dat een leuke hobby geld kost, die hobby die je gekozen hebt kan zelfs vÈÈl geld gaan kosten.

Groet,
Klaas.
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Arnold,
BMW heeft wel bakken af fabriek geleverd, wie ze bouwde weet ik niet, kan heel goed Steib zijn geweest.
Klaas: je hebt ongeveer gelijk, ik heb met mijn R80 waar een ural bak aan hangt in Duitsland 140 gereden op de Autobahn, het verbruik was dan wel 1:10! Voor vergelijk: bij 100 km/h 1:14. Alles met een R65 overbrenging. De ruit van de zijspan was er wel af, die geeft behoorlijk extra weerstand. Met een lichtere en kleinere bak zou een R60 dus nog wel ruim boven de 100 moeten kunnen, vraag is wat het je kost aan brandstof.
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Okke', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo J¯rgen,

zijspannen bouwen is inderdaad leuk. Want wat je maakt wordt altijd uniek. Kun je die R60/5 niet gewoon inruilen tegen een zijspan? Want dat is niet zo'n beste uitgangsbasis als het snelweggen wordt. Maar voor driften over de dijk prima zoals al gezegd.

Zijspannen hebben de aerodynamische eigenschappen van een flatgebouw. Als het windstil is haal je met een 600cc blok ook wel 120 per uur. Met wind in de rug ben je de king of the road en haal je wel 140 denk ik. Maar o wee als je windkracht 4 of meer tegen hebt. Komt nogal eens voor in Olanda, zeker als je in het westen woont. Dan komt je blok gewoon niet in zijn toeren. Fladder je wat verloren achter een vrachtwagen aan (heel vervelend met al die turbulentie) en wilde je maar dat je al thuis was. Dat kun je weer ondervangen door een eindoverbrenging van een R50 te monteren, maar daar ik ergerde me aan die hoge toerentallen.

Vreemd genoeg maakt een groter blok nix uit voor gebruik (is door solorijders ook al eens vastgesteld). Ik doe gemiddeld 1 op 14.5.

Heb trouwens een Watsonian Monza bak. Mooi ding, maar het lakwerk is naatje. Zitcomfort prima volgens mijn vrouw. Veren doet hij goed.
Reply
Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum:

Met al die discussie over cc's ben ik nu aan het kijken voor een groter blok. Tenslotte heeft het huidige blok al over 200.000 km (goede blokken in die /5 serie) gedaan en daar zitten ook wel wat kosten aan te komen. Weet iemand of een /5 vierbak zonder problemen achter een R80 of R100 blok kan?
In combinatie met een eindoverbrenging van een R60 moet ik dan in ieder geval genoeg trekkracht hebben bij tegenwind.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)